Tips på spel för 8-åring

Permalänk
Medlem

Tips på spel för 8-åring

Hej!
Jag skulle vilja ha tips på bra PC-spel för min åtta år gamle son. Han har inte spelat mycket alls tidigare men verkar gilla att lösa gåtor och liknande. Jag har funderat på äventyrsspel som Myst, Riven och liknande men de är kanske lite för svåra för honom än. FPS-spel typ Doom o Quake vill jag dock inte att han ska spela.
Tacksam för tips!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Det är lite halvsvårt att hitta spel till en åttaåring, det är ett väldigt hopp från "barnspel" 3-6år och nästa hopp blir 12+, där våldspel och 18+ spel påbörjas. Kluriga spel är roliga ja men det är svårt att hitta sådana som inte är för kluriga, pusselspel och andra casual-tänkaspel kanske skulle vara något iofs. Atlantis är mitt favoritspel när det gäller att tänka, dock så är det väldigt svårt, men jämfört med atlantis 2 som Ingen har kalrat av utan en guide så är det enkelt

Permalänk
Medlem

Satsa på något bil spel?

Brukar nästan jämt fungera till pojkar i alla åldrar.

Annars är ju mulle meck givet, gud vad kul man hade med det när man var liten. ^^

Inte sådana spel du söker dock =/

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Bilspel:
Jo, jag har Colin McRae Dirt och Logitech ratt+pedaler+växelspak. Det tyckte han var rätt kul men har hittills bara kört några träningsvarv. Det verkar tyvärr lite svårt för honom att köra tillräckligt fort för att avancera till högre nivåer.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carl_XII
Bilspel:
Jo, jag har Colin McRae Dirt och Logitech ratt+pedaler+växelspak. Det tyckte han var rätt kul men har hittills bara kört några träningsvarv. Det verkar tyvärr lite svårt för honom att köra tillräckligt fort för att avancera till högre nivåer.

låt han välja vilka spel han tkr ser kul ut? gjorde jag i den åldern

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

nej det klart han ska ju ha lego star wars och lego-spelen! Jag lovar han kommer inte bli besviken dom är bäst

Där får han lösa grejer samtidigt som han fäktas med lasersvärd och grejer grymt kul spel, är väldigt säker på att dom kommer passa honom.

Permalänk

HAHA Jag brukar ju underhålla mig med dom till och med! haha xD

Permalänk

Tyvärr har jag bara actionspel i min samling, men till konsol kan jag rekomendera Pikmin, The Legend of Zelda:Wind Waker till GameCube, Burnout 3 Takedown till Xbox, kanske finns till PC.

Annars gillade jag Mulle Meck spelen stenhårt!

Lego-spelen, Star Wars iaf, gillade jag mycket! Spelade igenom det första, men jag tror de som kom senare var bättre.

Permalänk
Medlem

Sims 2 kanske?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

de bäste spelet skulle vara den gamla sortens "arcade" bil spel tex nfs 1, 2 och 3(som jag nötte oerhört när jag var liten). tyvärr börjar bilspel bli mer komplicerade så jag skulle rösta på lego spelen

Visa signatur

I5 750@3.8|8GB XMS3@1600MHz|Gigabyte GA-P55A-UD6|GTX460 1GB@900MHz/1,087V|Intel 320series 80GB|

Permalänk
Medlem

Ja legospelen är nog en hit. Alla som någonsin lekt med lego älskar det ju i princip upp i vuxen ålder

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

battlefield 2 är väl inte så våldsamt? det kommer ju damm när man skjuter en fiende:P

Visa signatur

Main: i7 6700K @ 4.6Ghz | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair H75 | Asus GTX 1070 STRIX | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 2600Mhz | Fractal Design Edison M 750W | Samsung 860 1TB SSD | Fractal Design Define C
Unraid NAS: i5 11400 | Gigabyte Z590I Auros Ultra | G.Skill 16GB 3200Mhz | CM V750 SFX | 3x WD Red Plus 4TB | 1x WD Blue SN570 1TB Nvme

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera legospelen, min 7åring lirar dem med stor förtjusning.
Har testat star wars och indy än så länge. Batman står på tur

Inspirerad av storebror så spelar han battlefield 2 ibland också, mest för att köra omkring
i varierande fordon och skjuta på allt men iaf.
Tycker inte att det känns speciellt våldsamt om jag skall vara ärlig.
Men det är ju upp till var och en att bestämma.

Permalänk
Medlem

mulle meck

SPORE kanske passar?

Permalänk
Medlem

Ett spel jag gillar som passar alla åldrar är Trackmania Nations Forever, helt gratis dessutom :). Man måste vara snabbtänkt, ha bra reaktionstid och vara kvick med fingrarna. Jag var en av sveriges bästa förare innan jag tog en fem månaders paus =/ (började för tre dar sen igen)

Permalänk

Inhandla han en Nintendo 64 och mario spel

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Inaktiv

Eller en nintendo ds och mariospel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Ett spel jag gillar som passar alla åldrar är Trackmania Nations Forever, helt gratis dessutom :). Man måste vara snabbtänkt, ha bra reaktionstid och vara kvick med fingrarna. Jag var en av sveriges bästa förare innan jag tog en fem månaders paus =/ (började för tre dar sen igen)

Kanske inget spel JAG skulle sitta och spelare 24/7. Men det är ett måste på LAN bara älskar dom korta banorna då det inte skiljer mer än 1-3 hundradelar från 1an till 5an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sludge
Kan också rekommendera legospelen, min 7åring lirar dem med stor förtjusning.
Har testat star wars och indy än så länge. Batman står på tur

haha ja men jag är 17 och gillar spelen grymt mycket ändå =P hahahaha men jag tror verkligen dom passar, det är lite problemlösning i dom också (har spelat väldigt lite men av det jag spelat så är det problemlösning)

fast ärligt talat så tycker jag en gamecube eller nåt passar bättre. fast gör hur du vill

Permalänk
Medlem

Legospelen är grymt bra även mulle meck är ju riktigt kul. Annars kan du ju kolla lite här http://www.webhallen.com/list.php?avd=1&konsol=5&genre=970&ch...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
Kanske inget spel JAG skulle sitta och spelare 24/7. Men det är ett måste på LAN bara älskar dom korta banorna då det inte skiljer mer än 1-3 hundradelar från 1an till 5an

Dem banorna som Nadeo har gjort är ju astråkiga :P, dem roliga hittar man på servrar som ///HOT minis etc.

Permalänk
Medlem

postal 2 eller nått av lego spelen

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Croc - legend of the gobbos!

sen e väl super mario och liknande spel inte fel

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

vet inte om någon hunnit nämna det men.. Monkey Island 3 är ju inte allt för svårt äventyr-tänkar-spel?
Dock är det nog lite svårt för en 8åring.. men pappa får väl hjälpa lite?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

hej

Det finns ett lite äldre spel som heter safecracker, det är lite halvklurigt men ändå inte för svårt.

du kan ju alltid ladda ner nintendo emulator osv

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar dock att köpa en spelconsol till grabben.. tvspel.. lättare för barn att förstå.. sen så finns det mer lämpliga spel

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Pokemon!

Permalänk
Medlem

När jag var i den åldern spelade jag X-Com ett och två, Fallout 2, Final fantasy 1-6, Space quest, police quest osv. Jag tror även Super Mario World 1 & 2 funkar riktigt bra(Asgrymma spel).

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
jag rekommenderar dock att köpa en spelconsol till grabben.. tvspel.. lättare för barn att förstå.. sen så finns det mer lämpliga spel

faktiskt behöver inte vara dyraste grejen utan det finns jättebra barnspel som fortfarande är bra utan att vara dyra

Permalänk
Medlem

Hrmm vid den åldern så spelade jag Wolfenstein 3D och efter det DOOM 1 & 2

EDIT: Inte att förglömma Duke nukem och Duke nukem 3d, bra för moral utvecklingen!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb