VGA i skärm, HDMI i datorn: Finns konverter?

Permalänk
Medlem

VGA i skärm, HDMI i datorn: Finns konverter?

Jag har en skärm som har en VGA kontakt, min nya bärbara har dock bara HDMI.
Går det att köpa en konverter någonstans?

Visa signatur

Ryzen 9 7900X | TUF GAMING X670E-PLUS | Radeon 7900 XTX | Corsair Vengeance 32GB (6GHz) | Phillips Evnia 34" OLED (4k)

Permalänk
Avstängd

Testa Clas ohlsson

Permalänk
Medlem

Jag tror en sån omvandlare är alldeles för stor och dyr för att vara smart. Ny skärm är nog mer priseffektivt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Hedersmedlem

Det är i princip omöjligt att konvertera en sådan signal med en enkel adapter, av den anledningen att VGA-signalen är analog och HDMI-signalen är digital.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

liten följdfråga: vga från datorn, hdmi, s-video, scart, kompisit, komponent i lcd-tvn, vad ger bäst bild?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najjie
liten följdfråga: vga från datorn, hdmi, s-video, scart, kompisit, komponent i lcd-tvn, vad ger bäst bild?

Du kan inte koppla ihop dom över huvud taget om din dator bara har VGA ut och din TV saknar VGA in.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Du kan inte koppla ihop dom över huvud taget om din dator bara har VGA ut och din TV saknar VGA in.

Hur fick du fram att det saknades hdmi/dvi från datorn? Och även om det bara fanns vga, så kan kan ju omvandla vga till svhs eller whatever.....

Men för att svara på frågan så är det flera anslutningar som kan ge lika bra bild, och det kan också variera med vilken signal som tvn "gillar" bäst. hdmi/dvi & komponent är väl att föredra, men vissa tv hanterar en vga-signal bäst ändå.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Hur fick du fram att det saknades hdmi/dvi från datorn? Och även om det bara fanns vga, så kan kan ju omvandla vga till svhs eller whatever.....

"liten följdfråga: vga från datorn, hdmi, s-video, scart, kompisit, komponent i lcd-tvn, vad ger bäst bild?" kanske hade nått med min tolkning att göra.

Hur omvandlar du VGA till S-video?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
"liten följdfråga: vga från datorn, hdmi, s-video, scart, kompisit, komponent i lcd-tvn, vad ger bäst bild?" kanske hade nått med min tolkning att göra.

Hur omvandlar du VGA till S-video?

Aha du läste frågan bättre än mig tydligen.. Finns såna grafikkort fortfarande....
Men vga-svhs finns att köpa. (inte värt pengarna dock)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Testpilot

Kan handla om en bärbar dator, där är det fortfarande vanligt med enbart VGA-utgång.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Riktiga män luktar diesel

Permalänk
Medlem

Kan inte skapa en ny tråd...

min fraga ar, finns det HDMI till Scart-kontakter?

anvander min dvi utgang for skarmen och har endast en HDMI utgang kvar, och teven har enbart Scart.

supertack for svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ear
Kan inte skapa en ny tråd...

min fraga ar, finns det HDMI till Scart-kontakter?

anvander min dvi utgang for skarmen och har endast en HDMI utgang kvar, och teven har enbart Scart.

supertack for svar!

Har grafikkortet inte tv-out med s-video?
Annars, använd hdmi-utgången till skärmen och omvandla dvi-> vga-> s-video-> scart.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Nej jag har tyvarr ingen s-video utgang.

Min skarm har ingen hdmi ingang heller tyvarr, bara DVI ingang, finns de omvandlare?

Har lagt 300 spann pa en s-video till scartkabel som vore bra om man kunde anvanda... |/

Permalänk
Medlem

Ja HDMI->DVI-D finns. Brukar följa med grafikkort med DVI/HDMI och skärmar med DVI/HDMI.. Så de flesta har såna liggande..

Men sen för att göra om DVI-I (analog=VGA) till s-video kräver då en omvandlare.. Förvänta dig ingen höjdarbild bara.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Ja HDMI->DVI-D finns. Brukar följa med grafikkort med DVI/HDMI och skärmar med DVI/HDMI.. Så de flesta har såna liggande..

Men sen för att göra om DVI-I (analog=VGA) till s-video kräver då en omvandlare.. Förvänta dig ingen höjdarbild bara.

kan jag koppla min dator till vår nya projektor ( http://prisjakt.nu/produkt.php?p=350713 ) med dvi-d till hdmi kontakten som följde med grafikkortet? vore ganska så najs

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Indianajöns
kan jag koppla min dator till vår nya projektor ( http://prisjakt.nu/produkt.php?p=350713 ) med dvi-d till hdmi kontakten som följde med grafikkortet? vore ganska så najs

?? Varför skulle det inte gå?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
?? Varför skulle det inte gå?

har jag sagt att det inte skulle gå lr? bara frågade

Visa signatur

Antec 300, Intel C2D E8500, Asus P5Q Pro,
Corsair 550w, Corsair 6gb XMS2 6400, Club3D HD4850, Seagate barracuda 7200.11 320 gb. Å vista 64bit =)

Permalänk
Medlem

ear: du kan ju kolla om det finns en dvi-> 2xdvi splitter eller nåt

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!