"Windowsdatorer mer prisvärda än Mac"

Permalänk
Medlem

Känns som jag precis haft den här diskussionen på forumet... men Apple har duktiga marknadsförare och industridesigners, klart det ska reflekteras i försäljningsintäkter.

Själv gillar jag inte att arbeta med OSX och tycker att Apples designspråk är uttjatat och har blivit för "mainstream" för att vara spännande, utöver hela prestanda-biten. Således får jag långt mer nöje per krona ut av att köpa "PC's".

Men, köp vad ni vill... whatever floats your boat, liksom.

Permalänk
Medlem

Finns en mening som kan sammanfatta det här ganska bra.

"Windows (PC) är bara billigt om du anser din tid värdelös"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denna sidan heter SweCLOCKERS. Att ta upp Apple på denna sidan är som att ta upp balettlektioner på ett MC-forum... Eller har några prestandarekord slagits med Mac som inte jag känner till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Det mervärde man får med en Mac är att den är testad och godkänd med den hårdvara som ingår - dvs den funkar som den är men kan inte uppgraderas hur som helst. En PC däremot är möjlig att uppgradera och bygga om efter eget behag och drivrutiner finns att ladda ned till all ny hårdvara. Tillförlitligheten beror på användarens kunnande.
Personligen känner jag inte behov av att slösa pengar på en Mac för jag kan oftast lösa de problem som uppkommer på PC och då kan jag spendera de extra pengarna på bättre hårdvara (grafikkort etc), så för mig är PCn mer prisvärd. För en mindre kunnig användare kan jag möjligen se en poäng i att köpa en Mac - den behöver de inte lämna in på service lika ofta...
Operativsystemet OS X gillar jag - men det kan ju också köras på en PC!

MAC har säkerligen en märkbart mindre felfrekvens på sina produkter än andra seriösa datortillverkare. *host*

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem

Apple tar ju betalt för sitt märke, självklart kommer dem aldrig att bli lika prisvärda som PC. PC är ju en öppen plattform med massor av möjligheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Denna sidan heter SweCLOCKERS. Att ta upp Apple på denna sidan är som att ta upp balettlektioner på ett MC-forum... Eller har några prestandarekord slagits med Mac som inte jag känner till?

Snabbaste Macen? Nä, men seriöst så var ju MBP den laptop som var snabbast på Vista (2007).
PC World Notebook Test 2007

Sedan att den bara slår tvåan med en poäng är väl en annan sak, det är mer intressant att den klarar sig så bra, trots att Apple har ett konkurrerande OS som de säkert vill att folk ska använda istället (man kan tänka sig att de kanske inte optimerar allt för Win lika väl, men det verkar ju ha gjorts).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Nu är det ju så att det inte bara är design hos Apple som kostar. Ni får tänka lite längre killar.

MAC är så mycket bättre till hantering av bilder, video, musik och grymt mycket annat som PC inte ens är i närheten av. Men det har ni inte tänkt på heller.

Har OSX ett filsystem som är överlägset på att hantera mediafiler?
Fungerar Apples C2D snabbare när den i OSX hanterar mediafiler?

Som någon skrev tidigare så presterar Photoshop bättre i Vista - så en liten källa på ditt påstående tack! (Personen som skrev att det presterar bättre i Vista angav inte heller någon källa, men det är lättare att tro att ett enskilt program fungerar snabbare än att all mediehantering fungerar bättre i OSX)!

Jag ogillar inte Mac på något sätt, jag vill själv ha en Macbook.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Ingen större överraskning. Apple = gay-design till överpris.

Yep, det enda dom är.

Deras huvudkontor ligger väl i gay-huvudstaden San Francisco, och deras produkter kommer i regnbågens alla färger (gay "symbol")

Inget emot gay folket, förstår inte gay hysterin överhuvudtaget, människor som människor.

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Yep, det enda dom är.

Deras huvudkontor ligger väl i gay-huvudstaden San Francisco, och deras produkter kommer i regnbågens alla färger (gay "symbol")

Inget emot gay folket, förstår inte gay hysterin överhuvudtaget, människor som människor.

Alla vet vi att steve är är högsta hönset av "crab people". därför dom lurar alla att köpa apple och bli gay, så vi inte kan försvara oss mot dom. för det kan ju inte homosexuella personer.

Så Viva La Resistance!!!

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Som sagts så många gånger, vill folk betala mer för Mac så ser jag ingenting dåligt med det. Det är deras sak. Själv kommer jag aldrig att göra det

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

suck, när ska microsoft lära sig att hårdvara inte är allt för alla. för vissa är det nummer ett, hur känslan i chassit på datorn, hur systemet funkar tillsammans med mjukvaran osv. är faktorer som är svårt att värdera i pengar. men det är ju min högst personliga åsikt och vet att många här på swec värderar hårdvaran högre.

apple går ju som tåget, så de kan ju inte vara så att de är helt ute o cyklar.

sen är det ju så, gillar man det inte, köp det inte. men uppenbarligen känner microsoft att de måste försvara sig med näbbar o klor, även fast de fortfarande är högst dominerande på marknaden.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Själv har jag svårt för apples operativsystem och deras mus är verkligen inte trevlig, men det har väl att göra med vana. Jag tycker det finns fina pc. Och när det gäller monitorer, så är "vanliga" lcd skärmar finare enligt mig, tycker apples skärmar är klumpiga. Så personligen håller jag mig till pc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killafew
Finns en mening som kan sammanfatta det här ganska bra.

"Windows (PC) är bara billigt om du anser din tid värdelös"

Det är ju annars vad man brukar säga om Linux (byt ut "billigt" mot "gratis").

Permalänk
Medlem

Det var ju inte ens samma spec i jämförelsen
Bl. a. grafikkortet olika...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Har OSX ett filsystem som är överlägset på att hantera mediafiler?
Fungerar Apples C2D snabbare när den i OSX hanterar mediafiler?

Som någon skrev tidigare så presterar Photoshop bättre i Vista - så en liten källa på ditt påstående tack! (Personen som skrev att det presterar bättre i Vista angav inte heller någon källa, men det är lättare att tro att ett enskilt program fungerar snabbare än att all mediehantering fungerar bättre i OSX)!

Jag ogillar inte Mac på något sätt, jag vill själv ha en Macbook.

Sorry att jag inte skrev källa.. Det var M3 som testade photoshop på osx vs vista.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk

Folk som köper Mac vet inte ens vad hårdvara är för något. Ska nog byta själv snart...

Permalänk

Det är bra med mer konkurrens, nu kanske Microsoft äntligen får börja prestera istället för att släppa sämre skit vid varje nylansering av Windows.
Kom igen Linux nu också, gäller att pressa Microsoft hårt nu!

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem

Man köper väl ändå inte en Apple för man vill ha grym prestanda va?
Det är en skinande ny leksak för folk med för mycket pengar som inte ved vad "pris per prestanda" betyder...

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crieep
Man köper väl ändå inte en Apple för man vill ha grym prestanda va?
Det är en skinande ny leksak för folk med för mycket pengar som inte ved vad "pris per prestanda" betyder...

Nej prestanda är inte det viktigaste. Så länge den är tillräcklig så prioriterar jag ett välfungerande system högre. Pris per prestanda är irrelevant - jag har råd att betala.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vilket tjafs det är. Nästan lite pinsamt.
Microsoft har ju faktiskt för en gångs skull en poäng. Ser man till ren hårdvara så är inte Apples burkar särskilt prisvärda. Speciellt inte eftersom det numera är så gott som samma hårdvara i dem. Det som skiljer dem åt är ju OS och design.

Att mac sen skulle vara stabilare vet jag inte vart det kommer ifrån. Som med allt annat så beror ju det helt och hållet på personen som använder det, inte på systemet i sig. Det går precis lika bra att sabba osx som linux och windows om man inte tar hand om sitt system. Och det går precis lika bra att hålla ett system i trim oavsett OS om man faktiskt vet hur man ska ta hand om det. Enda skillnaden är väl egentligen på vilket sätt man behöver göra det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Denna sidan heter SweCLOCKERS. Att ta upp Apple på denna sidan är som att ta upp balettlektioner på ett MC-forum... Eller har några prestandarekord slagits med Mac som inte jag känner till?

Gillade din jämförelse
Sant att mac inte är prestanda-monster men de är stabila som få och de tmåste väl räknas som nån typ av prestanda..?

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Jag är en van (18 års tid) PC-användare. Har skruvat ihop ett par datorer, reparerat det mesta, inklusive kretskortbyte på stekt hårddisk. Efter att jag böt till Mac (Macbook 2006) har jag inget intresse av att byta tillbaka. för mig ligger en stor del i värdet av datorn i ett väl fungerande operativsystem och god design. visst vore det trevligt om Macarna var billigare, man jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till en bärbar PC-maskin.

Trots att jag planerar att uppdatera min HTPC till en Mac Mini, har jag ibland tänkt på att gå PC-vägen för att få en billigare maskin. Det som hindrar mig är problem med drivrutiner, utseende (även om de nya Mini-dödarna från Dell(?) såg fina ut). Exempelvis så har de nya Macbookarna stöd för h264-dekodning via grafikkortet. Det finns redan på PC, men då gäller det att använda rätt program, ha rätt grafikkort etc. Med Mac köper man ett paket som fungerar. Nackdelen är att man inte kan ändra det så mycket.

För mig är det här värt pengarna att slippa registry hell, användarovänligt OS, dålig design och drivrutinsjagande som hobby, för andra inte. Vad gäller sexuella preferenser tror jag inte det spelar in överhuvudtaget vid vad man premierar när man väljer dator, så vida man inte tänder på materiella ting.

Visa signatur

min dator är tystare än dig.

Permalänk

Appe < Sony VAIO=PROFIT.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

En anledning att välja en mac för mig skulle vara keynote istället för powerpoint, synd att det programmet inte släpps till windowsburkar, tror många skulle vara beredda att betala för ett annat presentationsprogram än powerpoint som jag tycker är missanpassat för att snabbt göra snygga stilrena presentationer. Men i mångt och mycket känns det mest som att det är en del av programmvaran som lockar mest hos mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
*Suck* Vet inte om du missförstådde mig med vilje eller inte, tycker synd om dig iaf.
Kvalitet, mjukvara, utseende, storlek, vikt, skärmar, touchpad, tangentbord osv.. är viktigare för mig än prestanda. Sen arbetar jag vid min dator och spelar inte bara.
mac är inte till för spel. Att jämföra en speldatator med så mycket prestanda för pengarna som möjlig med en mac är som att jämföra en stadsjeep med en ferarri.

Jag vet inte vad du gör för arbete på din dator, du kanske bloggar eller nått...
Men när man sitter och komprimerar eller exporterar film är saker som prestanda viktigt

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Jag brukar fråga om det är värt att lägga runt 20 tusen på en dator som man surfar, kollar film (bara på själva datorn, inget stream) & kanske redigerar lite bilder på, till de vänner som köper ena macen efter den andra. dom använder den inte till mer än det jag skrev ovanför, är det då prisvärt? Dom är sjukt snygga men är det verkligen värt pengarna? dom som köpt dom hatar oftast PC också och glorifierar MAC som om just dom datorerna verkligen är bäst, jag ser inte ner på MAC's och funderar på att köpa en, dock kanske på blocket av någon gamer som inte förstod vad han/hon köpte =3

vill notera att sen jag faktiskt bytte till Vista och NOD så har jag inte fått ett enda virus, jag skojar inte! NOD har märkt ett par risker men inget annat och som ni ser i min sign så tankar jag rätt mycket "skräp". Hade XP och norton på gammel gamla datorn och det gick inte alls... nog för mig, hoppas jag gav någon poäng med mitt kanske onödigt långa inlägg =3

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Jag vet inte vad du gör för arbete på din dator, du kanske bloggar eller nått...
Men när man sitter och komprimerar eller exporterar film är saker som prestanda viktigt

Om man komprimerar film gör man väl det knappast på sin laptop? Då har man antagligen en Mac Pro. Och om man nu tvunget måste göra det så kan man knappast få så mycket snabbare laptop än en 2,8GHz MBP. Dells värsting går bara få med 2,6Ghz och då kostar den 27000kr, 2000 mer än 2,8GHz MBP.

Det är knappast så att en stor del av Hollywood använder Mac för att dom gillar designen...

Ori: Men det har ju inget med Apple att göra. Om man vill ha en dator för att göra dom sakerna köper man en iMac eller MB för 10k. Och visst kan man undvika virus med Windows, men på en Mac är det OMÖJLIGT att få virus.

Permalänk
Avstängd

Mac har aldrig varit prisvärt, apples produker har alltid varit överprisade.

Förstår man sig ej på windows och vill ha en mac kanske det är värt att betala överpris men till vanligt användande tycker jag en pc är bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Och visst kan man undvika virus med Windows, men på en Mac är det OMÖJLIGT att få virus.

Jaså? http://www.idg.se/2.1085/1.186529/ny-trojan-hotar-macanvandar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jaså? http://www.idg.se/2.1085/1.186529/ny-trojan-hotar-macanvandar...

Sålänge man måste installera virusen och trojanerna själv, och skriva in sitt adminlösenord vid installationen, då är det inget att vara rädd för. Då är det helt enkelt vanliga program som är mindra bra.
Det går inte att stoppa detta eftersom då stoppar du möjligheten för program öht.