Xp eller Vista i spel

Permalänk

om nu sp1 har får vista att prestera bättre än xp, varför får man sämre fps för då? har läst det testet förut och ett anat men vista presterar fortfarande inte bättre än xp, tror snarare att om nåt spel presterar bättre under vista så är det pga drivrutiner

men vad vet jag, alla mina spel förutom 2 presterar sämre i vista, men vist vista kanske presterar bättre på nåt mystiskt vis som fps mätaren inte visar?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd

Mjukare sikte i skjutspel kanske? jag jämförde sidförflyttning med musen, Windows XP 64 är det inte lika mjuk rörelse i XP 64 och därför svårare att sikta. Men i Vista kan saker och ting hacka till mer (menar inte musrörelsen)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

ok, kan man avinstalera sp1?, blev nåt fel med ljudet när dator updaterade till sp1

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Jag får snart min nya dator (Q9550, 4870 x2, 4gb RAM, P5Q Pro), vilken jag antar inte borde halta i nya spel med vista som OS.

Om jag har uppfattat det rätt så försämras bara FPSen med ett fåtal? Stämmer det verkligen att detta är det enda negativa i spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pinzor
Jag får snart min nya dator (Q9550, 4870 x2, 4gb RAM, P5Q Pro), vilken jag antar inte borde halta i nya spel med vista som OS.

Om jag har uppfattat det rätt så försämras bara FPSen med ett fåtal? Stämmer det verkligen att detta är det enda negativa i spel?

Ingen skillnad mellan XP och Vista i spelprestanda numera, barnsjukdomarna är sedan länge borta

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Ingen skillnad mellan XP och Vista i spelprestanda numera, barnsjukdomarna är sedan länge borta

Tyvärr fattar inte vissa det! men dom kommer gå över när spelen kräver dx10!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Ingen skillnad mellan XP och Vista i spelprestanda numera, barnsjukdomarna är sedan länge borta

Då börjar det ju synnerligen luta lite mer åt vista.. Tack för hjälpen

Förresten, gäller detta bara för 32-bitars vista eller också 64-bits versionen?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ok, kan man avinstalera sp1?, blev nåt fel med ljudet när dator updaterade till sp1

Nya ljuddrivrutiner kanske?

Permalänk

ska inte behövas bara för att man har sp1, men om det komer ut några nya snart så får jag väll prova

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ska inte behövas bara för att man har sp1, men om det komer ut några nya snart så får jag väll prova

Kan vara gamla drivrutiner du har. Du får prova att ladda ner dom senaste. Eller så räcker det med att ominstallera dom du har

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
om nu sp1 har får vista att prestera bättre än xp, varför får man sämre fps för då? har läst det testet förut och ett anat men vista presterar fortfarande inte bättre än xp, tror snarare att om nåt spel presterar bättre under vista så är det pga drivrutiner

men vad vet jag, alla mina spel förutom 2 presterar sämre i vista, men vist vista kanske presterar bättre på nåt mystiskt vis som fps mätaren inte visar?

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=1&artpage=...

Här är ytterligare ett test som bevisar att Vista är BÄTTRE i spelprestanda än XP. Till och med Crysis tappar man ingenting om man går över till Vista. Båda testerna jag har länkat till använder sig av fps mätare för att visa resultat. Synd att det inte funkar för dig men för de flesta andra så tappar man ingenting i spel om man går över till Vista SP1 utan i stället blir det aningen bättre prestanda i de flesta fall. Vet inte hur många olika sätt jag kan uttrycka mig på, men jag har två utförliga recensioner som bevis och egen erfarenhet och sedan en hel drös med folk i den här tråden som känner samma sak.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Kan vara gamla drivrutiner du har. Du får prova att ladda ner dom senaste. Eller så räcker det med att ominstallera dom du har

har dom nyaste, men instalerade xp igen så nu funkar allt som det ska igen

så länge varken jag elr någon av polarna uplever att vista ger bättre elr lika fps så anser jag att det är lögn o säga att vista presterar bättre i spel

har man som jag o dom flesta här hyfsad dator har det ingen betydelse vilket os man använder, datorn klarar alla vettiga spel på högsta ialafal
så vad har det för betydelse vilket som presterar absolut bäst igentligen?
käns som att det bara är dumt o driva nåt sånt här vidare, är man ärlig o säger att vista presterar sämre blir man bara dum förklarad på detta forum

enda jag gillar med vista för tilfälet är att program o spel startar snabare, förutom det kan jag lika gärna använda xp sp1 som jag anars gör

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Inaktiv

XP SP1? Varför inte SP2 eller 3?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Gick över till "Windows XP SP3 x86" alldeles nyss efter att ha haft "Windows Vista SP1 x64" installerat och kan redan säga att jag märker en signifikativ skillnad i spel osv.
ALLT flyter på så mycket bättre på XP än på Vista!

Säg inte att min dator inte klarar av det heller:
Inte Core 2 Duo T7250 @ 2.00 Ghz
4 GB Ram
250 GB Hdd
Geforce 8600M GT

Även dx10 spel?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, det är säkert väldigt delade uppfattningar. Själv använder jag Vista genom Boot Camp på en iMac och det fungerar hur bra som helst. Tänkte dock ge några "bra-att-veta" tips...

Värt att notera är att Vista stänger av Aero när man startar ett fullscreen-spel, vilket gör att själva spelet får mer prestanda att arbeta med.

Vista har också en del bakgrundstjänster för att göra datorn snabbare i längden, men när man nyligen har installerat systemet tar det en del prestanda. Därför kan Vista upplevas som "segt" i början, men det släpper ganska fort. Mitt tips här är att installera allt du vill ha och gör ordning på dina dokument och annat, sen låter du datorn stå igång efter du spelat istället för att stänga av hela datorn, så Vista får mer tid att tugga sig igenom indexering och dylikt.

Kolla gärna att det finns drivrutiner till ditt system för Vista innan du skaffar det... Nu förtiden finns det gott om drivrutiner, men det kan vara en god idé att kolla först.

Ifall man har problem med att installera/starta ett spel, som fungerat utmärkt i XP, så beror det oftast på att UAC inte tillåter något som spelet försöker göra (detta kan vara något så fjolligt som att spara en inställning). Detta är ganska enkelt att komma runt, högerklicka på spelet ikon och välj Kör som administratör. Stäng dock aldrig av UAC ifall du inte ska installera mängder av drivrutiner eller något, eftersom det faktiskt skyddar dig mot en del skadlig mjukvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Den där artikeln är från april 2007 och jag har för mig att det bara var BS.

Finns flera på sweclockers som kör DX10 på XP, har sett screenshots. Isf faller ju argumentet med DX10 och Vista. Men frågan är hur bra det fungerar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Finns flera på sweclockers som kör DX10 på XP, har sett screenshots. Isf faller ju argumentet med DX10 och Vista. Men frågan är hur bra det fungerar.

Jasså låter som du spiller ljug! men det är säkert sant vill gärna se bevis och hur man gör så ska installera dx10 på min ena xp dator när jag kommer hem!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Finns flera på sweclockers som kör DX10 på XP, har sett screenshots. Isf faller ju argumentet med DX10 och Vista. Men frågan är hur bra det fungerar.

Det har redan sagts tidigare i tråden att det inte är DX10, utan små funktioner som får det att se ut lite mer som DX10. Men för att få ut den fulla upplevelsen måste du ha Vista.

Själv rekommenderar jag Vista och jag har ALDRIG fått bluescreen såvida jag inte felsmekt frekvenserna vid klockning.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
XP SP1? Varför inte SP2 eller 3?

för att det funkar bra, o man sliper te,x brandvägen i sp2 o sp3(säkerhetscenter osv)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Även dx10 spel?

finns ingen anledning att använda vista för dx10 nu

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka

finns ingen anledning att använda vista för dx10 nu

det tror jag inte på ska bli intressant med Clear sky i dx 10

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Fortfarande inte värt det sett till prestandaförlusten för att få det att se nästan omärkbart bättre ut. Kolla Crysis där det kom en hackad ".cfg" fil som möjliggjorde spelet att se nästan lika bra ut i Dx9 som i Dx10.
Nej, skillnaderna mellan Dx10 och Dx9 är för tillfället alldeles för små och prestandaförlusten alldeles för stor för att göra det värt att köra Vista.

Med såna här argument ser jag heller ingen anledning till att ens lägga in Vista inom närmsta åren.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker steget Windows 2000 --> XP inte var direkt stort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Finns det någon riktigt stor anledning till att lägga in Vista dom närmsta åren överhuvudtaget då? Windows 7 lanseras väl inom loppet av 2-3 år och efter vad jag har läst så kommer det vara mera skalbart än Vista och förhoppningsvis bättre optimerat osv.
Jag tycker personligen att steget från Windows ME/2000 -> Windows XP var mycket större och bättre än från XP till Vista.

hoppas windows sju bara har stöd för 64 bit då! tror att det kommer kräva mer än vista!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Finns det någon riktigt stor anledning till att lägga in Vista dom närmsta åren överhuvudtaget då? Windows 7 lanseras väl inom loppet av 2-3 år och efter vad jag har läst så kommer det vara mera skalbart än Vista och förhoppningsvis bättre optimerat osv.
Jag tycker personligen att steget från Windows ME/2000 -> Windows XP var mycket större och bättre än från XP till Vista.

Eftersom alla spel/program fungerar i XP så finns det ingen stor anledning att byta till Vista. Men har man provat Vista ett tag och uppskattar de små extrasakerna som finns där så är det lite omöjligt att gå tillbaka till XP.

Jag menar saker som t.ex. sökrutan i startmenyn och uppe i högra hörnet, GUI med genomskinlighet (AERO... vilket förresten är en enorm förbättring gentemot XP), utseende och användarvänlighet i allmänhet (i Vista så kan man ju öppna vad som helst ifrån sökrutan i startmenyn bara genom att skriva in namnet).

Ja steget ifrån "9x/ME" till "XP" var mycket större och bättre speciellt eftersom man gick ifrån DOS till NT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
hoppas windows sju bara har stöd för 64 bit då! tror att det kommer kräva mer än vista!

Windows 7 ska komma i 32- och 64-bitars. Microsoft har dock sagt att Windows 2008 Server ska vara deras sista 32-bitars serverOS.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Med såna här argument ser jag heller ingen anledning till att ens lägga in Vista inom närmsta åren.

Hur ska du göra sen när spelen kommer kräva mer än vad xp kan ha installerat då? xp 64?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Windows 7 ska komma i 32- och 64-bitars. Microsoft har dock sagt att Windows 2008 Server ska vara deras sista 32-bitars serverOS.

Jag hoppas de är fel.
Vill inte se ett till 32 bits os

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

tja, kör vista buisiness 64bit och har inte haft minsta problem när det gäller spel, sitter på quadcore 2.2, 4gb ram, 8600gt

spel som jag har kört utan minsta problem på vista 64bit

fallout 1 och 2!! va tvungen o klara igen pga fallout 3
red alert 2
wcIII
ufo after mat

crysis
the witcher
Jericho
neverwinter nights 2
fantasy wars
heroes of might and magic V
bioshock
mass effect spelas nu

jag har hört om många problem med vista men när jag pratar om personlig erfaranhet så har jag verkligen 0 problem. är super snabb på min dator och har inte haft 1 enda krash eller liknande. upgradea imo det kommer att ske för eller senare ändå.

Visa signatur

AMD M2 4200, 2gb 533, 1 Terra+ hd
--
Inspiron 6400, core duo 1.6, 1gb ram, 60 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hur ska du göra sen när spelen kommer kräva mer än vad xp kan ha installerat då? xp 64?

Hur skall du göra? Vista 64?

Jag inser väl också att nån dag måste jag väll lägga in Vista för att uppdatera mig, men varför nu när allt fungerar fint. Dessutom är Vista svindyrt och OEM licens är uteslutet pga begränsad funktionalitet efter flertal ominstallationer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
...OEM licens är uteslutet pga begränsad funktionalitet efter flertal ominstallationer.

Vad jag vet så kan man göra ominstallationer hur många gånger man vill? Det är inte ens några större problem att flytta OEM-licensen till andra datorer.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vad jag vet så kan man göra ominstallationer hur många gånger man vill? Det är inte ens några större problem att flytta OEM-licensen till andra datorer.

Den är ju bunden till moderkortet som den först installerades på.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/235074-34-attn-difference...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1