Permalänk

Nätverksproblem, Hjälp uppskattas!

Hejsan!
Jag har stött på lite problem och hoppas att någon därute vill vara vänlig och hjälpa mig.

Jag bor i ett comhem hus och kör deras internet, men har en gammal router från bredbandsbolaget, en Xavi 5258-P2 som jag vill sparka igång (vill ha trådlöst internet här i lägenheten)

Alltså, jag har kopplat internet från väggen till comhems modem och därifrån via TP-sladd till Xavi'n. Internet fungerar perfekt via TP från xavi'n till min stationära dator, men min laptop med trådlöst får inget tilldelat IP, den hittar iaf routern...

För att krångla till det ännu mer så har jag koppla mitt Xbox-360 via TP till Xavi'n också.

Nu till själva problemet,

Min stationära får internet, de andra maskinerna hittar nätverket men får inget IP. Pratade med en kompis om det där och det jag vill ha hjälp med är att få Comhem IP't alltså 83.x.x.x till Routern (Xavi) och att den delar ut ip till alla mina datorer och även krysslådan (xbox-360).

Min vän pratade om NAT och grejer och ska sanningen fram så är mina närverkskunskaper basic, så jag undrar om någon därute vet eller tror sig veta hur jag kan fixa detta?

Jag har loggat in på routern med admin-status så många grejer borde gå att ändra, men jag vet bara inte vad jag ska klicka loss på?

tack på förhand!

m.v.h
//
Mathias

Permalänk
Medlem

För det första ska comhem modemet kopplas in i wan porten på xavin. Sen i xavin ska du på wan köra dhcp (dynamic). När du fixat det ska det inte vara några problem

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk

hej darkadde!
tack för hjälpen, men tyvärr så passar inte en vanlig TP-kabel i WAN porten på xavin, det är ett uttag för telefonkabeln, går det att göra på något annat sätt?
Jag har TP'n från comhem modemet kopplad till första porten på xavin nu...

Permalänk

Problemet är att comhem bara delar ut 1 ip adress (?).
Du får ändra i xavin så att den kör i nat läge

edit: eller förresten, det kommer ju inte funka det heller

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Gunvald...
Så det går inte att fixa det alltså?
Jag ringde comhem och frågade, iof så formulerade jag mig som så att jag frågade om man kunde köra flera datorer på deras internet i lägenheten, jag frågade inte om man fick fler än en adress tilldelad, men de svarade iaf "ja" på frågan, innebär det inte att dom delar ut fler än en adress?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parranoja
Gunvald...
Så det går inte att fixa det alltså?
Jag ringde comhem och frågade, iof så formulerade jag mig som så att jag frågade om man kunde köra flera datorer på deras internet i lägenheten, jag frågade inte om man fick fler än en adress tilldelad, men de svarade iaf "ja" på frågan, innebär det inte att dom delar ut fler än en adress?

Jag tror jag är ganska säker på att comhem bara delar ut 1 adress, någon som kan bekräfta detta?
Isåfall så är det nog bara till att köpa en ny router, tyvärr.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Gunvald,
Förlåt om jag är korkad nu, men vad kan en ny router göra som den här inte kan? är det pga wan uttaget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parranoja
Gunvald,
Förlåt om jag är korkad nu, men vad kan en ny router göra som den här inte kan? är det pga wan uttaget?

Ja.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parranoja
Gunvald,
Förlåt om jag är korkad nu, men vad kan en ny router göra som den här inte kan? är det pga wan uttaget?

Japp, pga wan uttaget som är för telefonen.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"