Permalänk

Laptop som HTPC

Hej!

Jag skulle vilja köpa en liten laptop som jag kan ha för att se på HD videofiler från hårddisken. Jag vill kunna koppla den till min 720p-projektor via HDMI allra helst, men VGA och komponent går också bra. Det är nämligen så att jag i nuläget har en stationär ca 6 år gammal P4 2,4 GHz med ett 6600GT och 1,5 GB ram. Jobbigt att behöva släpa den till vardagsrummet varje gång jag ser på film. Dessutom klarar den knappt av att spela upp 720p-filer (i synnerhet .mkv, vilket är ett ganska vanligt format) utan att det hackar. 1080p kan jag glömma.

Därför vill jag nu ha en laptop som jag kan ha med mig lite överallt, och dessutom kan ha som någon slags HTPC. Jag kan nog lägga ut runt 5000 kr (sparar även till en kraftfull stationär). Skärmen ska vara liten, inte mer än 14", helst 10-12". Utöver det ska den kunna spela upp 720p video helt utan problem. Eftersom jag ska ha den som HTPC framför allt, måste den ha 150GB+ hårddisk. Ska även ha den för mina studier, så en hyfsad batteritid vore bra. Design är ett plus, men inte nödvändigt.

Har tittat lite på Fujitsu Siemens Amilo Si-serien, verkar passa mig ungefär.

Permalänk
Medlem

Kanske en asus 1000h?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Spana in Dell xps 1330, finns en tråd på forumet om den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Afr
Spana in Dell xps 1330, finns en tråd på forumet om den.

Inte för 5000 kr.

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Både Asus EEE 1000H och MSI Wind känns lockande och prisvärt, men jag är osäker hur det är med 720p-uppspelning. En kompis har beställt en Wind, får se hur det går.

Permalänk

Håller inte Asus på med en ny liten dator. Asus N10, 10" skärm, atom processor, Geforce 9300gs grafikkort. Den kommer kosta ca 5000kr. http://techworld.idg.se/2.2524/1.182571

Annars får man rätt dator för dessa pengar om du vil ha 13,3" skarm vill säga;)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=250170

Permalänk

Asus N10 verkar vara perfekt, särskilt om den ligger på 5-6000 som lovat. Någon koll på släppdatum?

Permalänk
Medlem

Min MSI Wind klarar 720p.
Dock behövde jag installera CoreAVC.

Visa signatur

AMD64 3200+ Winchester @ 4100+(2.6ghz) med Zalman 7000b | 2x 512mb Kingston PC3200 HyperX | MSI K8N Neo2 Platinum |
GeForce Leadtek 6800LE (12/6 pipes & 1,4v mod) @ 395/890 med NV Silencer 5 | 60gb + 120gb WDC SATA

Permalänk
Medlem

Borde inte vara något problem att spela 720p med någon av de där. Går ju tom på min Asus EEE 701 om man tweaker mplayer lite.

Permalänk

Hur är Acer Aspire One A150 i förhållande till konkurrenterna? Tänker mycket på skrivbarhet men framför allt storlek vs prestanda. Den ska som sagt spela upp 720p men med CoreAVC ska detta tydligen inte vara något problem. Det som lockar mig med Acern är den stora hårddisken, förvånansvärt med tanke på datorns storlek, tycker man kanske. I all fall efter att ha tittat på vad Asus har att erbjuda med EEE-serien med dess ganska små hårddiskar.

Det som ser bäst ut med Asus N10J som ska komma ut i veckorna är nog dels grafikkortet (men tydligen är processorn en flaskhals där), och HDMI-porten. Dock ser den ut att vara lite för dyr.

Undrar därför hur mycket bättre HDMI är i jämförelse med VGA om man ändå bara kör 720p?