Diskettstation till PS/2

Permalänk
Medlem

Diskettstation till PS/2

Hej,

Är det någon här som har ett tips på var man kan hitta en 2.88 eller 1.44 megabytes diskettstation till en IBM PS/2 anno 1992?

Jag har kollat Blocket och Tradera. Har ingen lust att köpa en hel maskin eller från Ebay.

Permalänk
Medlem

Hm, det duger inte med vilken floppy som helst? Isåfall kanske jag kan rota lite i mina gömmor. (gratis om jag hittar nått att avvara)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Njet, det funkar inte med en vanlig floppy. Sådana är ju stapelvara även hemma hos mig. Man känner igen den på dess blåa knapp (tror den var blå på en 2.88 också) samt att den saknar front och strömförsörjningen sker genom bandkablen!

Permalänk
Medlem

På så vis. Jag är lite rostigt på IBM-PC:ar. Men jag har en ValuePoint 486:a. Är det samma floppy i dom? Jag är dock mindre sugen på att skruva ur nått ur den då den är komplett och funkar utmärkt.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag är nästan säker på att det en standard floppy i ValuePoint, så det är inte den jag söker.

Permalänk
Medlem

Det är en special för PS/2 modellerna ja.
Det borde iofs vara teoretiskt möjligt att bygga en adapterkabel för att använda en standarddrive.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut att existera någon slags adapterkablar.

http://cgi.ebay.pl/IBM-27F4915-PS-2-MODEL-30-FLOPPY-CABLE_W0Q...

Kan bli svårt ändå om du har en kortmonterad floppy.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Jag skrotade en gammal bärbar IBM för något år sedan, den hade en diskettstation som stämmer med den beskrivng du gav. Vet dock ej om diskettstationen är hel.

Permalänk
Medlem

Det kallas för MCA enheter, Ibm´s standard för överföring. Hade en hel del sådana enheter men hamnade på skroten 1999.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Njaäe, MCA var IBM:s buss för expansionskort. Den var en konkurent till EISA bussen och egentligen bättre än den senare men pga licensavgifter och att det inte gick att använda ISA kort i en MCA plats så blev det inget. MCA användes dock på alla IBM:s "mindre" maskiner dvs PS/2 RS6000 och tydligen också vissa AS/400.

Sen var de ju bara tvugna att blanda in ESDI i PS/2 också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja den konkurrerade både med VESA och EISA. Men vad jag menade att IBM hade en egen standard på dessa maskiner och att få komponenter funkade från andra burkar.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Jag sitter i samma båt som trådskaparen, men jag har en släpbar bärbar ibm som heter P70 väldigt cool modell faktiskt, köpte den på tradera. stod att det var stul med diskettstationen men tänkte inte mer på det då jag har 100 liggandes hemma typ men när jag hämta ut datorn idag och förstod att det var en speciell ibm-modell som är jättesvår att få tag på verkar det som.

någon som har någon idé går det att bygga en adapter tro? eller kan det tänkas finnas någon som faktiskt har gamla ibm datorer liggandes fortfande?

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Medlem

Det är nog inte det lättaste att komma över. Kolla in

http://www.vintage-computer.com/vcforum/

Där hänger en del kunniga IBM-nördar

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag löst det, har sökt och sökt på nätet i timmar typ och just när jag var på väg att ge upp så hitta jag en italiensk sida där någon beskrev hur man byggde en adapter för att använda en vanlig diskettstation. dock är själva kopplingsschemat på engelska och det finns även bra bilder som kan vara till hjälp.

http://www.geocities.com/pinmarco/FRU38F5936.html

Visa signatur

H€n®i©

Permalänk
Medlem

Bravo!
Den sidan var inte dum inte

Visa signatur