Är det någon skillnad bland olika leverantörer för fiberkabel I hammarby sjöstad

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad bland olika leverantörer för fiberkabel I hammarby sjöstad

JAg bor i ett SKB-hus i hammarby sjöstad och vi har 100Mb fiberkabel via zitius.
Men det finns flera leverantörer och jag undrar vad det är för skillnad om det är någon. Jag menar kabeln och allt är ju redan där. De ska väl bara trycka på en knapp och skicka en räkning till mig? Eller finns det skillnader som kan påverka stabilitet/hastighet etc

Dessa får vi välja mellan och det skiljer några 10-tal kronor bara mellan de olika
Adamo
Bahnhof
Blixtvik
Bredband2
FastTV
Tele2
Viasat
Telia
Ephone
Canal digital

Permalänk
Medlem

Ja skillnaden är väl utanför zitius nätet hur routrar de olika leverantörerna mot andra leverantörer speciellt utomlands.

Jag hade lätt tagit Telia, men de är väl dyrast?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, alla olika leverantörer har olika peeringavtal med resten av leverantörerna, därför kan det vara bra att välja någon lite större.

Personligen skulle jag valt Bahnhof. Kör dem i Sundsvalls stadsnät och det har fungerat perfekt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Ja skillnaden är väl utanför zitius nätet hur routrar de olika leverantörerna mot andra leverantörer speciellt utomlands.

Jag hade lätt tagit Telia, men de är väl dyrast?

På Zitius stadsnät kan man komma undan billigt med 100/10 från Telia. 275kr/mån om jag inte minns helt galet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lojje
På Zitius stadsnät kan man komma undan billigt med 100/10 från Telia. 275kr/mån om jag inte minns helt galet.

Tänkte mer på en symmetrisk lina

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

skillnaden brukar väll vara i just kapaciteten ut från nätet och antalet kunder.
Fast hur man får reda på det har jag ingen aning om.

Som tidigare nämts, telia är sveriges största operatör och har bra peering
och sen finns det något som kallas för Tier och detta har med peering och göra också, klarar inte av att förklara själv men titta gärna på wiki länken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tier_1_network

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Det är bara pröva dig fram, välj en operatör tyckjer du inte att peeringen är bra eller hastigheten är kass så kan du ju byta. Ofast har de väl bara 1 månads uppsägningstid.

Sen brukar man ju få sin "fiber" inkopplad på direkten till skillnad från adsl som tar veckor.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.