Är en macbook något för mig?

Permalänk
Medlem

Är en macbook något för mig?

Hej,

Jag har sen ett tag tillbaka blivit väldigt intresserad utav bildredigering och liknande, och undrar då om en macbook r något ör mig eller om jag ska köra med en windows laptop?

Det jag mest gör med en laptop är:

Lyssnar på musik
kollar på film
pula med bilder osv
Surfar

Spelar inte något

Så vad säger ni?

mvh

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Det enda som är värt att anmärka på här är i så fall den lilla skärmen Macbooken har. 13.3 tum med upplösningen 1280x800 är relativt litet när man ska redigera och pyssla med bilder.
För att komma undan problemet så kan man ha en vanliga skärm när man sitter hemma vid skrivbordet och arbetar. I övrigt är det en liten och riktigt härlig bärbar maskin, perfekt för det du sysslar med om man bortser från skärmens storlek vid bildredigering.

Du bör satsa på minst 2GB minne om du ska pyssla med bilder - helst mer. Köp dock inte från Apple direkt då det är väldigt dyrt helt i onödan. Köp istället från någon vanlig datorbutik som t.ex. Dusin Home.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

De program som finns till Mac när det gäller bildbehandling, finns nästan alla till windows också. Så från den synpunkten så spelar det ingen större roll vad du väljer.
Jag själv har hålligt på mycket med bildbehandling på både Windows och Mac, och jag tycker att upplägget i os x(macs operativsystem) gör att man får mycket större och renare arbetsyta än om man gämför med hur ett förnster ser ut i windows.

Priset är dock en väldig turnoff. Tycker du att 13" på MacBook är för litet kan du alltid titta på en iMac. De har ungefär likadan hårdvara och en 20" skärm för samma pris.

Lycka till!