Apple och Microsoft i reklamkrig

Permalänk
Medlem

Usch, gillar inte mac. Håller med det nån sa tidigare här i tråden, känns lite b att dom gör en reklam som inte säger så mycket om fördelar eller nackdelar, utan mest bara säger "använder du en pc är du gammal, tråkig och grå. Alla dom coola barnen har mac."

Annars säger jag som Maddox: "One thing PC users can do that Mac users can't: SHUT THE FUCK UP."

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk

Hi I´m PC. jag tycker det kan vara kul med öppen källkod, men jag hoppas verkligen inte att det slår igenom för stort. Tänk på alla jobb! Om alla stora företag blev smekta av gratis alternativ skulle hundratusentals, om inte miljontals, människor förlora jobben. Nej, jag ser hellre att Svensson köper Windows eller OSX, även om nåra kan använda Linux.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Mac för kluriga människor? Mac är asskönt men de lever på sitt otroligt simpla gränssnitt. .........

Idag ska vi googla och lära oss om O/S-familjen Berkeley Software Distribution! Extra fiffigt att Apple stal med sig en massa FreeBSD utvecklare. Nu diggar jag förvisso AIX/Power6 mest, så varken Mac eller Win känns relevant överhuvudtaget, men fick man välja så.. mac hela dagen!

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Hi I´m PC. jag tycker det kan vara kul med öppen källkod, men jag hoppas verkligen inte att det slår igenom för stort. Tänk på alla jobb! Om alla stora företag blev smekta av gratis alternativ skulle hundratusentals, om inte miljontals, människor förlora jobben. Nej, jag ser hellre att Svensson köper Windows eller OSX, även om nåra kan använda Linux.

Ingen risk..
Öppen källkod betyder bara det som låter, att källkoden är öppen. Det betyder inte att produkterna behöver vara gratis för det.
Dessutom kan man hitta andra sätt att ta betalt än för koden (som ju inte kan döljas/patenteras), till exempel kan man ta betalt för support.

Permalänk

hehe...

Hi, I'm a PC and proud of it.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Macreklamerna är faktiskt väldigt mycket roligare, men som tidigare sagt, väldigt överdrivna. Jag bråkar med vår mac hemma ibland och visst fan hänger den sig, den är långsam och den gör inte alls som jag säger.

Men man ska tänka på att OSX riktar sig till de allra flesta datoranvändare, det vill säga folk som inte spelar, överklockar eller vill uppgradera sitt system i ett senare skede. En windows/linux-maskin kan ju vilken 13åring som helst uppgradera vid behov utan att bryta mot EULA och enkelt är det också.

För min del så är mac helt ointressant på grund av de löjligt höga priserna, att man inte kan välja vad man ska stoppa i dem, att de är så gott som omöjliga att överklocka och att man ändå måste köpa windows om man vill spela på dem.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Det är det jag ser lite som en stor fördel med OSX. Det har ett väldigt välfungerande grafiskt gränssnitt som är snabbarbetat (när man har lärt sig att utnyttja drag 'n' drop, exposé och dylikt på rätt sätt) samtidigt som det har ett CLI som verkligen går att använda för den avancerade användaren.

Det där med hårddiskarna har jag inte hört talas om tidigare (har iofs inte haft något med Apple att göra innan de gick över till intel). Jag vet att de hade ickestandard SCSI för många år sedan men nu kör de ju SATA och vad jag vet så både kan du och får sätta in vilken hårddisk som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Du bryter mot EULA, vilket har liten betydelse inom svensk lag.

Som illusi0n sa så bryter du Apple:s EULA så bryter det garantin och tekniskt skulle de kunna stämma dig. Med lite fiffel skulle du kunna installera OS X på vilken dator men enligt Mac:s EULA så är det ändå olagligt att inte använda sig av viss hårdvara. Det stör jag mig otroligt mycket på. Hade de låst upp OS:et till all hårdvara hade de tjänat mycket mer på folk som köper OS än vad de i dagsläget tjänar på folk som köper Mac datorer.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det komiska (om ingen nämnt detta) med denna nya microsoft reklam är ju att den tydligen gjorts på en mac

Föga förvånande detta. Det finns områden där Macar har nästan hela marknaden (videoeditering är en sådan), på samma sätt som det finns områden där PC har nästan hela marknaden.
Oavsett om Microsoft nu använder en utomstående reklambyrå eller om de har en inhouse-byrå så lär man ju använda det verktyg som lämpar sig bäst för ändamålet. I detta fallet en Mac.
Om Microsoft vill undvika att hamna i situationer där Aftonbladet (eller för den delen Macworld som närmar sig Se & Hör med stormsteg) skriver "Microsofts reklam är gjord på en Mac!!!" så får de väl utveckla en videoediteringsapplikation som kickar Apples variant.

Så hur komiskt detta faktiskt är kan väl säkert diskuteras.

/F

Permalänk
Medlem

Men problmet här är att de säger inte att "Im Windows user" utan im PC. PC är inte Microsoft. Jag tror att inte de visste vad de skulle göra. Microsoft är stora och bryr sig inte så mycket men jag tror att nu har de kommit i den fasen där de förknippas med tråkigt som IBM och just där måste de göra något helt annat och vara inovativa.

Nya generationer kommer och då krävs det lilla extra för att det sa imponera på den stora massan. Microsoft har inte gjort något nytt och fräsch på hur länge som helst. De måste göra något som vänder allas blickar men tyvärr är de för insnöade på sina affärssystem.

Jag tycker att det är patetiskt att de försöker så här. Det ser mest löjligt ut. Gör om gör rätt, ah det har de redah gjort

Permalänk
Medlem

Wow, koppla en kamera till Mac. Önskar det gick även på min PC ...vänta, det kan man ju. Så, tror jag ska lira lite Crysis Warhead. I'm a PC.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

Mac fungerar inte med de flesta programmen, det är irriterande operativsystem i stort sett. Man kan inte uppgradera sin hårdvara hursomhelst utan man är ganska inlåst på den dyra intelkarusellen. PC, den slags datorn man verkligen kan göra allt med. Så, att vara väldigt begränsad på en stabil men enkel slags dator eller att ha alla möjligheter i världen på PC. Bara man vet vad man sysslar med...

Hmmm...

Jo, Mac är verkligen för de inte så avancerade användarna som vill skriva lite i word och lyssna på lite musik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse

hehe...

Hi, I'm a PC and proud of it.

Word!

Permalänk

"Life without walls" Det är PC det... Är det något man saknar till Mac får man skriva en önskelista till jultomten Apple. Saknar man något till PC behöver man bara googla lite så hittar man det innom kort.

Permalänk
Medlem

MAC är mer entertainment? Och spel då ?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Alltså Mac verkar ju nice om man tycker om att skapa filmer, se på bilder, göra websidor osv, men hur ofta gör man det (i privatlivet)??

Men! Mac-reklamerna är ju mycket bättre, ja, men å andra sidan:

Kan man spela spel med Mac? Nej (ja med vista, men varför ha en Mac då?)
Kan jag bygga min egen Mac efter de specifikationerna jag vill? nej
Kan jag välja vilket grafikkort jag vill ha så att jag kan spela med bootcamp? Nej...

Bra!! Lite skämtsamt brukar vi säga att mac är en "dator" man får i flingpaketet...

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BosnianX
Men problmet här är att de säger inte att "Im Windows user" utan im PC. PC är inte Microsoft. Jag tror att inte de visste vad de skulle göra. Microsoft är stora och bryr sig inte så mycket men jag tror att nu har de kommit i den fasen där de förknippas med tråkigt som IBM och just där måste de göra något helt annat och vara inovativa.

Nya generationer kommer och då krävs det lilla extra för att det sa imponera på den stora massan. Microsoft har inte gjort något nytt och fräsch på hur länge som helst. De måste göra något som vänder allas blickar men tyvärr är de för insnöade på sina affärssystem.

Jag tycker att det är patetiskt att de försöker så här. Det ser mest löjligt ut. Gör om gör rätt, ah det har de redah gjort

Oss här på Sweclockers utgör en promille av den massa som microsoft försöker nå, och för resten så är PC=Windows och Mac=Mac (folk vet inte ens vad Mac OS är).

Jag tycker det är skrämmande att ett företag som är väldigt öppet när det kommer till källkod blir sen nerklankade för att ha för mycket virus etc, guess what. It's what u fucking get when u release a lot of the code. DOH.

Jag hatar apple av just den anledningen, att dom bundlar allting och inte släpper mycket källkod. Sen hatar jag också deras möss med någon pseudo dubbel musknapp.

Det mest fascinerande är att ingen skulle acceptera om Microsoft valde att bundla ihop Windows Vista+dator+microsoft mus + microsoft skärm + microsoft tangentbord i ett paket, alla skulle hata konceptet, men när det gäller Apple så har alla bara typ accepterat det eller nått, fan va folk är cp. Sen att Microsoft äger mycket av microsoft är juh också det lite lol.

Dom hade jävligt tur i slutet av nittiotalet när dom började släppa sina färgade burkar som folk började köpa pga modet att ha någonting annorlunda som passade bättre in i kontoret, sen att man inte ens kan rita en trendlinje i Mac OS wannabe excel program är juh bara lol.

Däremot så måste jag säga, Mac Air ser jävligt slimmad ut, men det är juh inte precis operativsystemet jag tycker är snyggt utan själva datorn. Skulle gärna ha den med Windows XP eller Windows vista.

Vanliga användare som bara surfar borde fan köra Linux om ni frågar mig.

Permalänk
Medlem

Så som jag ser det är Windows vildlivet och Mac fängelse. I Windows har man mest fria händer men man får också skaffa sig skydd mot hot. Mac är mer begränsat men är mycket säkert.

Klart man tar vildlivet?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leovinus
undrar när mac gör reklam för spel, någon som vet?
nej, juste ja det gick inte att spela på en mac...

Har du hört talats om Blizzard? Inte? World of Warcraft kanske ringer en liten klocka? Nehe.. Inte det heller? Warcraft, Diablo, Starcraft...? Nahepp.

Du har missat lite av spelhistorien!

...nej, nej, nu vet jag!
The SIMS!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Macar är inte så uppgraderingsbara nej, men Mac OS X är väl inte mindre 'fritt' / 'vilt' än Windows? Man kan kanske argumentera att man 'inte är fri att spela spel', men det beror väl snarare på utvecklarna(av spel).

Datorvärlden rasslar ju på som ett runaway train så det är väl inte helt ovanligt att man köper en helt ny maskin när det är dags för uppgradering.

Därmed inte sagt att jag skulle köpa en Mac (såvida inte 12" pbookarna gjorde comeback ) (eller kanske en mini..har ni sett hur lite el de faktiskt drar?)- trots ovanstående vill jag bygga själv och kunna byta ut delar själv.

I slutsats: För spelare, hårdvaruentusiaster och veckare så finns nog inte så stor orsak till Mac.
För andra kan det finnas det.

Edit. Inte inte

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b4sTerd!
Wow, koppla en kamera till Mac. Önskar det gick även på min PC ...vänta, det kan man ju. Så, tror jag ska lira lite Crysis Warhead. I'm a PC.

Jodå, klart det går att koppla en kamera till en PC också, poängen i reklamen är väl snarare att det är enklare att göra så på en Mac. Och det är det verkligen...
Men visst, Crysis Warhead kan man inte spela på en Mac, och kommer aldrig att kunna. Men med tanke på att Apple växer så att det knakar så dröjer det nog inte speciellt länge innan alla spel släpps samtidigt till Mac OS och Windows.

/F

Permalänk
Medlem

Vad pratar vi om? Vilket operativsystem som är enklast att koppla en kamera i? Ja, om man drar ut ett usb minne så går hela grejen sönder, det är också en av de positiva grejerna med OS X, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Jodå, klart det går att koppla en kamera till en PC också, poängen i reklamen är väl snarare att det är enklare att göra så på en Mac. Och det är det verkligen...

-kutt-

/F

...va? Jag förstår verkligen inte hur folk kan få det till att det är så jävla trassligt att koppla in en kamera. Jag har förvisso aldrig kopplat in en kamera i en mac så vågar inte säga hur mycket enklare det är, men med tanke på hur lätt det är på en PC kan mac bara vinna om den stoppar i sladden och öppnar mappen själv utan att jag behöver göra nåt.

Seriöst, Ta kameran, Stoppa i sladden i kameran, Stoppa i sladden i datorn, Klart. Känns inte så mordiskt jobbigt direkt.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Mac reklamen säget att PC är en gammal gubbe i kostym, typ?

men vafan? vilken platform klarar av spel bäst? clockning osv...

och all music/film skapandes kan man vell göra i en PC också "lolz för ordet PC "

och koppla in en kamera med för den delen.... hahah

Och jag vill gärna se någon bygga ihop en Mac som har samma prestanda som en "PC"

till samma pris...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

jag gillar MS nya reklam skarpt, den är bara hur bra som helst!

jag var en lycklig mac-ägare i 15-20år (japp, jag e en "gammal gubbe" på 38år) och gick över till PC i slutet på 2002, och har sen dess aldrig saknat något i mac-världen. min PC med windows är så otroligt mycket bättre på det jag har den till.

detta var precis i den övergång mellan mac os 9 och mac os x, där jag var tvungen att byta ut min gamla hårdvara (tyngsta G4an) till en förbannat tråkigt dyr lösning med mac os x, som jag började fundera allvarligt på att skaffa en PC istället. dessutom så hade MS precis släppt service pack 1 till windows xp, en god vän som hade gått över till PC ett år tidigare sa att "nu så funkar allting i PCn :)".

jag var fortfarande inte riktigt övertygad, så en annan av mina vänner lånade mig en PC (en hemPC från fujitsu/siemens tror jag det var). en helt vanlig standard PC med en AMD 2000+, 512mb ram och en 80gb disk. tror det satt ett geforce graffakort i den också.
samtidigt fick jag låna hans windows xp CD, och som han sa "du får installera och ratta runt bäst du vill".

sen hade jag 3-4 veckor med att testa en PC med windows, och när jag hade gjort något galet så fick jag prova att trixa mig ur det, om det inte riktigt ville ge sig så var det till att formatera om och börja från början.
jag hade faktiskt otroligt kul och lärde mig mycket om hur windows funkar samtidigt som jag började se fördelarna med PC, och alla nackdelarna med en mac kom fram i dagsljus.
alla mina pluggar till mina musikprogram funkade otroligt mycket bättre, prestandan i PCn var fantastisk i jämförelse med min mac.
och detta på en helt vanlig standard PC !

som sagt i inledningen, detta var innan apple hade fått igång mac os x ordentligt, och det var inte stabilt med mina musikprogram.
från betan av mac os x fram tills version 10.3 så var faktiskt mac os x ren dynga, ett enda stort beta-projekt med sina kunder som beta-testare.
jag hoppade av mac os x innan 10.3 hade kommit, det gick ju inte att vänta hur länge som helst på att apple skulle få ihop en fungerande lösning.

sagt och gjort, i december 2002 sålde jag av min mac och köpte mig en PC, och nu kommer det lite lustiga...
jag hade börjat kolla upp vilket chipset och mobo som jag skulle ha (det bidde ett asus med nforce2), en AMD2000+, 1gb ram, 2x80gb disk och ett geforce4 graffa.
jag sålde en "gammal mac-häck" och köpte ett helt vanlig PCbygge och dessutom så hade jag en tusenlapp över när allt var klart.
hade jag valt en mac istället hade jag varit tvungen att lägga ut ca. 15.000 och fortfarande inte fått en fungernade lösning iom att mac os x inte var riktigt med på banan.

så japp... Im a PC !
dessa reklam filmerna är 110% rätt, dom sätter riktigt folk i framsätet och larvar sig inte med att presentera 2 skådisar som säger "bla bla im a mac, Im a PC"... visst, dom är underhållande (speciellt om man som jag kommer från en lång erfarenhet av macar).
man ser lite av lillebror i apple, en lillebror som klappar sig för bröstet för att impa på sina "polare" (läs: sina kunder) men inte riktigt lyckas övertyga "de stora grabbarna på gården" (läs: alla som inte kör mac os x).
det finns säkert massor av folk som gör bra saker med macen, det finns otroligt mycket mer folk som gör bättre saker med en PC, där dom kör allt från windows till linux.
jag känner också några stycken som köpt en mac bara för att köra windows på den.

allt detta är mina högst personliga funderingar och egna erfarenheter av mac vs PC, det finns säkert många som gått samma väg och en del som gått från PCn till macen. men när det gäller apples reklamfilmer vs MS reklamfilmer så är det ren vinst för MS senaste reklamfilmer

p.s. apple hade ju samtidigt en stor kampanj med "switcher", där apple presenterade folk som gick från PC till mac. alla kommer väl ihåg bruden med "pundarlooken" :).
jag funderade länge på om jag skulle skicka in min switcher-story till apple, men tror inte dom hade uppskattat den. kanske MS hade plockat upp den ?

Permalänk
Medlem

Tycker det är tragiskt att hävda sig spydigt och det är inget tecken på styrka.
Macfanatiker har alltid gjort så och det var roligt att de hävdade att G4(?) var 5ggr snabbare än en PC etc...
Riktigt kul att de senare gick över till Intel.

Mac är mainstream. Jag kan tänka mig köpa en om den enbart skall användas i jobbet. Skriva CSS/PHP och lite surf och videotittande.

För allt annat föredrar jag en PC med windows men ovannämnd användning går även det lika galant på en PC men då handlar det mer om en smaksak och kanske en fråga om pris.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Tja

Det här var ju mkt bättre än Seinfeld, som f.ö.v. jag alldrig riktigt
har fattat poängen med. Ska bli kul att se hur Apple kontrar...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Battle of the giants...

Känns inte som jag bryr mig direkt !

Riktiga företag får sin marknadsföring från nöjda kunder,
tex linux unix mfl

Inte för att jag kör linux direkt men man blir lite trött på mördande reklam.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Hur som haver, bara för att bryta av lite. Ni har väl inte missat denna klassiker?

http://www.break.com/index/it-guy-vs-dumb-employees.html

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

tycker det är helt okej för mac att klanka ner på pc, eftersom det är ett så vitt begrepp.
tyvär kan inte ms göra likadant eftersom mac är just mac. medans en pc är bygg av massor av olika kompontenter och kan ha massor med olika programvaror.

tycker även mac reklamer var bättre, men gillar inte hela "filma på vitbakgrund och göra roliga saker"

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."