HD4870 = Skitkort i Crysis äv. Warhead!

Permalänk

HD4870 = Skitkort i Crysis äv. Warhead!

Tjaa!

Trött på att att det gamla crysis aldrig "flöt" på bra med mitt 4870 kort så hoppades på att det nya skulle göra det..,
Men nej det flyter på precis lika förbannat dåligt!

Har catalyst 8.9 drivisarna har testat med olika upplösningar i spelet även sänkt grafiken till medium och det hackar å laggar sådär exakt samma som det gör på dom högre nivåerna.. :/ Väldigt tråkigt nu när man inte kommer kunna lira detta spel ..

Har haft uppe liknande trådar förut men inga direkt konkreka svar, är det ngn som har samma problem? Isf är det sjukt att man inte skall kunna lira Crysis med ett HD4870 kort utan Lagg! Eller är mitt "fel" på?

*Datan står i sing. !

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Crysis är mer anpassat för Nvidas kort om jag inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Mjo men vafan polare som har 3850 har inga problem med det i 1920x1200 på Gamer. Han hade inga problem med det förra heller. Så ATi är inte felet :/

Permalänk

Precis som H.Bengtsson säger är Crysis bättre anpassat för Nvidia.
Dock tycker jag det är märkligt att du inte lyckas få bra prestanda oavsett vilka inställningar du kör...
Både Crysis och Crysis Warhead flyter smärtfritt på mitt HD4870. Kör på max utan AA. Nemas problemas på min burk i signatur...

Visa signatur

Thermaltake Core P5 | 5960X @ 4,3Ghz | H2O | ASUS Rampage V Extreme | Corsair Dominator Platinum 64GB | Zotac 3080 | Samsung 950 Pro 512GB M.2

Permalänk

Crysis tillsammans med alla nVIDIAkort som jag har testat har alltid fungerat som förväntat med FPS och upplösningar, har aldrig varit några problem att få bättre flyt genom att leka lite i inställningarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infinity_90
Mjo men vafan polare som har 3850 har inga problem med det i 1920x1200 på Gamer. Han hade inga problem med det förra heller. Så ATi är inte felet :/

Är bara inte möjligt, 3850 är ett svagt kort och i den upplösningen borde det ge ett average på ca 10 fps.

Mitt 8800gt funkade nästan lika bra i crysis som 4870x2 så Nvidia har helt klar en fördel i det spelet. Men så dåligt ska det inte gå.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

låter konstigt, kör crysis på high iallt med 2xAA utan några problem alls med mitt Asus 4870

Permalänk
Medlem

Nu blir jag ju lite skraj när jag har beställt ett HD4850 och hoppas kunna spela Crysis utan några problem, :/

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk

ta det lugnt!! de är bara dx10 som är buggat i crysis warhead!

vänta på en patch eller starta spelet i dx9 vilket du kan göra genom å lägga till -dx9 i sökvägen på genvägen. Upprepning, DX10 är buggat!

Permalänk
Medlem

Lite off-topic, men hur är det egentligen med CPU som flaskar? Vissa säger att man måste ha en 8400 i minst 3,6 GHz för att inte flaska ett 4870X2, andra påstår att CPU'n inte alls är så viktig utan det skulle duga men en liknande på säg 2,6 GHz.

Visa signatur

E8400 @ 4,2 ghz | Thermalright Ultra 120 eXtreme | Asus P5Q-Deluxe | 4Gb Corsair 8500 | Asus GeForce ENGTX560 TI DCII | Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wifi
Nu blir jag ju lite skraj när jag har beställt ett HD4850 och hoppas kunna spela Crysis utan några problem, :/

Jag spelar Warhead för fullt på mitt HD4850 och det flyter oklanderligt på gamer settings.

Enbart crysis flyter väldigt fint med high och en del på very high.

Och till den som ansåg att ett HD3850 flyter på i den orimliga upplösningen säger jag bara jag har ju ägt ett tidigare så jag kan intyga om att det är BS.

En sak till, skit i Dx10 på warhead, det fuckar upp allt, du kan ha fin FPS och sedan så dippar det ned till slideshow.

Permalänk
Medlem

För min del funkar warhead bra i XP men i vista fungerar det väldigt dåligt, då med 2 st 4850 också.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=MznKeCVfd7c

1680x1050 Enthusiast på windows xp och datorn i sign. Flöt på rätt så bra, men då man jagade svävaren och åkte på tåget tex vart det förmycket för mig.

Nog har jag sett dom som fått väldigt bra flyt med 4850, 4870 och 4870.

Permalänk
Medlem

hehe, tåget är inge kul. Det flöt inte för 5 öre där för min del. Spelet krashade visserligen då också men ändå ^^

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke_totti
Tjaa!

Trött på att att det gamla crysis aldrig "flöt" på bra med mitt 4870 kort så hoppades på att det nya skulle göra det..,
Men nej det flyter på precis lika förbannat dåligt!

Har catalyst 8.9 drivisarna har testat med olika upplösningar i spelet även sänkt grafiken till medium och det hackar å laggar sådär exakt samma som det gör på dom högre nivåerna.. :/ Väldigt tråkigt nu när man inte kommer kunna lira detta spel ..

Har haft uppe liknande trådar förut men inga direkt konkreka svar, är det ngn som har samma problem? Isf är det sjukt att man inte skall kunna lira Crysis med ett HD4870 kort utan Lagg! Eller är mitt "fel" på?

*Datan står i sing. !

Håller med dig fullt ut, kör Crysis Warhead på 1440 900 allt på very high dx10, 15-35 FPS 15 i tunga eldstrider eller när jag kollar ut över stora områden med fiender! och det är sjukt deprimerande!

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inget lagg med mitt HD3870! Tro det eller ej...

...men det _hackar_ däremot. Stor skillnad mellan lagg och hack.

Jag som sitter och är toknöjd med mitt HD3870 i Vista 64 med 1280 x 800. Ligger väl klart under 30 FPS med "Gamer/Enthusiast". Klart spelbart för mig.

Går världen verkligen under om man inte kan spela Crysis och Warhead i 60 FPS konstant?

Kanske skaffa 2 st HD4870X2 i Crossfire uppsättning om man vill att det ska ligga vid 60 FPS?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag kör med HD4870 X2 i Crysis med Very High på allt och 4X AA utan problem (med undantag för någon del i spelet)

Något som är jäkligt mysko dock är att har jag startat om datorn så laggar spelet utav h-vete (GPU temp ligger då på 85 grader) stänger jag då av spelet så sjunker GPU temp till 63 grader och om jag då startar spelet igen så funkar det hur bra som helst.

Ska tilläggas att det är bara med Crysis jag har detta fenomen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smoker1984
Jag kör med HD4870 X2 i Crysis med Very High på allt och 4X AA utan problem (med undantag för någon del i spelet)

får jag fråga i vilken upplösning du spelar i samt andra komponenter i datorn?

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

1280x1024

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz
4GB DDR2
2GB Sapphire RADEON HD 4870 X2

uppdaterade min post ovan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
ta det lugnt!! de är bara dx10 som är buggat i crysis warhead!

vänta på en patch eller starta spelet i dx9 vilket du kan göra genom å lägga till -dx9 i sökvägen på genvägen. Upprepning, DX10 är buggat!

Är det så alltså?
För jag startade faktiskt spelet i dx9 förut med 1680x1050 2XAA, Enthusiast setting och det flöt på förvånadsvärt bra :O!..
Tkr bara det buggar alltså, jag själv märker inte ngn större skillnad på dx9 & dx10 just där jag var crysis..
Men ändå sjukt tråkigt att det ska behövas Nvidias g-kort för att de ska flyta som bäst!

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

en fråga bara Jocke_totti
har du testat köra utan nån oc alls i datorn
alltså ingen oc på cpu /minne,GPU m.m.
och se om det hackar mindre ?
och vad har du för psu du har väl förhoppningsvis säkert minst 500w

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk

Japp även det har jag gjort! --

Har ett Corsair 650w så inga problem där inte..?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju så att Phenom är slöare än alla moderna Intel..

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

samma psu som ovan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo

...men det _hackar_ däremot. Stor skillnad mellan lagg och hack.

Språket utvecklas. Internet kommer inte börja rätta sig bara för att man ska skilja på lagg och hack. Det gäller bara att utvecklas med det.
Hack är nu lagg. :3 bara att acceptera.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hestah
Lite off-topic, men hur är det egentligen med CPU som flaskar? Vissa säger att man måste ha en 8400 i minst 3,6 GHz för att inte flaska ett 4870X2, andra påstår att CPU'n inte alls är så viktig utan det skulle duga men en liknande på säg 2,6 GHz.

kör crysis warhead med en phenom 9500 (2,2 GHz) och processorn klarar det hur lätt som helst. grafikkort är 4870X2
här kan du se hur kärnorna jobbar

Crysis har stort djup i bilden, om man ser långt och stora vyer så renderas väldigt mycket objekt om jag är rätt påläst. det finns något som man brukar kalla för "draw calls" och varje spel har en budget där som de får lov och skicka till grafikkortet, går man över den budgeten så blir fps för låga. tror jag sett någonstans att man kan ställa in detaljrikedomen i djupet men det kan vara möjligt att man missuppfattat.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smoker1984
1280x1024

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz
4GB DDR2
2GB Sapphire RADEON HD 4870 X2

uppdaterade min post ovan

aha ok, blev lite förvånad att du sa Very High på allt samt 4x, men de ju förståeligt med tanke på den låga upplösningen ^^

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Avstängd

minnesanvändning
http://www.xtremesystems.org/forums/showpost.php?p=3313853&po...

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=72030

Citat:

I finished the game on enthusiast mode, changing to gamer when performance was not pleasing and as I always do, on games that is possible, it was the time to make some tweaking to Cvars and see how much performance I could squeeze out of the game. Many Cvars increase performance a bit, but the result with two of them was shocking. I found an easy way to increase framerate by as much as 20% (or 5-10 fps depending actual framerate of 25-50fps, good scaling up to 100 fps) changing only two values that have a little inpact on image quality. This is subjective, so test it yourselves. You know how to do it:

- Create an autoexec file on the game directory.
- Write this into the file:

con_restricted=0 - Enables you to change many values in the console. I don't actually know if it is required, but won't hurt if you write it.

r_displayinfo=1 - Will show many info on the screen, fps included.

- Save.

Once you made that, you can try changing any cvar on the console. To enter the console press "~" key (the one below Esc).

The two values in question are the next:

- r_DepthOfField [0,1,2] - You have to put it to 1. Default is 2 when on enthusiast, 0 on lowest setting and 1 on others. It does impact the quality of depht of field in outdoor scenes, but it's not too noticeable when you are actually playing. Indoor you will not see the difference in the image, but the impact in performance is notorious.

- r_colorgrading [0,1] - 1 only on enthusiast mode. Put it to 0 to dissable it. Ok, there's a big difference in the color of the image, but the image still looks great without it. Better than gamer mode and performance is close to gamer once you dissable this and DOF.

This is intended for those who can play the game on enthusiast mode, but they need some extra fps on some places and don't want to lower the graphics to gamer settings. Those who cannot just play it at enthusiast mode by a few fps can give this a try too, but performce will be compromised on many places, it will be up to them if they can stand playing at below fluent framerates.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Har påpekat detta innan men tar det en gång till. Du behöver en fett klockad CPU för o inte flaska i Crysis spelen. Så en Phenom wont cut it så att säga Kör Enthusiast utan större problem med mitt X2. Kör förövrigt med en 8600@4.3Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gilgamesh
aha ok, blev lite förvånad att du sa Very High på allt samt 4x, men de ju förståeligt med tanke på den låga upplösningen ^^

Låga... nåja. Är ju SÅ stor skillnad mot de högre upplösningarna.