2 x 8800GTX i samma burk - hur gör jag med driverna?

Permalänk
Medlem

2 x 8800GTX i samma burk - hur gör jag med driverna?

Tjopp!

Ok, jag lyckades ragga upp ett till 8800GTX på ebay (har redan ett) men jag vet att jag läst att det gäller att hålla tungan rätt i mun när det gäller driver installen för att inte "handikappa" den ena GPU'n. Minns inte var jag läst det bara så.... here I am

Jag har *för mej* att man skulle uninstalla det befintliga kortet och sen ta shutdown och moffla in det andra kortet och sen starta upp igen.

Därefter installa driverna - men bara *en gång* och därefter skulle det vara klappat och klart? -Minns jag rätt?

När det gäller att båda måste vara anslutna till en monitor så tänkte jag plugga in bägge i en och samma skärm; Vet nån om detta funkar? Kan inte se varför det inte skulle funka (monitorn har 2 ingångar så man kan välja källa).

GPU-0 och 1 har jag koll på men är det nåt mer jag behöver tänka på?

/C

Visa signatur

Gigabyte - Terrabyte - Cenobite

Permalänk
Medlem

Re: 2 x 8800GTX i samma burk - hur gör jag med driverna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cenz0r
"...vill köra multi-gpu med två schyssta 8800gtx..."

Har aldrig kört multi-GPU själv så jag kan bara hänvisa till Stanford-guiden som du själv inte nämnde något om -> Installation for a multi-GPU system.

Permalänk
Medlem

Vilket operativsystem tänker du köra? (Om det inte är Vista så behöver du inte koppla in båda korten för att kunna köra folding).
Sammanfattning i korta drag:
Jag skulle börja med att avinstallera NVIDIA drivers i Kontrollpanelen, boota om och kör sedan Driver Sweeper (kan laddas ned gratis på nätet). Markera Nvidia Display, Analyze, Clean. Sedan är alla gamla drivrutiner borta och de nya kan installeras. Se till att göra Extend windows desktop på det andra grafikkortet (under settings för Display properties). Nästa steg blir att överklocka grafikkorten med Riva Tuner och sedan att installera Foldingklienten för grafikkort, gör två shortcuts på desktopen från C:\Program Files\Folding@home\Folding@home-gpu\Folding@home.exe och ange Start in: "C:\Documents and Settings\Admin\Application Data\Folding@home-gpu" respektive "C:\Documents and Settings\Admin\Application Data\Folding@home-gpu2". Använd switch -gpu 0 för den ena och -gpu 1 för den andra. När du konfigurerar klienterna måste även Machine ID ställas olika på dem båda ( t ex 2 på den ena och 3 på den andra). Kör igång och övervaka med FahMon och se poängen flöda in ...

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips C-12..... ok jag har gjort det mesta det du sa där men nu sitter jag fast i en jobbig BSOD-loop. Antar att jag får testa att resintalla allt igen. Ska väl erkännas att jag INTE körde extended desktop och utgtick ifrån att kort #2 skulle nöja sej med att vara anslutet till en monitor (samma skärm som kort #1 på port 2)... -> Måste man verkligen köra extended?

OK detta var en "stress-setup" men jag får väl ta fram pincetten o feppla till det imorrn då - eller snarare försöka .- ska kolla din post igen (tackar)

Operativet är Vista Ultimate 64 btw....

Ska kanske tillägga att de käkar på bra båda två just nu upp till ett par tusen sen BSOD..... och jag kör 4 service verrar på Phenomen samtidigt..... Det vore ju rätt skönt att få det stabilt

/C

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, du måste göra "extend desktop.." på alla kort som skall vara med och leka!

Jag brukar få bäst resultat om jag startar med en "ren" installation, dvs jag tar bort alla drivrutiner som rör grafik osv. Glöm inte att ta bort Nvidia PhysX heller, den kan ställa till det.

Sedan stoppar jag i alla kort jag vill använda, startar upp och installerar Nvidiadrivrutinerna och bootar om.. Då skall den hitta alla kort i maskinen, och sen är det dags att köra "extend desktop", leka med Riva osv.

Det är något i Windows som gör att det kan bli generalknas med flera grafikkort ibland. Jag är tämligen säker på att det har med registret att göra, och det är fullt möjligt att Riva Tuner har med saken att göra också.. Ibland händer det att första kortet kör för fullt medan kort 2 går på ca 60% fart, och dess klockor går inte att detektera i Riva. Om det händer blir man olycklig, hojta till i så fall så kan vi testa lite saker..

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth

Det är något i Windows som gör att det kan bli generalknas med flera grafikkort ibland. Jag är tämligen säker på att det har med registret att göra, och det är fullt möjligt att Riva Tuner har med saken att göra också.. Ibland händer det att första kortet kör för fullt medan kort 2 går på ca 60% fart, och dess klockor går inte att detektera i Riva. Om det händer blir man olycklig, hojta till i så fall så kan vi testa lite saker..

Stoppade in ett ytterligare kort (8800GT) och avinstallerade enligt konstens alla regler med driver sweeper , safemode o sen in med drivarna 178.24
Allt rullar på men kort 2 verkar somsagt gå på lägre flås!

Jag kör Rivatuner men avinstallerade det också innan jag sköt in drivarna.
Lade på nyaste tunern efteråt o den visar bägge korten , dock visar den att bägge korten är 8800 Ultra men kort 2 är ett 8800 GT , alla klockfrekvenser o sånt stämmer dock.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Mm.. Sånt här kan man bli tokig på.

Ett tips som ofta förekommer är att man sätter det kort med minst antal shaders i slot 1, dvs i ditt fall 8800GT i slot 1 och Ultrakortet längre ned.. Kan inte garantera att det löser problemet, men det är nåt att ev. prova.

Problemet verkar uppkomma när Windows gör något i registret, typ skriver en ny profil för ett nytt kort eller vad den gör för något.. Anledningen till att jag säger det är att ibland försvinner problemet plötsligt om man gör något som tvingar Windows att "känna av" kortet igen.

Det bästa jag hittat hittills är att köra en vanlig uninstall via kontrollpanelen, först Nvidia PhysX, sedan Nvidia Display. Boota om, låt Win slänga in sina Standard VGA-drivisar, och lägg sen in Nvidia-drivaren igen, boota om. Det funkar ibland.

En annan grej som funkar ibland men mer sällan, är att köra igång Riva Tuner, och göra en liten överklockning på kortet i slot 1, spara detta och kryssa i så att Riva startar upp tillsammans med Windows, OCH att den applicerar överklockningen vid uppstart. Gör det, och boota om.. Testa sedan igen! Ibland släpper det faktiskt då.

Men det finns inga patentlösningar än, ibland har jag fått blåsa maskinen helt och installera om Win från början. Ibland funkar det då, ibland inte.. Bäst verkar vara iaf att installera med alla kort i. Jag har i stort sett inte fått det att funka bra nån gång (en tror jag) när jag stoppat i ett extra kort i en befintlig rigg. Men visst går det, andra har inga problem alls vad det verkar. Weird.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Har testat att köra rivatuner i startup utan skillnad.

8800 GT kortet jobbar o pumpar 3000 PPD vilket bör översättas till 60% prestanda grovt räknat.
Ska avinstallera alla drivare IGEN och köra ett test , vill ogärna flytta på korten men i nödfall får jag väl greja med den saken också.
Har system restore punkter innan jag stoppade i kortet samt en komplett Vistabackup (inbyggda backup toolet) innan så jag har ju möjligheter att backa och labba.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen lösning.. Jag har själv samma problem på ett Asus P5K-E som sitter i min arbetsmaskin. Ett kort fungerar finemang, men jag har aldrig fått kort 2 att köra med full fart.

Har du provat att installera om Vista på en annan partition/disk eller nåt sånt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ger upp detta iallafall tills burken får en total ominstall , pallar inte dra om allt med vista bara för den sakens skull.

För allas information:
Det jag testade var att byta pciex plats på korten utan resultat.
Samt att även backa drivrutinsmässigt 2 drivare bakåt med test av varje drivare.
Testade även commandline parametrar som -forcegpu men det fick bara klienten att krasha stenhårt.
Testade också att klocka shaders till samma klock eftersom nån på foldingforumet påstod detta var en felkälla , ingen skillnad för mig iallafall.

Nu får man hoppas detta problem löser sig eller om nån annan hittar var problemet ligger.

[edit]
Har nu testat 2 till metoder , en var att enable PNP i Bios och omdetecta korten , testade 2 metoder Auto resp Manual.
Satte man IRQ till manual så tog jag död på Ultrat så det klockade ner sig i samma fart som GT kortet
Metod 2 var att man skulle köra nån mediaspelare på det långsamma kortet typ Mediaplayer classic , funkade inte heller såklart men var ju värt o testa.

Senare idag ska jag testa att byta plats på korten och låta PNP re-detecta korten samt leta fart på de senaste CUDA drivers och installera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Innan fler ger sej in i detta lilla mini-träsket så kan jag meddela resultatet efter en del strulande. Jag gjorde denna driver installen och setupen bra mycket nogrannare än jag brukar och det lönade sej till slut:

1) utgick från 2 identiska kort för att minimera risken för problem. Jag körde alltså 2 8800GTX. Harakiri här ovan testade ULTRA + GT och åkte på den irriterande 50% buggen och det verkar vara ett rätt hopplöst fall tyvärr.

2) Uninstallade allt som hade med nvidia och physx att göra i control panel (utom chipset drivers). Uninstallade även Cuda.

3) Körde driver sweeper (tack för tipset)

4) Rebootade i safe mode och körde driver sweeper 3 ggr till

5) Reboot och install av de senaste *nforce* driverna för mitt mobo och deselectade gfx drivers i den installen

6) Reboot och install av de senaste Geforce driverna (178.24)

7) Reboot igen och installerade den fristående Cuda driver packen (178.08)

8) Reboot igen. Min skärm har 2 ingångar så jag kopplade båda korten till den för att lösa kravet på att kort #2 måste vara anslutet eller "tjuvkopplat" med en dummy. Satte extended desktop.

9) Kopierade det befintliga GPU install diret och skapade shortcuts. Startade GPU1 klienten och satte ett fritt ID (5 i mitt fall) fixade prio och la till "-forceasm -gpu 0" under additional parameters. Gjorde samma sak med tvåan men satte det till gpu 1 och id 6. Raderade unitinfo, workdir och queue i dir-2.

10) Testkörde med default settings och inga problem. In i nvidia settings. Satte allt på max performance samt överklockade båda korten till: Core 600, Mem 950, Shaders 1610. 1610 verkar vara någon magisk gräns för vid 1620 börjar driverna flippa ur och resetta och ofta slutar det med svart skärm (vet nån vad RAM och Core bör klara?)

Sumarum: Båda korten ligger efter en del överklockning på cirka 5800-6000, beroende på projekt, och med identiska PPD samt konstant 62 grader med vatten

Jag gav allt detta till Harakiri men det hjälpte tyvärr inte så jag vet inte vad han kan testa mer faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I en av mina datorer(Vista 64bit) har jag 2 st 9800GTX+ kort och ett 9600GT.
Vmware Server med 2 st Linux SMP klienter.
För att få maximalt med ppd ur burken så använder jag Bill2's Process Manager.
http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/Bill2-s-Proce...
Med den så kan ja ställa in VMware att använda 3st kärnor och sedan låta de 3 grafikkorten ha den 4:e för sig själva.
Med Vista så fungerar detta klockrent. De två 9800GTX+ genererar ca 6200ppd styck och 9600GT ca 4000 ppd. Vad de 2 Linux klienterna generar vet jag inte då jag inte försökt lägga upp shares.

Jag hade en del strul med att burken hängde sig. Inte kunde känna igen kort. Men det berodde på att moderkortet inte var i ett chassi och grafikfläktarna "fastnade" i PCI-platsen och korten blev för varma. Kommer stoppa in allt i ett chassi när CPU nummer 2 kommer.

Harakiri hur har du det med ström? 8800 Ultra drar väl en del?

Permalänk
Medlem

Snyggt Laarkie - det verkar som det är Linux som gäller för att få fart på SMP'n iaf så det blir nästa steg för min del också då.

Harakiri (som jag känner bra) gav upp och köpte 2st 260gt istället och pluggade in åtminstonde det ena 8800 på jobbet istället men nu räckte inte hans trafo för de 2 260-korten så nu ska han plugga in ett 1000w-agg

Det vore rätt bra om de kunde lösa problemet med kort med olika antal shaders för det verkar vara det som ställer till foldingen...

För min del rullar det på rätt okej men jag måste riva isär min burk och byta chassi - det står en tom Cosmos S låda här och väntar men jag har inte tid innan nästa helg. Sen blir det iaf 2 folding burkar

Visa signatur