Jag ska döda mitt HD 4870 1gb... Funkar inte

Permalänk
Medlem

Jag ska döda mitt HD 4870 1gb... Funkar inte

Ok... jag håller på att få ett nervöst sammanbrott. Köpte ett
Club 3D ATI HD 4870 1gb GDDR5-kort för kanske 2 veckor sen.
Usel prestanda för mig... Har försökt att göra en massa olika saker nu så mycket att jag funtar på att bara ta ur det ur datan och hoppa sönder det..

Har läst denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Fattar inte var jag kan hitta senaste BIOS, har sökt på typ alla siter som finns inklusive (http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/aspire_m5100.htm...).
Vet inte vilken version jag ska ta där.
Har R02-B1 versionen av BIOS.

Mina speccs e:

AMD Phenom 9500 Quad-Core Processor

4GB RAM

-= KOLLA ANDRA SIDAN FÖR FULLA SPECCS!!! =-

Tillräckligt med ström, har kollat så allt e inkopplat och så...

Om ni inte har förstått, så är det så att, jag kan lira spel, men det är INGEN bra prestanda. FPSen e låg typ hela tiden o ostabil, och får felmeddelanden "Bildskärmsrutinen slutade svara och har startats om" titt som tätt.

I dom flesta spel förutom COD4 och WoW, spelar det ingen roll om jag har allt på lägst inställningara eller högst. T.ex Far Cry 2, Worldshift.

Jag har senaste drivrutinerna till kortet och senaste CCC.
Kortet e inte överhettat när jag lirar spel.
Jag har inte betalat 3000 spänn för att få dålig fps...

Jag tror att den kan ha och göra med att mitt moderkort inte kan läsa GDDR5? Och då ska man ju uppdatera BIOS / Chipset drivers? (Rätta mig om jag har fel).
Har ringt till ACER och som sa att dom skulle maila senaste BIOS, men dom gjorde aldrig det -.-

Så.. snälla, SNÄLLA hjälp mig! jag klarar inte mer!

Vad ska jag klicka på där för att inaktivera den integrerade grafikkretsen?

Hur kollar jag om den startar up 3D-frekvenserna så dom inte ligger kvar på 2D? I ccc?

Tack för hjälpen, ser fram emot svar!

PS. Dom som har tilverkat mitt Moderkort är Acer
Modell: F690GVM
Chipset: ATI RS690/RS690M (Behöver jag uppdatera, och var gör jag det isånnafall?)
'[EDIT]: Installerade nya chipset drivers men det var ingen skillnad

'[EDIT]: Jag prövade att sätta in grafikkortet i min brorsas data, som har bara 2gb RAM, och samma processorspeed (Han har quad-core 2.4ghz också), och kortet funkade PERFEKT i hans. Fattar inte varför...

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk

Verkar ju tyvärr som att du har den senaste BIOS-versionen. Jag skulle ligga på ACERs support lite till, även om du har senaste BIOS så kanske du kan få veta om det är någon ny bios på gång eller om det finns någon annan BIOS ute. Jag kollade upp vad det var för moderkort och sökte om det fanns någon BIOS, hittade detta:
http://www.bioticaindia.com/f690gvm.html

Jag kan knappast garantera att det är en riktig version av BIOSen men du kan ju alltid prova (på egen risk). Ett nytt moderkort kostar inte många hundralappar om du mot förmodan inte skulle kunna flasha tillbaka det. (Dvs ta en backup på din nuvarande BIOS innan du flashar så du kan flasha tillbaka.)

Annars kan du alltid sälja det och köpa ett 4850 istället, det har ju GDDR3. Eller GTX260 om du vill ha liknande prestanda som ett 4870.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Vad jag vet så läser inte moderkortet av något minne alls ifrån grafikkortet. Det sköter grafikkortet helt själv.
Låter snarare som något annat som stör.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Tog du bort dina gamla drivrutiner innan du installerade de nya?

Permalänk

En sak jag kom på, du har ett integrerat grafikkort på moderkortet, testa att inaktivera drivrutinerna för den integrerade kretsen alt. uppdatera dem. Kan vara något där som gör att 4870s drivrutiner hänger sig.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

ja jag tog bort dom gamla drivrutinerna innan, men fattar inte vad som e fel :S. Vill verkligen verkligen få det att funka. Hur inaktiverar jag moderkortets "integrerade grafikkort"?
: /

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk

körs graffet i x16 läge ?

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pcct
ja jag tog bort dom gamla drivrutinerna innan, men fattar inte vad som e fel :S. Vill verkligen verkligen få det att funka. Hur inaktiverar jag moderkortets "integrerade grafikkort"?
: /

Det avaktiverar du i BIOS, dvs uppstarten av datorn, en del moderkort har Delete knappen eller F1 eller F2, F12 som du maste trycka pa for att komma in i. (svart ruta i uppstarten som visar propen samt minne du har, ska det sta press ESC eller Del,F1,F2,F12 to get in to BIOS ) Hoppas att det hjalper dig.

( sitter i USA har inte svenskt tangentbord ) min stavning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mösheröshen
körs graffet i x16 läge ?

Väldigt bra fråga där.

Ladda ner CPU-Z och se ifall grafikkortet går i x1 eller x16.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zipcro
Det avaktiverar du i BIOS, dvs uppstarten av datorn, en del moderkort har Delete knappen eller F1 eller F2, F12 som du maste trycka pa for att komma in i. (svart ruta i uppstarten som visar propen samt minne du har, ska det sta press ESC eller Del,F1,F2,F12 to get in to BIOS ) Hoppas att det hjalper dig.

( sitter i USA har inte svenskt tangentbord ) min stavning.

ok och vad ska jag klicka på där för att inaktivera det?

Laddade ned CPU-Z och under "Mainboard" står det "Graphic Interface";

Version: PCI-Express
Link Width: x16
Max supported: x16

Vad det det du menade när du frågade "körs det i x16"? Om det var det så är svaret; Ja.

Tack för att ni engagerar er, hoppas vi kan lösa detta

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk
Medlem

drar en fuling. du säger att du har tillräckligt med ström till kortet men är du säker på att båda strömuttagen är ordenligt ikopplade, har sett folk som tror att det räcker med bara en av dom 2 strömuttagen. Annars borde väl kortet blink med sina röda dioder om nåt skulle vara fel hårdvaru mässigt.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Aa har kopplat in två st 6-pin, precis som det står.

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk

har du kollat om kortet drar igång 3d frekvenserna eller om dom ligger kvar på 2d helatiden?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Medlem

Mitt 4850 gjorde att datorn dog när ja lirade spel, allt frös och inget fungerade. Bytte då moderkort och efter det fungerar allt. Är väl inte alls samma grej men bara ett tips!

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Medlem

Ok så recap:

1. ok och vad ska jag klicka på där för att inaktivera den integrerade grafikkretsen?

2. Laddade ned CPU-Z och under "Mainboard" står det "Graphic Interface";

Version: PCI-Express
Link Width: x16
Max supported: x16

Vad det det du menade när du frågade "körs det i x16"? Om det var det så är svaret; Ja.

3. Hur kollar jag om den startar up 3D-frekvenserna så dom inte ligger kvar på 2D? I ccc?

Tack för hjälpen, ser fram emot svar!

PS. Dom som har tilverkat mitt Moderkort är Acer
Modell: F690GVM
Chipset: ATI RS690/RS690M (Behöver jag uppdatera, och var gör jag det isånnafall?)

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pcct
Ok så recap:

1. ok och vad ska jag klicka på där för att inaktivera den integrerade grafikkretsen?

2. Laddade ned CPU-Z och under "Mainboard" står det "Graphic Interface";

Version: PCI-Express
Link Width: x16
Max supported: x16

Vad det det du menade när du frågade "körs det i x16"? Om det var det så är svaret; Ja.

3. Hur kollar jag om den startar up 3D-frekvenserna så dom inte ligger kvar på 2D? I ccc?

Tack för hjälpen, ser fram emot svar!

PS. Dom som har tilverkat mitt Moderkort är Acer
Modell: F690GVM
Chipset: ATI RS690/RS690M (Behöver jag uppdatera, och var gör jag det isånnafall?)

3D/2D-frekvenser kollar du i ett program som heter GPU-z, finns här:
http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

Det här är vad jag lyckades hitta som drivrutin:
http://www.bioticaindia.com/rs690-rs690m.html

Edit: Hittade denna länk: http://www.magic-pro.com/driver/ati/A2AMHD.htm

Efter att ha läst i denna tråden:
http://www.suggestafix.com/lofiversion/index.php/t31017.html

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

ok ska jag chansa att tanka ner chipset drivers fårn http://www.magic-pro.com/driver/ati/A2AMHD.htm då? (Dom längst upp)

Kan ngt gå fel? Har backupat drivers etc etc.

Kom igen nu

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pcct
ok ska jag chansa att tanka ner chipset drivers fårn http://www.magic-pro.com/driver/ati/A2AMHD.htm då? (Dom längst upp)

Kan ngt gå fel? Har backupat drivers etc etc.

Med fel drivrutiner är det väl inget allvarligare som kan inträffa, ska ju inte få datorn att sluta svara. Funkar det inte är det bara att starta i felsäkert läge och avinstallera drivrutinerna igen.

Hoppas det funkar nu då!

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

installerade nytt chipset, som ACER skickade, men ingen skillnad. Får fortfarande errormsg, "drivrutinen till bildkortet slutade svara", typ. Har installerat om drivrutinerna, men ingen skillnad.
Har fortfarande lika dålig prestanda.....

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk
Medlem

Att din FPS inte ändras i COD4 och Wow när du ändrar upplösning betyder att din processor är för långsam. Testa kör typ 3dmark och se vad du får för poäng där.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Att din FPS inte ändras i COD4 och Wow när du ändrar upplösning betyder att din processor är för långsam. Testa kör typ 3dmark och se vad du får för poäng där.

det var när jag ändrade INSTÄLLNINGARNA, inte upplösningen :),

Och det var i Worldshift den inte ändras, och Far Cry 2 typ.
Den ändras minimalt, typ 3 fps eller nått

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk

Hej.

Hittade inställningarna i BIOS för att stänga av inbyggda grafikkortet?

(harkel, dum fråga - du stoppar in monitorsladden i rätt kontakt, dvs inte i det inbyggda grafikkortets kontakt)

När jag köpte mitt 4870 så bytte jag från ett geforce kort - fick det inte att funka bra innan jag installerade om Vista).

Om/när du installerar om:

1. Se till att tanka hem moderkortsdrivisar
2. Nätverkskortsdrivisar

Så att du kan installera det direkt

Lycka till

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Hej.

Hittade inställningarna i BIOS för att stänga av inbyggda grafikkortet?

(harkel, dum fråga - du stoppar in monitorsladden i rätt kontakt, dvs inte i det inbyggda grafikkortets kontakt)

När jag köpte mitt 4870 så bytte jag från ett geforce kort - fick det inte att funka bra innan jag installerade om Vista).

Om/när du installerar om:

1. Se till att tanka hem moderkortsdrivisar
2. Nätverkskortsdrivisar

Så att du kan installera det direkt

Lycka till

Mvh Lazze

hej, jo det var ju det jag frågade tidigare i tråden men ingen svarade. Jag har inte hittat inställningarna i BIOS för att stäna av det inbyggda grafikkortet, nej. Det är kanske det som är felet, men har letat igenom BIOS-menyn, men vet inte riktigt vad jag ska trycka på.
Och ja, jag har stoppat in sladden i grafikkortet

Jag hade ett ati X1950 PRO förut. När jag bytte till detta avinstallerade jag dom drivrutinerna först...

Det skumma e också att jag prövade att sätta in grafikkortet i min brorsas data, som har bara 2gb RAM, och samma processorspeed (Han har quad-core 2.4ghz också), och kortet funkade PERFEKT i hans. Fattar inte varför...

Vill väldigt gärna lösa detta... :S
Om jag skulle ominstallera Vista, skulle allting wipas från hårddisken då?

Tack för hjälpen allihoppa, hoppas vi kommer fram till en lösning... :/

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pcct
hej, jo det var ju det jag frågade tidigare i tråden men ingen svarade. Jag har inte hittat inställningarna i BIOS för att stäna av det inbyggda grafikkortet, nej. Det är kanske det som är felet, men har letat igenom BIOS-menyn, men vet inte riktigt vad jag ska trycka på.
Och ja, jag har stoppat in sladden i grafikkortet

Jag hade ett ati X1950 PRO förut. När jag bytte till detta avinstallerade jag dom drivrutinerna först...

Det skumma e också att jag prövade att sätta in grafikkortet i min brorsas data, som har bara 2gb RAM, och samma processorspeed (Han har quad-core 2.4ghz också), och kortet funkade PERFEKT i hans. Fattar inte varför...

Vill väldigt gärna lösa detta... :S
Om jag skulle ominstallera Vista, skulle allting wipas från hårddisken då?

Tack för hjälpen allihoppa, hoppas vi kommer fram till en lösning... :/

Har ju sannolikt med moderkortet att göra. Om du ominstallerar Vista borde inte allt försvinna (hårddisken bör inte formateras om du inte ber om det) men jag hade säkerhetskopierat allt som ligger i Mina dokument och motsvarande (vet inte hur vista ser ut där).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk

Re: Jag ska döda mitt HD 4870 1gb... Funkar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pcct
Ok... jag håller på att få ett nervöst sammanbrott. Köpte ett
Club 3D ATI HD 4870 1gb GDDR5-kort för kanske 2 veckor sen.
Usel prestanda för mig... Har försökt att göra en massa olika saker nu så mycket att jag funtar på att bara ta ur det ur datan och hoppa sönder det..

Har läst denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Fattar inte var jag kan hitta senaste BIOS, har sökt på typ alla siter som finns inklusive (http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/aspire_m5100.htm...).
Vet inte vilken version jag ska ta där.
Har R02-B1 versionen av BIOS.

Mina speccs e:

AMD Phenom 9500 Quad-Core Processor

4GB RAM

Tillräckligt med ström, har kollat så allt e inkopplat och så...

Om ni inte har förstått, så är det så att, jag kan lira spel, men det är INGEN bra prestanda. FPSen e låg typ hela tiden o ostabil, och får felmeddelanden "Bildskärmsrutinen slutade svara och har startats om" titt som tätt.

I dom flesta spel förutom COD4 och WoW, spelar det ingen roll om jag har allt på lägst inställningara eller högst. T.ex Far Cry 2, Worldshift.

Jag har senaste drivrutinerna till kortet och senaste CCC.
Kortet e inte överhettat när jag lirar spel.
Jag har inte betalat 3000 spänn för att få dålig fps...

Jag tror att den kan ha och göra med att mitt moderkort inte kan läsa GDDR5? Och då ska man ju uppdatera BIOS / Chipset drivers? (Rätta mig om jag har fel).
Har ringt till ACER och som sa att dom skulle maila senaste BIOS, men dom gjorde aldrig det -.-

Så.. snälla, SNÄLLA hjälp mig! jag klarar inte mer!

---------------------------------------------------------------------------------

Ok så recap:

1. ok och vad ska jag klicka på där för att inaktivera den integrerade grafikkretsen?

2. Laddade ned CPU-Z och under "Mainboard" står det "Graphic Interface";

Version: PCI-Express
Link Width: x16
Max supported: x16

Vad det det du menade när du frågade "körs det i x16"? Om det var det så är svaret; Ja.

3. Hur kollar jag om den startar up 3D-frekvenserna så dom inte ligger kvar på 2D? I ccc?

Tack för hjälpen, ser fram emot svar!

PS. Dom som har tilverkat mitt Moderkort är Acer
Modell: F690GVM
Chipset: ATI RS690/RS690M (Behöver jag uppdatera, och var gör jag det isånnafall?)

Nästa gång, statsa på Nvidia

Permalänk
Medlem

jävlar vad hjälpsamt >.<

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk

Mitt enda tips är att ominstallera windows med de senaste drivrutinerna till moderkort, ljudkort och grafikkort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Hej,

Väldigt svårt att hitta ngn info om ditt F690GVM - verkar som det sitter ett intel 950 inbyggt gfx kort på det. Borde finnas i BIOS under "peripheral devices" eller "integrated devices" - borde gå att välja till "off" från "auto".

kan även vara så att du någonstans kan välja vilket Grafikkort som skall vara primary - då skall du välja PCI-E.

installation:

Man behöver inte formatera om disken - men risken finns att om du installerar på windows på din gamla installation utan att formatera - så ligger det gammal skit kvar som stör iaf.

Om du har 2st HDD i datorn så kan ju backuppa det du vill från C: till D: - men du kommer ju behöva installera om allt.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Hej,

Väldigt svårt att hitta ngn info om ditt F690GVM - verkar som det sitter ett intel 950 inbyggt gfx kort på det. Borde finnas i BIOS under "peripheral devices" eller "integrated devices" - borde gå att välja till "off" från "auto".

kan även vara så att du någonstans kan välja vilket Grafikkort som skall vara primary - då skall du välja PCI-E.

installation:

Man behöver inte formatera om disken - men risken finns att om du installerar på windows på din gamla installation utan att formatera - så ligger det gammal skit kvar som stör iaf.

Om du har 2st HDD i datorn så kan ju backuppa det du vill från C: till D: - men du kommer ju behöva installera om allt.

// Lazze

ok Lazze, prövar det! Återkommer med info

Visa signatur

Q6600 OC @ 3.6Ghz + TRUE | Powercolor HD4870 X2 2GB OC @ 850/940 Voltmod 1.4v | Corsair Dominator 2x2048MB 1066Mhz | Maximus II Formula | Coolermaster HAF 932

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Hej,

Väldigt svårt att hitta ngn info om ditt F690GVM - verkar som det sitter ett intel 950 inbyggt gfx kort på det. Borde finnas i BIOS under "peripheral devices" eller "integrated devices" - borde gå att välja till "off" från "auto".

kan även vara så att du någonstans kan välja vilket Grafikkort som skall vara primary - då skall du välja PCI-E.

installation:

Man behöver inte formatera om disken - men risken finns att om du installerar på windows på din gamla installation utan att formatera - så ligger det gammal skit kvar som stör iaf.

Om du har 2st HDD i datorn så kan ju backuppa det du vill från C: till D: - men du kommer ju behöva installera om allt.

// Lazze

Förlåt, men det låter en smula märkligt med ett integrerat intel GPU på ett 690 kort från AMD.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.