Permalänk
Medlem

Köp av systemkamera

Har länge gått å funderat på att investera i en systemkamera.

Jag vill ha en kamera för allround bruk och som är lätt att lära sig, men ändå har hyffsat många inställningar man kan leka med.
Majoriteten av bilderna jag kommer ta är person/vimmel bilder, samt närbilder ute i naturen.

Budgeten ligger på ca 5-6000 kr, känns onödigt att slänga ut mer när man är nybörjare.

Så har ni några tips att komma med?

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem

Den här frågan har ställts ganska många gånger, har du tittat i någon av de tidigare trådarna?

Det går inte att få en digital systemkamera som klarar "allt" utan man får kompromissa en del om man inte har en väldigt generöst tilltagen budget.

Du kommer ganska långt om du köper någon av instegsmodellerna oavsett tillverkare. Jag skulle dock hålla mig till Nikon eller Canon, de är störst och det är lätt att hitta begagnade objektiv och andra tillbehör till bra priser.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Sonys A modeller, men det är lite jobbigt att hitta begagnade objektiv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mushto
Jag rekommenderar också Sonys A modeller, men det är lite jobbigt att hitta begagnade objektiv.

Finns ju gott om begagnade Minoltaobjektiv som använder samma fattning, många av dom äldre linserna är mycket bra.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat in Nikon D80, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272844
Den verkar ju vara en helt ok nybörjarkamera, nåt ni rekomenderar?

Eller kan kanske denna va bättre?
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/56322?opendocum...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Av dem två du skrev, D80:n alla gånger. Någon annan kan få äran att motivera varför.

Men i den prisklassen du är ute efter så får du i stort sett samma grejer oavsett tillverkare. Om du inte har några större ambitioner på att utveckla ditt fotograferande i framtiden och köpa skitlaster med objektiv och tillbehör tycker jag definitivt att du ska ta en titt på Pentax. De har mycket bra och prisvärda kameror. Det enda som talar mot dem är det snåla begagnatutbudet och att de inte har någon värstingkamera för 50 lax eller särskilt många objektiv som skulle kunna matcha ett sådant. Tycker jag.
Även Olympus är fina och framför allt små.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
Av dem två du skrev, D80:n alla gånger. Någon annan kan få äran att motivera varför.

Men i den prisklassen du är ute efter så får du i stort sett samma grejer oavsett tillverkare. Om du inte har några större ambitioner på att utveckla ditt fotograferande i framtiden och köpa skitlaster med objektiv och tillbehör tycker jag definitivt att du ska ta en titt på Pentax. De har mycket bra och prisvärda kameror. Det enda som talar mot dem är det snåla begagnatutbudet och att de inte har någon värstingkamera för 50 lax eller särskilt många objektiv som skulle kunna matcha ett sådant. Tycker jag.
Även Olympus är fina och framför allt små.

Jag tycker Olympus verkar bra och så..de enda jag inte gillar med de är att de finns inte mkt gluggar i begagnatutbudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbe
[B]Av dem två du skrev, D80:n alla gånger. Någon annan kan få äran att motivera varför.

Du får det att låta självklart. Varför kan du inte motivera det själv?

Permalänk
Medlem

Kan säga att det blev en Canon 450D jag köpte.
Har inte haft tid att fota så mycke än, men jag är nöjd

Visa signatur

...