Permalänk

Tips på eget bygge?

Tjena., kommer snart få en monsterlön från jobbet..så dags att uppgradera den gamla men lojala datorn man haft ett allt för bra tag nu.

Jag hade tänkt att punga ut runt 12k på detta "monster"...men ett problem. Jag ser inte skillnadena mellan det ena moderkorten från det andra osv.
Med andra ord..jag är ganska villse när det kommer till vad fan man ska köpa för at göra en rikigt skön spelburk, som inte bränner ett svarthål i plånboken.

Om ni har orken att hålla budgeten på 12k (det går att gå över den) och håll er borta från vatten kylning så blir jag ytters nöjd om någon skulle kunna skriva receptet till en sön 12k´s dator till mig.

Använd gärna denna hemsida Dustinhome

Kollat lite på olika hemsidor och funnit denna att vara i genomsnitt billigare.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

(Valde Inet, då samma dator (förutom DVD-brännaren) blev ca 300kr billigare än på Dustin).

Moderkortet (P5Q Pro) är en populär modell för ett vettigt pris. Även Gigabytes GA-EP45-DS3 (lite sämre kylning, ca 1100kr) och Gigabytes GA-EP45-DS4 (lite bättre kylning, ca 1700kr) är bra kort.

En Intel E8500 3.16GHz är en mycket kompetent CPU. Ett alternativ kan vara en Quad Core typ Q9400 eller Q9550, men då dessa är en del dyrare är nog en E8500 ett bättre val med tanke på att det är en spelburk du skall ha (bätte att lägga pengarna på grafikkortet).

Vad gäller minnet så duger PC6400 bra såvida du inte skall extremklocka, så jag tycker det känns onödigt att betala dubbelt så mycket för PC8500-minnen.

Hårddisken: Wester Digital Black 640GB har fått mycket beröm för sin goda prestanda. En del köper en WD raptor (disk med relativt lite utrymme och extremt god prestanda) för att köra operativsystemet från. Det ger en liten prestandaökning, men då dessa diskar är svindyra (1500kr+) så känns det smartare att satsa på en relativt stor disk med ganska god prestanda.

Nätaggregatet är en pålitlig modell (nästan alla här på Sweclockers skulle rekommendera ett Corsair om du frågade).

Chassit jag valt är av mycket hög kvalitet, har bra kylning och är relativt tyst. Om du vill spara några kronor och inte är speciellt ljudkänslig så är Antec Nine Hundred ett bra chassi (ca 950kr).

CPU-kylaren är mycket tyst och kyler extremt bra. Skall du inte överklocka något, och står ut med lite ljud från datorn, kan du köra den som medföljer CPUn.

DVD-brännare spelar inte ngn större roll vilken du väljer såvida du inte skall bränna skivor dagarna i ända, då en "tyst" brännare kan vara att föredra.

Om du inte redan har tillgång till ett 64-bits Windows (med 32-bits så kommer du inte kunna använda 4GB RAM) så är Vista Home Premium 64-bit OEM den mest prisvärda versionen enligt min åsikt.

Och till sist den del som spelar störst roll för spelen - grafikkortet.
Satsade på ett Radeon 4870, ett mycket snabbt kort som klarar de flesta spel med mycket höga inställningar.

Om du redan har 64-bits Windows, så kan du få med ett Radeon 4870x2 (ännu grymmare grafikkort) utan överskrida budgeten allt för mycket. Dock så skulle jag i detta fall även köra ett Corsair nätaggregat på 650W-750W, då ett 550W tillsammans med ett Radeon 4870x2 inte lämnar så mycket utrymme för att lägga till hårdvara i framtiden. http://img206.imageshack.us/img206/9326/inet2zm9.jpg är ca 700kr över budget, men du kan som sagt spara ett par hundringar på chassit, och/eller på att inte köpa ngn separat CPU-kylare.

Hoppas det kan vara till ngn hjälp.

EDIT: Kan få CPUn lite billigare via https://www.inet.se/kampanj/kampanj/kampanj/

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Du kan spara ytterligare genom att välja ett P35 moderkort istället, äldre men väldigt likt P45 som är prissatt alldeles för högt. Ska du köra ett HD4870X2 eller två HD4850(i så fall behåll P45 moderkortet) så byt till en quadcore som inte flaskhalsar korten.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tror definitivt inte att en E8500 flaskar ett 4870x2 märkbart, kanske ger någon/några procents skillnad i benchmarkprogram.

EP35 är ca 200kr billigare än EP45. så det känns som en onödig besparing då det begränsar prestandan i crossfire ifall man vill lägga till ytterligare ett grafikkort i framtiden.

Om man överväger t ex GA-EP35-DS3 istället för GA-EP45-DS3 så bör man också lägga märke till att P35-varianten endast har 1st PCI-E x16 plats, så det kommer inte gå att köra crossfire med det överhuvudtaget.

Tycker definitivt Asus P5Q Pro P45 är värt sitt pris, medan Gigabyte GA-EP45-DS4, precis som du säger, är lite väl högt prissatt (vilket var anledningen att jag rekommenderade Asus P5Q Pro P45, Gigabyte GA-EP45-DS4 hade annars varit mitt val).

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Jävlar, tack. Vilket skönt ordentligt svar, tack som fan att ni tog er tiden att skriva lite om allt också.

Några frågor bara, visade den här sammansättningen och typ alla tyckte den va stört bra för bara 11k, några frågon som de hade och jag var

Varför valde du ett Sapphire istället för ett asus eller G-force? (iom att moderkortet är asus)

Dual Vs. Quad, beroende på exakt hur mycket pengar man kommer kunna röra sig med..skulle det vara värt att köra en quad istället för duo? Isåfall vilken qaud skulle då bli bättre att köpa jämfört med den duo:n som du tagit?

Några tips på framtida uppgraderingar, med tanke på chassit?

Fick även höra från mina polare att 64-bitarn är sämre att spela spel på, då många spel inte är gjorda för 64-bitars.

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Sapphire var några kronor billigare, vilket är anledningen att jag valde det. Det spelar ingen som helst roll om grafikkortet och moderkortet är av samma eller olika fabrikat.

Eftersom du skrev att det var en spelburk du var ute efter så valde jag en dual, då det är få spel som stödjer quad (samt att en quad är en del dyrare, och jag försökta hålla din budget). Vill du ändå ha en quad skulle jag rekommendera en Q9550, det är den "starkaste" quaden du kan köpa för ett vettigt pris (ca 3100kr), snabbare quads för socket 775 är löjligt dyra.

Du skulle ju iofs kunna titta på ett i7-system med en 920 processor, men då blir det nog svårt att hålla en 12000kr-budget, eftersom en 920 + moderkort + 3GB RAM skulle gå på ca 7500kr, medan motsvarande delar för socket 775 går på ca 5000kr.

Framtida uppgraderingar är väl de vanliga...nytt (eller ett extra) grafikkort samt mer minne och fler hårddiskar.

64-bits Vista klarar att köra 32-bits applikationer mycket bra, endast ett fåtal applikationer har problem. Har inte hört något om (nyare) spel som fungerar dåligt under 64-bits Vista, tror det mest är en myt.

/PeCe

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD