IBM toppar superdatorligan

Permalänk
Melding Plague

IBM toppar superdatorligan

För bara några dagar sedan rapporterade Cray om att de tillverkat världens snabbaste superdator. Cray kunde dock inte veta att IBM i hemlighet uppdaterat världsettan Roadrunner.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Folding!

Permalänk
Medlem

Snart kommer de obligatoriska inläggen med hur det räcker för minesweeper och harpan.

Permalänk
Medlem

Hmm, klara den Crysis på högsta ?
Skulle vilja se en sådan superdator med typ 1000 HD4870x2 sammankopplade på något sätt..

Edit : Lol, Jean-Luc. Jag blev först med ett sådant inlägg. Dock med Crysis instället för Harpan

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, klara den Crysis på högsta ?
Skulle vilja se en sådan superdator med typ 1000 HD4870x2 sammankopplade på något sätt..

Edit : Lol, Jean-Luc. Jag blev först med ett sådant inlägg. Dock med Crysis instället för Harpan

Jo, klara kan den nog men frågan bör lyda klarar den av Crysis på Q16 AA med allt på max

Min dator har problem med detta nämligen

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Hmm, klara den Crysis på högsta ?

Snälla, måste 3/4 av alla kommentarer till en nyhet om superdatorer innehålla den frågan?

Permalänk
Medlem

dom borde köra lite folding på en av dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teposen
Snälla, måste 3/4 av alla kommentarer till en nyhet om superdatorer innehålla den frågan?

Ja, det är obligatoriskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
dom borde köra lite folding på en av dom

Sedan alla jäkla folding

Men det var faksti synd att cray inte vart number 1. tycker lite synd om de.
Fast kan inte de uppgradera systemet för att dens ka bli etta, fattas ju trots allt bara 6% ungefär.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Det med folding, själva iden med folding är att hjälpa just såna här superdatorer.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Jo, klara kan den nog men frågan bör lyda klarar den av Crysis på Q16 AA med allt på max

Min dator har problem med detta nämligen

Nej, den klarar inte Crysis öht.

Permalänk
Medlem

En annan intressant sak, förutom att IBM uppgraderat roadrunner och gått om Jaguar:
IBMs maskin drar ca 2,48MW medans Crays maskin drar mäktiga 6,95MW.
Men inte nog med det, Crays maskin har även ca 20 000 FLER CPUer.

Permalänk
Medlem

cell är en fantastisk processor som tyvärr inte fått tillräkligt med credd.
Hade den använts i mer än ps3 för konsumenter hade den varit bra mkt mer känd..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Det med folding, själva iden med folding är att hjälpa just såna här superdatorer.

Hur menar du att folding (veckning) hjälper superdatorer?

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
En annan intressant sak, förutom att IBM uppgraderat roadrunner och gått om Jaguar:
IBMs maskin drar ca 2,48MW medans Crays maskin drar mäktiga 6,95MW.
Men inte nog med det, Crays maskin har även ca 20 000 FLER CPUer.

Japp men det beror ju på att dom är baserade på helt olika architecturer. och då menar jag inte bara chipen utan helheten. Cray kör vitt jag vet uteslutet på quadcore opteron chip medans IBM kör en mix av optreron och cell processorer.

Opteron är ju en generell chip som klarar många olika instruktioner och tillämpnigar medans cell är mer likt en vectorbaserad processor villket gör den snabb på att beräkna stora tal i parralel men överlag sämre på just generella tillämpningar.

Mycket av det vi har i våra CPU:er i en PC i dag kommer från dåtidens superdatorer.

Cray vill jag minnas var först med att introducera en piplinad CPU i en av deras superdatorer.
Piplinen tillät processorn att börja decoda och efterfråga data innan datan behövdes för beräknigen. En enkel CPU utan pipline får vänta på minnet om det är för lågsamt. Var iget problem i början men när chipen blev snabbare så blev latencer och även att minnet operaerade på lägre frekvenser ett problem.

Tidiga superdatorer var Scalar eller Super Scalar (mer än en opration pär clockcykel) och vanliga processorer i en PC är till stora delar Scalar eller Super Scalare.

Problemet med en Skalär (scalar) eller Super skalär processor är att den är lågsam på att många beräknigar.

Antalet instrucktioner en CPU av något slag kan utföra är i sig inte heller ett mått på ren prestanda.

Säg att vi har gjort ett program där vi har en kub som ska röra sig från ena delen av skärmen till en annan.

Denna kub har 8st hörnen som har sina angivna värden på X,Y och Z. Hörnena är numrerade från 1-8.
Så varge hörne har 3st variablar i form av X, Y och Z medans nummrena 1-8 är hörnenas ID så att säga.

värdena på X,Y och Z på varge hörne är i sig irelevant utan det vi vill göra är att flytta alla hörnen på X axlen ett steg. Ett steg kan motsvara 1 pixel på skärmen. Varge gång vi läger på +1 på X på varge hören flyttar sig kuben en pixel åt höger på skärmen i detta exempel.

För en enkel scalär processor som kan göra en opration pär cykel skulle det se ut ungifär så här.

LOAD = instrucktion för att ladda data
ADD = adderar värdet med den laddade datan
STORE = instrucktion för att lagara data

beräkna nya positonen på x i hörne 1
LOAD X1
ADD 1 to X1
STOR X1

beräkna nya positonen på x i hörne 2
LOAD X2
ADD 1 to X2
STOR X2

beräkna nya positonen på x i hörne 3
LOAD X3
ADD 1 to X3
STOR X3

beräkna nya positonen på x i hörne 4
LOAD X4
ADD 1 to X4
STOR X4

beräkna nya positonen på x i hörne 5
LOAD X5
ADD 1 to X5
STOR X5

beräkna nya positonen på x i hörne 6
LOAD X6
ADD 1 to X6
STOR X6

beräkna nya positonen på x i hörne 7
LOAD X7
ADD 1 to X7
STOR X7

beräkna nya positonen på x i hörne 8
LOAD X8
ADD 1 to X8
STOR X8

I detta exemplet tog det alltså 3 instrucktioner för att beräkna nya placerigen av varge hörne på kuben så totalt tog det 24 cyklar för alla 8 hörnen.

En vector basserad processor som cell eller en GPU eller GPGPU kan efterliknas vid arbetar på ett annat vis.

Skulle man skriva samma program för en vector baserad processor så skulle det se helt anorlunda ut. Här är ett exempelt på hru det skulle kunna se ut på en vector baserad processor som kan utföra en instrucktion pär cykel.

LOAD = instrucktion för att ladda data
STORE = instrucktion för att lagara data
ADD = adderar värdet med den laddade datan.

beräkna nya positonen på hörne X1 till X8
LOAD X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, X8
ADD 1 to X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, X8
STOR X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, X8

I detta fallet tog det 3st instrucktioner att addera alla hörnenas X axel med 1 villket flyttade kuben 1 pixel åt höger.

Problemet med Vector baserade processorer är att dom i regel är väldigt usla på generella oprationer eller helt enkelt skalar dåligt om dom inte får tillräklig att göra. Oftast arbetar dom optimalt inom en vis längd på datan tex 64bit eller 128bit och dom behöver data som går att vectorisera. En Generle CPU är bättre när det är mycket varierande kod att exeviera medan en Vector baserad processor kräver kod som är lätt att vectorisera och därför är tillämpnigarna för dessa maskiner ochkså mer begränsade. Därför superdatorer tex används för vetenskapliba uppgifter som att simulera vätskor eller airodynamik eller virituel verklighet. Superadtorer på 80 talet renderade sådant som vi kan rendera på grafikkorten i dag fast sanbbareå bättre men principen är den samma. Crays maskiner var baserade på vectorbaserade processorer och dom användes tex för at rendera några av dom första pixar filmerna på 80 talet. Det är på samma princip en GPU eller cell renderar animationerna i ett spel i dag.

Men tyvär är dom inte så bra på generella beräknigar. Det har vart ett problem med superdatorer. Tex på 80 talet då vector baerade processorer var vanligt i superdatorer så märkte man att tex 60% av programet kick att vectorisera men resterande 40% var mycket svårare och dom här sissta 40% är det som avgör om man ka nfå ut potensialen ur manskinen eller inte. Klarar man inte av att optimera koden tillräkligt så segar detta helt enkelt ner programet då maskinen inte är specielt snabb på dessa 40% av koden som är svår att optiemra för vectorisering.

Dagens processorer i våra PC maskiner är Super scalar eller super Skalära men är också delivs vectoriserade. Instrucktioner för att göra vector baserade oprationer kallas ofta för simd instrucktioner. Några exempel på simd oprationer är SSE, SSE2, MMX, 3DNOW!

Mend andra ord så har våra vanliga hem PC delar i sig som kan göra just beräknigarna jag vissade åvan.
En modärn CPU i en PC är delvis Super Scalar men också vector baserad om programet är skrivet för att nytja dessa delar.
Ett grafikkort i dag är med sina stream processorer i stort sett en programerbar vector processor som kan ta måna olika variablar och lägga på en å samma konstant på dom på ett eller annat vis istället för att beräkna en å en åt gången. Men också därför en GPU inte är specielt bra på generela beräknigar. En CPU i en PC uttför faramföralt LOAD och STOR oprationer. CA 70-80% av tiden gör den detta och iget annat. LOAD då laddar den data från en addres och STOR så skriver den till en addres. Allt i datorn har addreser. varge byt i ramminnet har egen addres, varge PCI enhet på en buss har en egen addres osv.

Val av architectur är kritiskt för att uppnå det man vill göra. Våra hem PC har lite av varge då dom gör lite av varge. En superdator kan vara extremt optimerad åt ett håll för att göra en viss sak.
Superdatorer byggs oftast med detta i åtanke. Alltså vad ska den användas till coh vad kräver detta för oprationer. Vectorisering eller mer generella oprationer.

Så att snacka om villken som är snabbast så är det som å gämföra äpplen och päron. Beror helt på vad superdatorn ska köra och hurbra man kan optimera uppgiften för superdatorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LewisX
Hur menar du att folding (veckning) hjälper superdatorer?

Han menar väl att istället för att lägga dessa folding uppgifter på sådana superdatorer, så har just hela foldningen lagts på datorer runt om i världen som i sin tur skapar just denna processorkraft totalt.

Visa signatur

Glass är gott

Permalänk
Medlem

Tänk att sitta och montera ihop superdatorn...själv. Och sen överklocka...höhö.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

IBM Roadrunner ---
Operating System Linux
Interconnect Infiniband
Processor PowerXCell 8i 3200 MHz (12.8 GFlops)

Cray Jaguar---
Operating System CNL (Compute Node Linux)
Interconnect XT4 Internal Interconnect
Processor AMD x86_64 Opteron Quad Core 2300 MHz (9.2 GFlops)

Permalänk
Medlem

3dmark cpu scoren skulle nog bli rätt sjukt hög =D

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Sötast

En sak undrar jag över:
Att tillverka världens kraftfullaste datorsystem är inte bara ekonomiskt lönsamt, det ligger även en hel del prestige i det.

Vad är det som gör det lönsamt att bygga och underhålla såhär pass dyra maskiner?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Tänk att sitta och montera ihop superdatorn...själv. Och sen överklocka...höhö.

Överklocka kärna för kärna vore väl skoj

Permalänk
Medlem

"Både världsettan och världstvåan ägs av det amerikanska energidepartementet. Datorkraften används bland annat till klimatmodeller samt simulering av kärnkraft och kärnvapen."

Mäniskan är allt för rolig ibland, så mycket kraft i en dator och vi använder den till att simulera kärnkraft och kärnvapen, "massförstörelse-vapen"

Ja jösses!
finner inga ord..

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Japp men det beror ju på att dom är baserade på helt olika architecturer. och då menar jag inte bara chipen utan helheten. Cray kör vitt jag vet uteslutet på quadcore opteron chip medans IBM kör en mix av optreron och cell processorer.

Opteron är ju en generell chip som klarar många olika instruktioner och tillämpnigar medans cell är mer likt en vectorbaserad processor villket gör den snabb på att beräkna stora tal i parralel men överlag sämre på just generella tillämpningar.

Mycket av det vi har i våra CPU:er i en PC i dag kommer från dåtidens superdatorer.

Cray vill jag minnas var först med att introducera en piplinad CPU i en av deras superdatorer.
Piplinen tillät processorn att börja decoda och efterfråga data innan datan behövdes för beräknigen. En enkel CPU utan pipline får vänta på minnet om det är för lågsamt. Var iget problem i början men när chipen blev snabbare så blev latencer och även att minnet operaerade på lägre frekvenser ett problem.

Tidiga superdatorer var Scalar eller Super Scalar (mer än en opration pär clockcykel) och vanliga processorer i en PC är till stora delar Scalar eller Super Scalare.

Problemet med en Skalär (scalar) eller Super skalär processor är att den är lågsam på att många beräknigar.

Antalet instrucktioner en CPU av något slag kan utföra är i sig inte heller ett mått på ren prestanda.

Säg att vi har gjort ett program där vi har en kub som ska röra sig från ena delen av skärmen till en annan.

Denna kub har 8st hörnen som har sina angivna värden på X,Y och Z. Hörnena är numrerade från 1-8.
Så varge hörne har 3st variablar i form av X, Y och Z medans nummrena 1-8 är hörnenas ID så att säga.

värdena på X,Y och Z på varge hörne är i sig irelevant utan det vi vill göra är att flytta alla hörnen på X axlen ett steg. Ett steg kan motsvara 1 pixel på skärmen. Varge gång vi läger på +1 på X på varge hören flyttar sig kuben en pixel åt höger på skärmen i detta exempel.

För en enkel scalär processor som kan göra en opration pär cykel skulle det se ut ungifär så här.

LOAD = instrucktion för att ladda data
ADD = adderar värdet med den laddade datan
STORE = instrucktion för att lagara data

beräkna nya positonen på x i hörne 1
LOAD X1
ADD 1 to X1
STOR X1

beräkna nya positonen på x i hörne 2
LOAD X2
ADD 1 to X2
STOR X2

beräkna nya positonen på x i hörne 3
LOAD X3
ADD 1 to X3
STOR X3

beräkna nya positonen på x i hörne 4
LOAD X4
ADD 1 to X4
STOR X4

beräkna nya positonen på x i hörne 5
LOAD X5
ADD 1 to X5
STOR X5

beräkna nya positonen på x i hörne 6
LOAD X6
ADD 1 to X6
STOR X6

beräkna nya positonen på x i hörne 7
LOAD X7
ADD 1 to X7
STOR X7

beräkna nya positonen på x i hörne 8
LOAD X8
ADD 1 to X8
STOR X8

I detta exemplet tog det alltså 3 instrucktioner för att beräkna nya placerigen av varge hörne på kuben så totalt tog det 24 cyklar för alla 8 hörnen.

En vector basserad processor som cell eller en GPU eller GPGPU kan efterliknas vid arbetar på ett annat vis.

Skulle man skriva samma program för en vector baserad processor så skulle det se helt anorlunda ut. Här är ett exempelt på hru det skulle kunna se ut på en vector baserad processor som kan utföra en instrucktion pär cykel.

LOAD = instrucktion för att ladda data
STORE = instrucktion för att lagara data
ADD = adderar värdet med den laddade datan.

beräkna nya positonen på hörne X1 till X8
LOAD X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, X8
ADD 1 to X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, X8
STOR X1, X2, X3, X4, X5, X6, X7, X8

I detta fallet tog det 3st instrucktioner att addera alla hörnenas X axel med 1 villket flyttade kuben 1 pixel åt höger.

Problemet med Vector baserade processorer är att dom i regel är väldigt usla på generella oprationer eller helt enkelt skalar dåligt om dom inte får tillräklig att göra. Oftast arbetar dom optimalt inom en vis längd på datan tex 64bit eller 128bit och dom behöver data som går att vectorisera. En Generle CPU är bättre när det är mycket varierande kod att exeviera medan en Vector baserad processor kräver kod som är lätt att vectorisera och därför är tillämpnigarna för dessa maskiner ochkså mer begränsade. Därför superdatorer tex används för vetenskapliba uppgifter som att simulera vätskor eller airodynamik eller virituel verklighet. Superadtorer på 80 talet renderade sådant som vi kan rendera på grafikkorten i dag fast sanbbareå bättre men principen är den samma. Crays maskiner var baserade på vectorbaserade processorer och dom användes tex för at rendera några av dom första pixar filmerna på 80 talet. Det är på samma princip en GPU eller cell renderar animationerna i ett spel i dag.

Men tyvär är dom inte så bra på generella beräknigar. Det har vart ett problem med superdatorer. Tex på 80 talet då vector baerade processorer var vanligt i superdatorer så märkte man att tex 60% av programet kick att vectorisera men resterande 40% var mycket svårare och dom här sissta 40% är det som avgör om man ka nfå ut potensialen ur manskinen eller inte. Klarar man inte av att optimera koden tillräkligt så segar detta helt enkelt ner programet då maskinen inte är specielt snabb på dessa 40% av koden som är svår att optiemra för vectorisering.

Dagens processorer i våra PC maskiner är Super scalar eller super Skalära men är också delivs vectoriserade. Instrucktioner för att göra vector baserade oprationer kallas ofta för simd instrucktioner. Några exempel på simd oprationer är SSE, SSE2, MMX, 3DNOW!

Mend andra ord så har våra vanliga hem PC delar i sig som kan göra just beräknigarna jag vissade åvan.
En modärn CPU i en PC är delvis Super Scalar men också vector baserad om programet är skrivet för att nytja dessa delar.
Ett grafikkort i dag är med sina stream processorer i stort sett en programerbar vector processor som kan ta måna olika variablar och lägga på en å samma konstant på dom på ett eller annat vis istället för att beräkna en å en åt gången. Men också därför en GPU inte är specielt bra på generela beräknigar. En CPU i en PC uttför faramföralt LOAD och STOR oprationer. CA 70-80% av tiden gör den detta och iget annat. LOAD då laddar den data från en addres och STOR så skriver den till en addres. Allt i datorn har addreser. varge byt i ramminnet har egen addres, varge PCI enhet på en buss har en egen addres osv.

Val av architectur är kritiskt för att uppnå det man vill göra. Våra hem PC har lite av varge då dom gör lite av varge. En superdator kan vara extremt optimerad åt ett håll för att göra en viss sak.
Superdatorer byggs oftast med detta i åtanke. Alltså vad ska den användas till coh vad kräver detta för oprationer. Vectorisering eller mer generella oprationer.

Så att snacka om villken som är snabbast så är det som å gämföra äpplen och päron. Beror helt på vad superdatorn ska köra och hurbra man kan optimera uppgiften för superdatorn.

läste ngn stans att cray 1 från 1976 var ungefär lika kraftfull som en apple ipod eller ngt liknande. men kan detta verkligen stämma? beror det inte lite på som du skrev ovan vad man tänkt att den skall göra. cray 1 användes ju blandannat för att beräkna väder och en liten ipod kan väl knappast slå den på fingarna där. har också sett hur man använde cray 1 när man gjorde filmen tron från 1982. ganska imponerande tycke jag och man behöver nog bara gå tillbaks 10 år så kunde man inte göra samma sak på den bästa hem pc. dessutom var ju "dåtidens" superdatorer väldigt små i formatet jämfört med dagens maskiner. en cray 1 får ju faktiskt plats i vardagsrummet om man skulle känna för det. dock så drog den ca 100 kw per timma så det blir ju svårt att lösa hemma.

Permalänk
Medlem

Ganska så mycket bättre att simulera en kärnvapensprängning än att göra ett verkigt test eller hur???

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
läste ngn stans att cray 1 från 1976 var ungefär lika kraftfull som en apple ipod eller ngt liknande. men kan detta verkligen stämma? beror det inte lite på som du skrev ovan vad man tänkt att den skall göra. cray 1 användes ju blandannat för att beräkna väder och en liten ipod kan väl knappast slå den på fingarna där. har också sett hur man använde cray 1 när man gjorde filmen tron från 1982. ganska imponerande tycke jag och man behöver nog bara gå tillbaks 10 år så kunde man inte göra samma sak på den bästa hem pc. dessutom var ju "dåtidens" superdatorer väldigt små i formatet jämfört med dagens maskiner. en cray 1 får ju faktiskt plats i vardagsrummet om man skulle känna för det. dock så drog den ca 100 kw per timma så det blir ju svårt att lösa hemma.

Tja om vi tar Motorolas 68000 mikroprocessor från 1979 på 8MHz och i runda slängar (CISC-processor, alla instruktioner har inte samma antal klockcykler) 1 miljon instruktioner per sekund (MIPS).

Första gen iPod har en ARM processor på 90 MHz och runt 90-94 MIPS.

Så 68000 ger 1MIPS/8MHz = 0.125IPC (instructions per clock)
iPodens ARM ger ~94/90 = 1IPC

Så en ipod är runt 8ggr snabbare än Motorolas 68000 (klock för klock).

Om Cray datorn hade 8st 68000er så skulle det vara jämnt. Men jag tror inte den bara hade 8st processorer.

Haken är att i verkligheten kan inte flera processorer räknas som en enda snabb. Flera parallella processorer kan beräkna n beräkningar samtidigt, vilket en 8ggr snabbare processor inte kan göra. Om vi istället räknar beräkningar som inte kan delas upp så spelar det ingen roll hur många långsamma processorer du har.

Om du har 9 mammor så föds inte 1 barn efter en månad.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
läste ngn stans att cray 1 från 1976 var ungefär lika kraftfull som en apple ipod eller ngt liknande. men kan detta verkligen stämma? beror det inte lite på som du skrev ovan vad man tänkt att den skall göra. cray 1 användes ju blandannat för att beräkna väder och en liten ipod kan väl knappast slå den på fingarna där. har också sett hur man använde cray 1 när man gjorde filmen tron från 1982. ganska imponerande tycke jag och man behöver nog bara gå tillbaks 10 år så kunde man inte göra samma sak på den bästa hem pc. dessutom var ju "dåtidens" superdatorer väldigt små i formatet jämfört med dagens maskiner. en cray 1 får ju faktiskt plats i vardagsrummet om man skulle känna för det. dock så drog den ca 100 kw per timma så det blir ju svårt att lösa hemma.

Cray-1 (1975) hade 160 MIPS teoretiskt. En iPod Video av något slag har 180 MIPS enligt lösa fakta jag läst.

iPoden lägger väll ner den mesta kraften på rendera gränssnittet och avkoda MP3/AAC-formaten.

Permalänk

Har bara en sak att säga...
MOHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
JUST AS PLANNED!!!

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
En sak undrar jag över:
Att tillverka världens kraftfullaste datorsystem är inte bara ekonomiskt lönsamt, det ligger även en hel del prestige i det.

Vad är det som gör det lönsamt att bygga och underhålla såhär pass dyra maskiner?

Det lönsamma är ju att tillverka och sälja dem, kanske inte så svårt att lista ut.

Antar att underhållet inte heller blir gratis.

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att själv bygga en superdator (bara man hade råd, tid och plats)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man kommer nog ganska långt med ett HD4780 grafikkort.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

nu är allt cray lite ägda

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Det lönsamma är ju att tillverka och sälja dem, kanske inte så svårt att lista ut.

Antar att underhållet inte heller blir gratis.

När det kommer till superdatorer med kapacitet i stil med denna tror jag att det är vanligare att man hyr ut dem än att man säljer dem.

Vad som gör dem lönsamma är naturligtvis att det finns många potentiellt lönsamma projekt som behöver en förbannad massa beräkningskapacitet. Ofta är det simulationer av olika slag.