CPU kylare fäster inte riktigt = RMA efter 10mån?

Permalänk
Medlem

CPU kylare fäster inte riktigt = RMA efter 10mån?

Jag köpte en E6850 i januari 2008. Orginalkylaren som hängde med fästes med 4st tryckskruvar men det var bara 3 av dom som jag fick i, den sista försökte jag med men jag vågade inte trycka hårdare.

Jag gick i alla fall in i Vista och kollade temperaturerna med CoreTemp och kärnorna låg på ca 35grader vilket är bra och då antog jag att det spelar ingen roll att den sista fästskruven inte gick att trycka i helt eftersom jag hade bra temperaturer. Men sedan släppte ju intel spec. för hur deras cpu-tempmätare skall hanteras så kom en ny version av CoreTemp och mina verkliga temperaturer är 50 grader i idle vilket inte känns lika bra, för det är väl lite för högt egentligen för en oklockad C2D CPU?

Tror ni man kan köra en RMA på det efter 10 månader? För det borde väl gå på garantin eftersom det är ett konstruktionsfel eller? Givetvis så borde jag väl ha gjort en RMA direkt men det kändes ju bra när temperaturerna såg ut att vara bra.

Tacksam för era svar
/ Freddy

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem

Utan tvekan om varan verkligen är defekt.
Dock måste man tyvärr vara våldsam med dessa pushpinkylare ibland och olika mobon har marginellt större / mindre hål vilket innebär att felet kan ligga på ditt mobo.

Sen är det väl lite mer komplicerat med en bundlad kylare...RMA på cpu´n med ? eller hur hade du tänkt ? Du lär inte kunna säga att den tagit stryk av kylaren när det är du som medvetet monterat den fel.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Okej, alltså jag har tryckt så hårt jag kan, vågar inte köra hammare hehe.

Hur ska man då kunna avgöra om det är fel på mobot eller CPU-kylaren om man inte har reserv mobo eller processor? :S

Jag hade tänkt att skicka tillbaka cpu'n med isåfall eftersom kylaren satt på cpun när jag köpte den. Jag resonerar som så att eftersom jag köpte cpun och kylaren som en enhet så bör RMA göras på enheten och inte de olika delarna.
Har ingen tidigare erfarenhet på RMA av CPUer med orginalkylare, det borde ju finnas någon här som vart med om det?

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem

på min gamla burk så sparkade jag fast min kylare, grejjerna tål ganska mycket, langa en fet spark så ska du se att den sitter som berget sedan

Visa signatur

Antec 300 | Corsair 550W | Gigabyte EP35 DS4 | E8500 3,16GHz | HD4870 512MB | 4GB Corsair Dominator PC8500 1066MHz | 500GB Seagate Barracuda

Första klockning på gång!