Permalänk
Medlem

6000+ 89w 3.1GHz hur överklockar man?

Hej!
Har precis skaffat mej en amd 6000+ 89w 3.1GHz som ska vara väldigt sval och lätt att överklocka. Har standard kylaren på den och med core temp 0.99 visar den 15-23c och vid full load ca 38c. Den kör ju med standard 15.5x 200MHz 3.1GHz, provade att enbart klocka den till 207MHz och dog datorn efter 5min. Ska man dra ner multin och höja frekvensen eller?
Volten ska ju vara som standard 1.33v-1.35v, men mitt moderkort har satt den auto på 1.4v (abit an-m2)
Jag har 1st 1gb 800MHz minne och 2st 512mb 800MHz minnen.
Har minnena mycket betydelse när man ska överklocka cpun?

Så hur gör jag när jag skall överklocka? Ganska newbie, dock inte helt.

Och tempen på cpun klarar ju som max 63c, men core temp visar ju bara tempen på båda coren, vad får de max vara då?
Räknar man båda coren (x+x/2) för att få ut tempen på cpun då eller?

Någon som kan hjälpa mej?

Permalänk
Medlem

gah, läs innan du gör en tråd??!?!?!

Visa signatur

q9550 @ 3.75Ghz, 4870x2, 4gb 8500 dominator, Asus maximus formula II, Antec p182

Permalänk
Medlem

Har läst 15 trådar om det, dock svarar det inte på alla mina frågor.
Någon som kanske har en 6000+ 89w 3.1GHz som kan hjälpa mej?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Du läser temp per kärna. Sedan läs dom klistrade trådarna... Sen när du gjort det läser du dom en gång till. Fattar du fortfarande inget då kan du skapa sånna här trådar

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Borde bli ett varningssystem infört på detta forum.. Läs faq först prova sej fram och skriva i den klistrade tråden.. istället för 20000 trådar om dan om samma sak...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Du läser temp per kärna. Sedan läs dom klistrade trådarna... Sen när du gjort det läser du dom en gång till. Fattar du fortfarande inget då kan du skapa sånna här trådar

Så när det står på amds sida att cpu tempen max får vara 63c så betyder det att cpu coren, oavsett vilken core, får vara max 63c menar du?

E8400:
Har läst faq, har provat mej fram försiktigt (vill inte pajja något jue) har läst i de andra trådarna. Vad mer ska jag göra tycker du innan jag skapar en tråd?
Är också från Märsta eyy

Ps. Har skrivit samma fråga i en redan existerande tråd och försökt radera denna, men det går inte..