Sapphire Hd3650 512mb Ddr3 (agp)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jag tänkte låna denna tråd, har lite frågor angående AGP kort

Akta dig....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Har du sökt i flera dagar & timmar hade du hittat det du sökt utan problem, så det där är bara bullshit.

Att nafs lånar tråden och ställer liknande frågor är alldeles rätt, då han då istället inte startar en ny tråd.

Det här är ett forum, du har inte ensamrätt på trådar.

§ 3.4 Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning).

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nafs
§ 3.4 Flera trådar om samma ämne får inte skapas, varken i samma eller olika forumdelar (s.k. korspostning).

Helt riktigt

Permalänk
Medlem

Loxus & nafs

Jag sökte nämligen själv som en dåre, satt i timmar & funderade på denna uträkning ang. hur mycket jag har har på12v linan, alltså den formeln som man kan använda enligt de på sweclockers. Saken är den att min hjärna inte är skapt för matematik & läsförståelse alltid (tyvärr) (men jag hade ju som sagt först försökt & funderat/tänkt utan att hitta en bra förklaring) dessutom så blev jag väldigt osäker på alla siffror & nuffror som står på nätagget & dess betydelse eftersom jag aldrig fick ett direkt bra förklarande svar på mina frågor gällande nätagget. Så kom inte & påstå att jag hade svaret själv för det hade jag inte...för isåfall hade ju du som är så smart & duktig kunnat förklara det med en gång,jag skulle helt enkelt inte starta trådar om jag hittat en förklaring jag förstår mej på innan fattar du väl, förstår du inte det Loxus?

Och hur exakt menar ni ang denna paragraf med korspostning ni drog upp??? Jag är som sagt på väg att skaffa nyttt grafikkort & ibland så handlar det ena om det andra t.ex så startade jag först en tråd angående första ämnet: "Grafikkortet" sedan i samma tråd kom jag in på detta Ämne: "Nätagget" men eftersom jag tänkte att det är fel att tala om ämnet nätagg på denna avdelning så startade jag en ny tråd under "chassi & den avdelningen" för att INTE göra folk "pisst off" ...men vad har man för detta?

Lägg ner era anklagelser ni ser väl själva att detta inte leder nån vart!

Jag har för den del aldrig hävdat att jag har ensamrätt på trådar men jag säger endast som många andra på sweclockers säger & det är SÖK först...För att "SÖKA" & börja "Ställa FRÅGOR i Trådar" är väl inte av samma betydelse eller? Isåfall har jag helt missuppfattat & ber om ursäkt för detta isf!

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Inaktiv

Han ville ha förslag på ett grafikkort och tänkte på 3650, varför skulle han inte kunna skriva här??

Permalänk
Medlem

Klart man kan skriva här dock så känns det lite onödigt att fråga när informationen redan finns, för man kan helt enkelt skriva "3850" (förslagsvis tillsammans med "AGP") på både google & sweclockers då får man fram många fler länkar med mycket mer information än om man ställer en fråga i en tråd här. Det enda är att man får sålla bort en del länkar men det är ju inte så svårt & hör till vardagen kan man tycka.

Visa signatur

-CHASSI-: Compucase Ultra Silent ,Nätagg+FSP 350w, ATX 2.0 + 2 x 120mm chassifläktar | -MODERKORT/CPU/MINNE-:ASRock 4CoreDual-SATA2 R2.0 + E5200 2.5Ghz |Corsair 2x1Gb DDR2 PC5300,667Mhz |-HÅRDDISKAR-: WD Raptor -SATA 36.7 gb 10.000rpm | WD My Passport Essential 160GB |-GRAFIKKORT-: Club3d ATI Radeon HD3850 512Mb GDDR3 AGP |-SKÄRM-: 19" TFT (HP w19) |Lite-On :DVD-RW |-LJUD-:Altec Lansing ADA995 5.1

Permalänk
Medlem

Som jag sagt tidigare så beklagar jag att du tog illa upp att jag lånade din tråd till frågor som jag tyckte var snarlika de som fanns i tråden.

Och eftersom jag har sökt men inte hittat någon klockren jämförelse mellan 3850 och 3650 och de diskuterades här så ansåg jag att de frågor jag hade inte skulle ge blodsmak...

Och om det funnits tillräckligt med info så borde ju inte du heller behövt posta... MEn å andra sidan så skriver du ju att du sökt men inte hittat heller...

Det var ingen som anklagat dig för korspostning, det var mer menat att man skall använda befintliga trådar istället för starta nya - typ som jag gjorde...

Nog med onda ord - jag förstår egentligen inte grundproblemet över varför du blev sur och lägger inte ner någon energi över det heller - har bättre saker att lägga min energi och tid på, tom en hel familj...

Så det är bara hoppas att vi båda blir nöjda med uppgraderingarna, elelr rättare sagt du och de jag hjälper med deras dator...

Have fun...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag sagt tidigare så beklagar jag att du tog illa upp att jag lånade din tråd till frågor som jag tyckte var snarlika de som fanns i tråden.

Och eftersom jag har sökt men inte hittat någon klockren jämförelse mellan 3850 och 3650 och de diskuterades här så ansåg jag att de frågor jag hade inte skulle ge blodsmak...

Och om det funnits tillräckligt med info så borde ju inte du heller behövt posta... MEn å andra sidan så skriver du ju att du sökt men inte hittat heller...

Det var ingen som anklagat dig för korspostning, det var mer menat att man skall använda befintliga trådar istället för starta nya - typ som jag gjorde...

Nog med onda ord - jag förstår egentligen inte grundproblemet över varför du blev sur och lägger inte ner någon energi över det heller - har bättre saker att lägga min energi och tid på, tom en hel familj...

Så det är bara hoppas att vi båda blir nöjda med uppgraderingarna, elelr rättare sagt du och de jag hjälper med deras dator...

Have fun...

Hej,jo jag hittade inte heller nån jämförelse så jag sökte i dagar även jag. på tal om nätagget som du skrev att det var så självklart att förstå tidigare så måste du ju tyckt så bara för du förstod det så bra själv eller hur? Tråkigt att behöva tjafsa & tid tar det också som sagt, jag är själv familjefar så jag vet hur det är med tid till allt.

Men nu skiter vi i tjafset som sagt, var bara tvungen att förklara för dej eftersom du nog inte insåg att jag inte ser saker lika självklart som du, men iofs så kanske du kan hjälpa mej eftersom jag försöker få reda på nu i skrivande stund hur allt med nätagget fungerar så du kanske kan svara om mitt 350W 12V räcker till 30A som grafikkortet kräver? har nämligen två tolvvolt linor: 12V v1 och 12V v2 det jag inte blir klok på är om jag kan använda båda linor eller sitter de redan i en molex eller är det två stycken molex med separata strömkablar? svara om du vill jag fortsätter sökandet. hepp hepp

EDIT:
Jag hade tyvärr missat vad du skrev tidigare vet ej vad peak betyder än men vad jag förstår så ska mitt nätagg räcka då eftersom jag har 16A på 12V v1 & 18A på 12V v2,eller? sedan så kopplar jag in en sån här y-kabel (2x4-pin till 6-pin PCI-Express) till dessa två 12V molex från nätagget sedan till 6-pin pci-express strömkontakten på grafikkortet. Rätta mej gärna om jag har fel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Angående nätagget så tolkar jag det som att det ska ha 2 separata kablar för 12, den ena med 18A kapacitet och den andra 18A.

Vad som menas med peak är höga strömspikar under en väldigt kort stund. Det kallas oxo strömbegränsning.

Om du har båda tillgängliga så har du ström så det räcker, och det borde kanske fungera att koppla som du skrev... Om inte annat borde man kunna få bra hjälp angående detta i vilken dataaffär som helst!!

350W är ju inte alltför mycket egentligen, men å andra sidan så har du ju inte överdrivet många hårddiskar eller andra prylar i datorn så det borde räcka till. Har du inte haft problem hittills med strömmen så tycker jag att det borde räcka till rent effektmässigt.

I värsta fall får du ju investera i ett nytt agg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo jag är ju faktiskt medveten om att det kan behövas ett nytt,lite surt bara för jag har ett Tagan Easycon series 430W som legat på hyllan ett år & som jag glömt bort (är nåt jävla sprakande/fräsande fel i strömdelen hela tiden, testade agget idag igen men samma fel än idag),men kom dock på att jag hade det eftersom jag behöver mer ström till nya grafikkortet & när jag nyss kollade upp när jag köpte det så märkte jag att jag har garanti i 3-4 månader till. Så får nu se om datorbutiken.com kan hjälpa mej med RMA eftersom tillverkaren aldrig svarade på mitt mail ang RMA för drygt ett år sedan. (skickade mail till DB.com ang detta idag)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men har du provat att koppla in det nya grafikkortet än? Det är väl det enda sättet att se om det fungerar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men har du provat att koppla in det nya grafikkortet än? Det är väl det enda sättet att se om det fungerar...

Jag har precis i skrivande stund nyinstallerat xp på datorn & uppdaterat fullt till sp2 & alla miljarder små säkerhetsuppdateringar + ja iofs wmp 11 också så man kan streama till ps3 utan problem. ska nu stoppa i mitt nyss uthämtade club3d 3850,fick iaf rätt graffa till slut :)...nja kanske inte helt rätt, ville egentligen ha powercolor PCS varianten först men alla dårar köpte slut på det innan jag hann beställa. Är bara lite osäker på vilken drivrutin jag ska installera för en del säger att de nya strular & en jag snackar med i en annan tråd (som har exakt likadant kort & nästan system) säger att de drivrutiner som medföljer fungerar nu, han sa först att de nya strular så jag vet nästan varken ut eller in. (ska se om jag kan få tag på honom i tråden & se hur det gått).

Föresten vet du om man istallerar både vanliga ati drivrutiner + efteråt hotfixen för AGP? (är det bara en patch?),har kollat runt men fattar inte hur detta fungerar med hotfix eller i vilken ordning men jag tror nog de menar som jag först skrev... drivrutin sedan hotfix.

Hör av mej när jag installerat kortet & testat lite spel, tjipp tjipp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något nytt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Något nytt?

Hej igen,
Ja jag fick hem mitt Club3d HD3850 512 AGP i torsdags.Först en ny ren windows xp installation med senaste chipset & andra moderkortsdrivrutiner.
vågade inte installera nyaste catalyst pga att andra har haft problem med dessa så jag kör med de drivrutiner som följde med på skivan. Har även testat t.ex Farcry med maxade grafikinställningar även full & AF & AA rullar på jättesmidigt,sedan testade jag F.E.A.R + expansionpacket dock så upplever jag visst lagg så jag drog ner på AF & AA till hälften vet ej om det blev skillnad,tror nog det helt enkelt blir dessa lagg just vid alla mellansekvenser typ.dörröppningar & när det sparas hit & ditt. Sedan så är även spelen installerade på en extern WD Passport 5400rpm 8mb cacheminne,kanske blir lite lagg pga denna hdd,vet ej riktigt själv iofs så flyter både Farcry & MOHPA+patch 1.2 på utan lagg.

Ska snart när mer tid finnes köra 3dmark06 så får man jämföra om dessa poäng verkar stämma överens med grafikkortet & mitt system. forts. följer:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter bra! Inga problem med näragget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter bra! Inga problem med näragget?

nej inga problem med nätagget,kopplade även ur min asus dvd-läsare vid nyinstallation av os då den hade läsproblem, så då sparade jag en liten aning ström iaf,det tråkiga är att jag måste ha grafikkortet 3850 på samma lina som min dvd-rw eftersom det finns så få molex att tillgå,tänkte att det måste vara bättre att låta hdd vara på ensam strömkabel som går direkt från agget (det är även den enda sata-strömkontakten som finns)...får se hur det kommer bli med RMA för mitt kvalitetsagg till Tagan eftersom datorbutiken.com gick i kk,skickade mail igår till tagan ang. RMA.

lite offtopic kanske... men vilken av dessa komponenter skulle du valt för att snabba upp datorn som i min spec? i ren allmänhet och för spel (ja jag behöver även mer plats för digitalbilder & film egentligen)

1) Ny WD hdd med 16mb cache & 7400rpm

Länk:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=151691

2) 2Gb ddr ram: (billigaste mest prisvärda jag hittat är 2x1gb CL3 för 619kr/inkl. frakt (matchade) eller 4x512 Gb ddr 400 CL2.5 kom gärna med förslag ...helst corsair(eller annat pålitligt märke), billigaste jag hittat är 188kr/st inkl frakt för 512 varianten,antagligen mindre frakt vid köp av 4x512 (vet bara ej om de är matchade då)

Länkar prisjakt & minnena:
(Corsair 2x1Gb ddr400 CL3) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86626
(Corsair 512Gb ddr 400 CL2.5) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86630

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag själv körde ju på 2x1gb till datorn jag skall uppgradera och de hade 512 sedan tidigare - mer än så lär inte vara värt pengarna. Och om man ser någon skillnad mellan CL3 och CL2.5 är jag ytterst tveksam till - kanske i poäng i något prestandamätprog men inte visuellt.

En hårddisk till är ju oxo trevligt men jag tror inte du får samma prestandahöjning med det som med mer minne. Om du inte har helt slut på hårddiskutrymme förstås då. Och en hårddisk kan du ju alltid flytta med dig till nästkommande dator...

Den enda riktigt bra uppgraderingen som ger ett stort prestandalyft är ju utan tvekan byte av moderkort/processor/minne och då oxo ett nytt grafikkort eftersom ditt nyinköpta inte kommer passa ett nytt mobo med PCIe...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom på att jag hade glömt att lägga till en grej angånde bättre prestanda,självklart skulle haft med en pentium 4 3.2ghz/1mb cache/800fsb på listan tror du den cpu:n ger mer prestanda i jämförelse med min nuvarande 2.8 med för övrigt samma spec? finns nämligen några såna cpu på begagnat marknaden runt 3-500kr. jo jag vet att det egentligen ger ännu mer i prestanda med uppgradering men tyvärr så blir det en liten för stor summa för mej i kronor räknat,speciellt eftersom man då köper ett bra moderkort & cpu & minnen,för då vill man ju som "gamer" även ha ett av de bästa grafikkorten på en gång så då blir det säkert runt 4000kr för en hel uppgradering skulle jag tro.... Men tanken din är god.

Föresten det finns ett AsRock AM2+ mobo som har både PCI-e + AGP såg det igår kostar runt 5-600kr tror jag... kanske hade varit ide´ längre fram, frågan är bara om bandbredden i agp porten kommer att vara mer än nu så mitt HD3850 AGP kan utnyttjas bättre i prestandakrävande spel menar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte byta prolle... jag skulle spara pengarna till en helt ny setup istället. Men det är jag det...

Man kan ju tänka sig att du kan få någon hundring för din prolle oxo och då blir det ju en billig uppgradering...

Jag fortsätter spela på min PS3:a istället!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag har ärligt talat inte lust att klabba mer med mitt system i framtiden,kanske snart en P4 3.4 800fsb Ht cpu (om billig vill säga) kanske mer minne som sagt men nytt combo mobo med agp+pcie blir nog inte av...jag har föresten också ps3:) vad lirar du för spel där?,själv lirar jag helst BF:BC & COD4:MW(då de dåliga servrarna fungerar vill säga) Har även XBOX360 med BF:BC har du det med eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har aldrig riktigt varit någon spelnisse så PS3:an är faktiskt mitt första TV-spel...

Jag har inte så många spel, har bara haft PS3:an i ngn månad och det som spelas mest hemma hos mig är Singstar... Fast då av tjejerna i familjen, jag besparar dom min sångröst!!

När jag spelar så är det Burning Paradise, Bowling och jag har tänkt köpa Mirrors Edge samt ngt "skjutaspel" typ ArmyOfTwo - men vet inte när jag ska få mer tid att spela...

Lilltjejen får GuitarHero när hon fyller år nu i veckan och det kan jag lätt tänka mig att fördriva några timmar med jag oxo...

Edit: I helgen skall jag uppgradera datorn som jag pratat om - hur gjorde du med spänningskopplingen till grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej nafs, har haft fullt upp med familj & jobb (nåja lite spel & pill med bil & datorn också för att va ärlig)

Har du köpt nytt grafikkort nu eller? Spänningskopplingen? menar du då kabeln till den extra strömmen som behövs till pci-express kontakten på nya graffat? Jag köpte helt enkelt en sådan här:Adapter för 2x4-pin till 6-pin PCI-Express (butiken finns här i visby så jag köpte direkt på plats) Funkade klockrent & strömmen från mitt 350w agg räcker än så länge. Får se om den räcker till mina nyss beställda corsair 2x1gb ddr minnen också,billigast på nätet 590kr inkl. frakt (fraktfritt på onoff just idag)

Produktlänk:http://www.databyran.nu/?katId=18&katUnderId=362&detProdId=11...

Mirrors Edge verkar asgrymt laddade ner demot via ps store.
Måste bara varna lite för Army of Two hade nämligen spelet själv men sålde illa kvickt, Verkar nämligen som att spelutvecklarna koncentrerat sej mest på karaktärerna & ej lika mycket på spelmiljö (kunde varit mycket bättre grafik i miljöerna/banorna) Sedan så är karaktärernas gång genom spelet för utstakade/förutbestämda t.ex så är flertalet filmesekvenser egentligen sådana tillfällen man velat spela själva & inte se som just en sekvens. Till sist så är inte heller spelkontrollen så självklar & lätt eller exakt som den borde varit...men det är bara min egen personliga åsikt,men smaken är ju som röven som man brukar säga:)

Har ej testat GuitarHero det är säkert skoj,dock så vill jag gärna ha egna trummor igen (alltså riktiga typ TAMA,Mapex etc) hade tidigare för 10 år sedan eget amatörband *suck* vad tiden går men var tvungen att sälja av dom i brist på replokal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jorå nu har jag uppgraderat deras dator... De hade köpt 2x2x1Gb minne istääet för 2x1Gb Men eftersom det inte kostade så mycket så behöll dom alla minnena - kanske lite onödigt men vafaen...

Efter lite missöden med bioinställningar så fick jag allt att snurra och det medföljde strömadapter med grafikkortet så det var bara att koppla in. Och deras 300W nätagg verkar palla än så länge...

Grabbarna spelade Spore hela kvällen så de verkar nöjda!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fint det...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.