Permalänk
Medlem

Suck... ännu ett problem med comhems trådlösa modem.. och det är ju inte värst mycket man kan configurera heller.

Brandväggen i det trådlösa modemet stoppar bandit.se

Description Count Last Occurence Target Source
Illegal TCP header 32 Fri Oct 31 13:40:55 2008 192.168.0.10:0 85.24.176.35:0

Någon med andra tips än att stänga av brandväggen ? (eftersom andra tjenster jag behöver inte funkar om man gör det)

Permalänk
Hedersmedlem

Även jag har hoppat upp till 50/10. Med bindningstid sparar man ju pengar i längden (lägre månadskostnad ett år, sen samma som före), och jag ser inget annat alternativ än com hem det närmaste året.
Jag räknar tyvärr med belastningsproblem, men än så länge så har det legat på 49-51 Mbps! Eller, i "riktig hastighet" c:a 5.9 MB/s med torrents.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Thomas vad menas med (Eller, i "riktig hastighet" c:a 5.9 MB/s med torrents.)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kjerik
Thomas vad menas med (Eller, i "riktig hastighet" c:a 5.9 MB/s med torrents.)

Den fart jag får ut i praktiken, kort och gott. En del av hastigheten försvinner ju pga "overhead", t ex IP- och TCP-headers som anger var paketet ska ta vägen. 5.9MB/s data kan jag flytta per sekund, men det går åt c:a 6.3MB/s bandbredd för att göra det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Idag fick jag comhems nya 50/10mbit modem, men jag tänkte att detta har nog gått lite för bra...mycke riktigt....

Ringde comhem imorse för att se att det verkligen var så att jag skulle få 50mbit,men inte helt otroligt så svarade någon på comhem med att "hmm väldigt konstigt, söker man på din adress så kan du som mest ha 24/10, mmm...det måste ha blivigt något fel och det där emailet som du fick av oss ang att du nu kan få 50mbit måste ha skickats fel"

Haha så klart att det är så, det var en jävla massa strul när jag skulle uppgradera till 24mbit med, så det känns ju inte helt otroligt att det skulle bli så igen nu med 50mbit, men jag tycker det är väldigt konstigt att den första människan på comhem helt utan problem lät mig beställa 50mbit den 29 okt och även skickade ut ett modem...

"gg comhem..."

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

De verkar inte ha någon vidare koll på kundtjänst allvarligt talat. Har de olika system de utgår ifrån när de kollar adresser? Minns flera andra tillfällen då folk kunnat beställa på hemsidan men inte hos kundtjänst (eller tvärt om).

Visa signatur

A little reading goes a long way...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84
De verkar inte ha någon vidare koll på kundtjänst allvarligt talat. Har de olika system de utgår ifrån när de kollar adresser? Minns flera andra tillfällen då folk kunnat beställa på hemsidan men inte hos kundtjänst (eller tvärt om).

Skumma comhem är! jag får adresserad reklam om att jag kan teckna tjänster, de ringer på min dörr, de ringer mig men jag har redan alla deras tjänster. . Bra sälj/kundservicesystem de verkar ha

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jamie_84

Det är inte samma databas nej, har själv märkt det, helt efterblivet hur svårt det ska vara att synca för dom.

Och framförallt är det OTROLIGT irriterande att dom lägger ut saker på webben först, och inte ser till att det finns i systemen kundtjänst användare, då vill man bara sprängas.

Permalänk
Medlem

Hade användning av de grafningen av informationen från modemet igår, strax innan 21:00 fick linan spel, brydde mig först senare så jag startade om modemet men det vart rätt bra loggat

Frekvensen samplas endast var 5 min, därför stämmer de inte överens exakt men men.. rätt uppenbart att den kanalen inte funkar så bra i detta huset iaf

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk

snart borde deras 24/10 gå ner på 359 kr /månad eller vad det är för 10/10 mbit idag.

dom kan ju inte sälja 2 tjänster för samma pris när det andra är 2x så bra ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis 24/10 från Comhem (kan inte få 50/10) för 399/mån 12mån bindningstid och trådlöst modem. Kollade andra ISPs typ telia och bbb men kom fram till att comhem var bäst då jag inte ville ha telefoni eller annat mög. Verkar som bbb's adsl är rätt gay nu också. Comhems adsl är rätt stabil och låg ping eller?

Gjorde jag rätt? Jag har 14 dagars ångerrätt så säg gärna till om jag gjorde något katastrofalt dumt nu.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Hade användning av de grafningen av informationen från modemet igår, strax innan 21:00 fick linan spel, brydde mig först senare så jag startade om modemet men det vart rätt bra loggat

Frekvensen samplas endast var 5 min, därför stämmer de inte överens exakt men men.. rätt uppenbart att den kanalen inte funkar så bra i detta huset iaf

RX värdet är ju med råge inom spec hela tiden, alla gap mellan blå staplar innebär timeout på pingen?

Jag har nämligen märkt att min koppling modem -> cmts kan vara korrekt, modemet rapporterar inga timeout fel, men fping loggen säger nåt helt annat, det är hundratals timeouter per dag.

Jag kan bara tolka det som att cmts är belastad på nåt sätt, men det går inte heller ihop riktigt för lyckas man köra en bandbreddstest när linan har som värst med packet loss så har man i princip alltid full fart, är det belastat borde det ju vara snigelfart.

Om du loggar T3 Timeout värdet i modemet så ser du om det är modemet som tappar kontakt med cmts.

Riktigt trött på comhem just nu, orkar inte ens ringa och tjafsa med dom, så värdelösa att ha å göra med så det är inte sant. Dessutom undrar jag om dom öht. kan lösa problemen utan att i princip dra nya kablar, eller andra ombyggnader/systembyten.

Kanske blir bättre när man väl får 50/10..

Permalänk
Medlem

Idag har jag råkat ut för det konstigaste felet hittills.

I morse märkte jag att det gick lite väl långsamt.
Testade Bredbandskollen, fick 10.8Mbit ner.... 0Mbit upp.
Tog en traceroute mot ping.sunet.se och fick 900ms svarstid från andra hoppet.

Sen hade jag kul i kön till kundtjänst en timme ungefär. När jag väl kom fram så försökte han sig på några saker som "vänd på koax-kabeln", "starta om modemet ett par gånger" osv.

Till slut körde han en ping mot mitt modem och fick 66% packetloss, hur fan lyckas man få det i ett modernt ip-nät?

Har iaf en felanmälan hos dem nu, lär väl få det fixat efter nyår eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Även jag har hoppat upp till 50/10. Med bindningstid sparar man ju pengar i längden (lägre månadskostnad ett år, sen samma som före), och jag ser inget annat alternativ än com hem det närmaste året.
Jag räknar tyvärr med belastningsproblem, men än så länge så har det legat på 49-51 Mbps! Eller, i "riktig hastighet" c:a 5.9 MB/s med torrents.

Egentligen förlorar man ju inget eftersom 24/10 kostar lika mycket som 50/10.

när man har 50/10 är man garanterad minst 25mbit så i värsta fall har man 1mbit extra för samma pris som innan.

men riktigt fin speed du har 5,9MB/S är helt makalöst.. trodde aldrig comhem kunde hålla det..

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

50/10 blev aktiverat idag och får ut 28/10 med det gamla modemet,får det nya på måndag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BergLake
50/10 blev aktiverat idag och får ut 28/10 med det gamla modemet,får det nya på måndag

Jasså! Mitt skall de inte aktivera förens jag fått modemt. Sa på kundservice att det inte fungerar med gamla modemt. Kan det vara för att jag har telefoni också? Eller kanske ett annat modem?

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Jag fick också mitt 50/10 aktiverat före jag fått modemet, fick ut 27,5mbit/sek och 10,80mb/sek här i förrigår.

Nix har inget me att du har telefoni.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Jag fick också mitt 50/10 aktiverat före jag fått modemet, fick ut 27,5mbit/sek och 10,80mb/sek här i förrigår.

Nix har inget me att du har telefoni.

Kan visst ha med att folk har telefoni, nu vet jag inte hur systemet ser ut idag, men det krävdes en del tjafs om man skulle ha bredbandet mot ett modem, och telefonin mot ett annat. Oftast gjorde nybörjare fel och när kunderna uppgraderade tjänsten så fick dom per automatik ett nytt modem, oftast för att dom fick telefoni också och deras gamla modem inte klarade telefoni.

Kan vara samma sak nu när nytt modem krävs för högre tjänster, för att telefonin inte ska sluta fungerade dröjer det med tjänstförändringen, så kunderna inte blir utan telefoni för att både BB och tele ligger mot det nya modemet som är påväg. Helst skulle tjänster kunna ligga mot två modem samtidigt, tills man fått det nya modemet... men det verkar vara svårt

Permalänk

Har nog med telefonin att göra som du säger Neco.
Hittade detta inlägg av "iller" längre bak i tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=848...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
RX värdet är ju med råge inom spec hela tiden, alla gap mellan blå staplar innebär timeout på pingen?

Jag har nämligen märkt att min koppling modem -> cmts kan vara korrekt, modemet rapporterar inga timeout fel, men fping loggen säger nåt helt annat, det är hundratals timeouter per dag.

Jag kan bara tolka det som att cmts är belastad på nåt sätt, men det går inte heller ihop riktigt för lyckas man köra en bandbreddstest när linan har som värst med packet loss så har man i princip alltid full fart, är det belastat borde det ju vara snigelfart.

Om du loggar T3 Timeout värdet i modemet så ser du om det är modemet som tappar kontakt med cmts.

Riktigt trött på comhem just nu, orkar inte ens ringa och tjafsa med dom, så värdelösa att ha å göra med så det är inte sant. Dessutom undrar jag om dom öht. kan lösa problemen utan att i princip dra nya kablar, eller andra ombyggnader/systembyten.

Japp, blå stapel är gatewayen, grön är loopback interfacet på modemet, så det är ett L2 problem och inte ett belastningsproblem på gatewayen då den annars svarara utan större problem. Det var endast då modemet som använde denna frekvensen som det strulade.

Enda som modemet klagat på är en timeout vlket var det som orsakade att den bytte frekvens, under tiden som problemet var så har den inga timeouts eller annat, endast reflektioner men dessa är normala och inte ett problem egentligen.

Problemet i detta fallet är just frekvensen som används, mest troligt blir det problem med skuggning eller annat av andra användare vilket skapar störningen.

Då modemet synkar om så slutar den att rapportera sådana värden dock, som du ser, men annars är enda timeouten som finns då jag tryckte på reset knappen på modemet..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Har precis samma sak idag, 22% packetloss men full spetta i Bredbandskollen när man väl får igenom en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp, blå stapel är gatewayen, grön är loopback interfacet på modemet, så det är ett L2 problem och inte ett belastningsproblem på gatewayen då den annars svarara utan större problem. Det var endast då modemet som använde denna frekvensen som det strulade.

Enda som modemet klagat på är en timeout vlket var det som orsakade att den bytte frekvens, under tiden som problemet var så har den inga timeouts eller annat, endast reflektioner men dessa är normala och inte ett problem egentligen.

Problemet i detta fallet är just frekvensen som används, mest troligt blir det problem med skuggning eller annat av andra användare vilket skapar störningen.

Då modemet synkar om så slutar den att rapportera sådana värden dock, som du ser, men annars är enda timeouten som finns då jag tryckte på reset knappen på modemet..

Vet inte riktigt vad du har för nåt på din Y axel, men microreflections ser ju ut att hoppa en del, ser det likadant ut senare efter den bytt kanal? Mina microreflections verkar hoppa mellan 30 och 32 dBc.

T3 Timeout countern ökade ju vid 22:30, och vid samma tid så byttes RX kanalen (lägre frekvens). Det kan förklara varför jag ibland får T3 Timeout ökningar när TX värdet skiftar, medans det andra gånger inte påverkar. Blir det ett litet avbrott varje gång den ska byta kanal kanske? Medans vanliga små svängningar i RX/TX kan den hantera. Mitt script loggar inte kanal/frekvens, men det går väl att modifiera kanske.

"Då modemet synkar om så slutar den att rapportera sådana värden dock, som du ser, men annars är enda timeouten som finns då jag tryckte på reset knappen på modemet.."

Efter omstart nollställs räknarna, t.ex T1/T2/T3/T4, dom börjar på 0 igen, det du menade?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet inte riktigt vad du har för nåt på din Y axel, men microreflections ser ju ut att hoppa en del, ser det likadant ut senare efter den bytt kanal? Mina microreflections verkar hoppa mellan 30 och 32 dBc.

Ja jag har konstanta reflektioner, men det är som sagt inte ett problem för det är normalt eftersom det är impedans skillnader i skarvar, kassa tarminatorer och annat..

Citat:

T3 Timeout countern ökade ju vid 22:30, och vid samma tid så byttes RX kanalen (lägre frekvens). Det kan förklara varför jag ibland får T3 Timeout ökningar när TX värdet skiftar, medans det andra gånger inte påverkar. Blir det ett litet avbrott varje gång den ska byta kanal kanske? Medans vanliga små svängningar i RX/TX kan den hantera. Mitt script loggar inte kanal/frekvens, men det går väl att modifiera kanske.

T3 räknaren och resten ökade för att jag tryckte på reset knappen på modemet för att tvinga det att synka om och byta frekvens, även denna data läses av endast av var 5 min för att jag normalt plottar datan på en månad, det är anledningen de ser så "kantiga" ut..

Lite närmare kollande i loggen och lite läsande av CCO så var det:
"Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 timeout" dvs en T4 timeoute som orsakade att modemet testade byta kanal..

Citat:

"Då modemet synkar om så slutar den att rapportera sådana värden dock, som du ser, men annars är enda timeouten som finns då jag tryckte på reset knappen på modemet.."

Efter omstart nollställs räknarna, t.ex T1/T2/T3/T4, dom börjar på 0 igen, det du menade?

Nej, som du ser på grafen är det inget värde alls alltså, N/A som rapporteras av modemet, hade räknaren nollställts hade det varit ett stäck på X-axeln på 0, detta tror jag dock är en "funktion" i mjukvaran i modemet för de ser ut som normal kass cisco kod..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, som du ser på grafen är det inget värde alls alltså, N/A som rapporteras av modemet, hade räknaren nollställts hade det varit ett stäck på X-axeln på 0, detta tror jag dock är en "funktion" i mjukvaran i modemet för de ser ut som normal kass cisco kod..

Alright, kan vara skillnad att trycka på reset och helt sonika rycka sladden möjligen. För jag har sett mina timeout värden bli nollställda efter jag startat om modemet medelst rycka ut sladden metoden

Edit:
Såhär t.ex, på undre grafen, från ~200 till 0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robber
Skumma comhem är! jag får adresserad reklam om att jag kan teckna tjänster, de ringer på min dörr, de ringer mig men jag har redan alla deras tjänster. . Bra sälj/kundservicesystem de verkar ha

/R

Jag blev uppringd av en säljare som vill sälja i stort sett samma grej till mig som jag hade tackat ja till bara någon timma tidigare. Dock så var hennes erbjudande inte lika bra som det första jag tog trotts att det var samma produkt, telefoni.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Mediespelare?
Hej på er.
Jag har TV Large via comhem.
(Snart har jag även bredband XL.)

Till TVn har jag en Samsung digitaltvmottagare med PVR (tror den heter P850).

Om jag vill se en nedladdad tv-serie eller film, så måste jag idag först bränna den på dvd-skiva och köra via dvd-spelaren (som jag oxå har).

Frågan då:
Hur gör jag smartast för att se filmer på min tv, som finns på trådlöst nätverk här hemma? (två vista-datorer och en trådlös router: dir 655)

Funderar på att skaffa en NAS-server (D-link dns 323) och den ska tydligen vara kompatibel med den trådlösa mediespelaren DSM-320RD, från D-link. Men en sådan mediespelare känns dumt då jag redan har en annan via comhem.

Tacksam för tips och förslag.

Visa signatur

Metallaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metallaren
Mediespelare?
Hej på er.
Jag har TV Large via comhem.
(Snart har jag även bredband XL.)

Till TVn har jag en Samsung digitaltvmottagare med PVR (tror den heter P850).

Om jag vill se en nedladdad tv-serie eller film, så måste jag idag först bränna den på dvd-skiva och köra via dvd-spelaren (som jag oxå har).

Frågan då:
Hur gör jag smartast för att se filmer på min tv, som finns på trådlöst nätverk här hemma? (två vista-datorer och en trådlös router: dir 655)

Funderar på att skaffa en NAS-server (D-link dns 323) och den ska tydligen vara kompatibel med den trådlösa mediespelaren DSM-320RD, från D-link. Men en sådan mediespelare känns dumt då jag redan har en annan via comhem.

Tacksam för tips och förslag.

Varför inte köra hdmi kabel direkt till tven från datorn?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

TV:n är en tjock-tv finns ingen hdmi.

Visa signatur

Metallaren

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metallaren
TV:n är en tjock-tv finns ingen hdmi.

Kör svhs (->scart) till tv'n då ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Oki. Tack!
Men att köpa mediespelare är inget ni föreslår?

Visa signatur

Metallaren