Har du haft problem med ATI HD48xx.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fark
Sapphire 4870 knas som många andra (sök på YouTube: GTA:SA PC Crash Sapphire Radeon HD4870). Skickade tillbaka graffet till Inet som testade kortet och sa att de inte hittade nåt fel på det, men fick till slut göra ett återköp ändå, riktigt tråkigt. Skall prova att köpa ett nytt igen då problemen sägs vara åtgärdade, om jag vågar, hoppas ,hoppas, vill så gärna ha ett.

Märkligt,
satsa på ett ASUS nästa gång då, jag har spelat otroligt mycket gta SA både single och sa-mp och det har funkat klockrent!

Ontopic:

Köpte mitt kort i somras och har aldrig haft några problem med mitt asus hd4870!

Permalänk

Mitt ASUS HD4870 512mb e helt konstigt, började för någon dag sedan med att fläkten går på högvarv trots att jag ställer ner den till 20% i Catalysten. Så nu idag går den upp å ner mest hela tiden, stannar aldrig men rör sig mellan 2000rpm å 2300rpm, jätteirriterande!!

Någon som har haft något liknande fel å vet vad det kan bero på?

Visa signatur

Antec Twelvehundred | ASUS P5Q Pro | Intel E8500@3,16GHz | Corsair Dominator PC8500 4GB | ASUS HD4870 512MB w. ARCTIC COOLING ACCELERO TWIN TURBO | 74GB Raptor | COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 850W | 24" Samsung Syncmaster 2493 | XP Pro 32bit

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har 2x HD4870 512 Med senaste drivisarna.

Men jag kan inte få igång dessa på två skärmar.
När jag har crossfire aktiverat så går detta ej alls.

Avaktiverar jag crossfire så kan jag "byta" skärm till en annan. men ej ha två igång samtidigt.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

(kan beskriva mer utförligt om det behövs)

mvh.

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Avstängd

Tror inte du kan köra crossfire och 2 skärmar.

Pioneer: Testa ominstallera drivrutinen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Inte ett enda problem på mitt Asus EAH4850.

Permalänk
Medlem

rösta inte då alla alternativ innebär att man haft nån form av problem, finns ju inte ett enda alternativ som hänvisar till att man inte haft några problem alls.

Jag har inte haft några större problem.

är det lindrigaste alternativet men fortfarande en lögn då mitt funkar felfritt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Mitt Sapphire 4850 funkar felfritt @ 700 Mhz & fläkt på 20% ^.^

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
rösta inte då alla alternativ innebär att man haft nån form av problem, finns ju inte ett enda alternativ som hänvisar till att man inte haft några problem alls.

Jag har inte haft några större problem.

är det lindrigaste alternativet men fortfarande en lögn då mitt funkar felfritt.

Då röstar du "jag har inte haft några större problem" som trådskaparen sa på första sidan

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tror inte du kan köra crossfire och 2 skärmar.

Pioneer: Testa ominstallera drivrutinen.

Det gjorde jag igår kväll utan någon förändring! Jag får väl leva med det någon vecka till, sen ska jag beställa lite datagrejor och då åker det med en ACCELERO TWIN TURBO kylare, sen ska det väl förhoppningsvis bli tyst på skiten!!

Visa signatur

Antec Twelvehundred | ASUS P5Q Pro | Intel E8500@3,16GHz | Corsair Dominator PC8500 4GB | ASUS HD4870 512MB w. ARCTIC COOLING ACCELERO TWIN TURBO | 74GB Raptor | COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 850W | 24" Samsung Syncmaster 2493 | XP Pro 32bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knaz
rösta inte då alla alternativ innebär att man haft nån form av problem, finns ju inte ett enda alternativ som hänvisar till att man inte haft några problem alls.

Jag har inte haft några större problem.

är det lindrigaste alternativet men fortfarande en lögn då mitt funkar felfritt.

Detta är en omröstning om folk har haft problem eller ej, ingen hyllningskör.

Permalänk
Inaktiv

Varje gång jag jag trycker alt-enter i spel (fullscreen). Så blir allt svart och jag kommer ingenstans. vet någon hur man löser detta?

Permalänk

Köpte mitt Gigabyte 4870 1Gb för kanske en vecka sen å den funkar fint, inga problem hittills! Den är ju en hel del varm men har beställt en Thermalright T-Rad2 och till den blir de då 2st Noctua 92mm
Kör med drivrutinen som följde med på skivan!

En fråga bara; Vart går man in nånstans om man vill ändra på fläkthastigheten? Har kommit till menyerna där man ser temp å så i allafall!

Permalänk
Medlem

Smirnoff87: ATI Overdrive, tryck på låset för att låsa upp så du kan ändra...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pioneerman
Mitt ASUS HD4870 512mb e helt konstigt, började för någon dag sedan med att fläkten går på högvarv trots att jag ställer ner den till 20% i Catalysten. Så nu idag går den upp å ner mest hela tiden, stannar aldrig men rör sig mellan 2000rpm å 2300rpm, jätteirriterande!!

Någon som har haft något liknande fel å vet vad det kan bero på?

Testa att sätta den till 30% eller auto. Jag vet inte om det går att kära kamikaze med fläktinställningarna. Kortet kanske blir för varmt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag kör med Sapphires nya HD4850-kort, den med en ny fläkt.

Installerade Windows för bara nån timme sen, så sitter och formaterar hårddiskar nu. Men det funkar säkert utmärkt, fläkten på detta kort är mycket bra och man kan förstås ställa in den i Catalyst.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd

jag har inte haft några problem powercolor 4870 men......

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aridif
......, grymt överklockningsvänligt

Edit: HIS 4850

Detta vill jag inhte hålla med om att klocka ett 8800gt som i 3dmark 06 då gav 15k MOT STANDARD 13K med mitt system q6600@3,6ghz ,mot Atis skit klock som gav 16500poäng i 3dmark mot deras standard klock som gav 15600poäng i 3dmark 06 detta är 1000poängs sämre överklock anser ja en nvidas kort.

så hade jag inte fått mitt kort för 1500:- så hade ja inte ansett det värt 2500:- för denna dåliga klock..

jag toppade med Ati 4870 med 800/1150(standard 750/900) gav altså 16400 (standard 15500poäng)

Nvidia 731/1800/1000 (standard 600/1566/900) detta gav mig 15500 poäng i3dmark 06 (standard 13200)

så 1000poäng mer i 3dmark på ett ati 4870 anser jag skit kasst , o ja jag vet att man inte ska jämnföra med 3dmark men jag har det nu i allfall för det är det ända jag testat med.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
---Text---
så 1000poäng mer i 3dmark på ett ati 4870 anser jag skit kasst , o ja jag vet att man inte ska jämnföra med 3dmark men jag har det nu i allfall för det är det ända jag testat med.

Du vet att man inte skall jämföra med 3DMark06 men du hakar ändå upp dig på det.
Om du tittar på andra tester som gjorts, ser du att korten presterar mycket bättre i spel och det är det som räknas.
Så strunta i 3DMark och kör lite roliga spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

varför finns inte "nej, jag har inte haft några problem alls" som ett förslag i pollen? För det är iaf så det varit för mig. har fungerat felfritt och perfekt sedan första starten

Visa signatur

CPU: Intel C2D [E6750] | MoBo: Gigabyte P35-DS3 | GFX: Radeon HD 4870 | MEM: Corsair Dominator 2048mb DDR2 | HDD: 820GB

Permalänk
Medlem

Har ett Sapphire HD4850 512MB DualSlot och fungerar klockrent sen installation

Och cmichael, hade du läst första inlägger hade du fått reda på det.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv

spel stängs av när jag trycker alt+enter(helskärm)

Permalänk

Har fått problem med mitt Asus 4850 512mb... Problemen började mitt i allt från att fungerat perfekt igår tills nu något konstigt??

När jag startar 3dmark06 så står det att jag ska köra äldre 3dmark för att mitt kort inte stödjer pixel shader 2.0(lol)... sen så där i 3dmark06 på specsen står det att coren ligger på 8mhz och memory på 16mhz.. helt sjukt... men i Catalyst står det normal speed, Crysis fungerar inte alls får 2-3fps.. VAD har hänt med mitt kort över natten? har inte klockat och kortet har aldrig ens gått varmt, har provat installera om drivrutinerna och även använt CCcleaner däremellan... Reklamation eller finns det någon annan sak man kan göra?

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med hd4870 i spel typ GTA och liknande som inte belastar grafikkortet hårt samtidigt som korten fungerar felfritt i spel som pressar korten hårt typ crysis bör uppdatera till ny bios så slipper ni reklamera korten.

Det är en känd bios bug. Korten får för lite ström under "light load"
Tror alla kort med referens design tillverkade under en viss tidsperiod har den felaktiga biosen. Alla kort visar dock inte upp symtomen.

Mitt Sapphire hade den felaktiga biosen utan symtom men jag uppdaterade endå biosen för att vara på den säkra sidan.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onetreehill
-Problembeskrivning-

Prova att starta om datorn, om du inte redan gjort det.
Kolla om du har riktiga drivrutiner till moderkortet.
Installera om DirectX.
Installera om drivrutinerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Prova att starta om datorn, om du inte redan gjort det.
Kolla om du har riktiga drivrutiner till moderkortet.
Installera om DirectX.
Installera om drivrutinerna.

Har självklart startat om x-antal gånger
Directx har jag installerat om samt graffe drivisarna
har nyaste bios och moderkort drivare.. :/

Kan tillägga att det funkar i vissa spel(skumt) Farcry2 funkar med bra fps å allt, medans crysis cod5 C&C3 ej funkar...

Visa signatur

i5 750 @ 4.4GHZ || ASUS P7P55D || Gainward GTX 670 Phantom || 6 GB MUSHKIN DDR3 1600MHZ || A-C XTREME FREEZER REV.2 || FRACTAL DESIGN R3 || SCHYTHE 650W || 1TB SAMSUNG F1

Permalänk
Inaktiv

spel stängs av när jag trycker alt+enter(helskräm)?

Permalänk
Medlem

Fick byta mitt Sapphire 4870, det hängde sig ibland i spel. Har ett HIS nu, som funkar klockrent.

Visa signatur

hehu