Byta Corsair 620W mot Corsair 520W.

Permalänk
Medlem

Byta Corsair 620W mot Corsair 520W.

Hejsan köpte ett Corsair 620W till min server för att felsöka. Tänkte ha nätagget i spelmaskinen. Men den är alldeles för kraftig för min maskin som inte kommer att vara så kraftfull. Samt att det är för många kontakter på sladdarna. Har testat nätagget i ca 1 timme. Tyst som en pärla är det. Men tycker ni att det är onödigt att byta nätagget mot 520W modellen? Nätagget är modulärt det vet jag men mycket kontakter är det ändå.

Om jag skulle sälja nätagget vad skulle jag kunna ge för det? Det är i princip helt nytt en timmes användning.

MVH Orah

Permalänk

Du förlorar både pengar, tid och kraft på att byta.

Keep it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Du förlorar både pengar, tid och kraft på att byta.

Keep it!

Det har du rätt i! Jag behåller det dessutom gult är fult. haha

Permalänk

Du var inte särskild svårövertalad xD Nä men, behålla det är ju vettigast. Overkill är väll sällan dåligt? Dessutom bra om du bestämmer dig för att uppgradera någon gång

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Du förlorar både pengar, tid och kraft på att byta.

Keep it!

Billigaste på www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112022 är 1237:- inkl frakt. Eftersom agget är obetydligt använt och du har kvitto kan du lägga ut det på annons för säg en tusing. Kommer du att få napp på det budet?

Självklart vet jag inte det. Att lägga till 237:- och få ett alldeles nytt i den egna brevlådan ligger väldigt nära till hands... Kanske behöver du komma ned i pris, testa så får du se! Sänker du t ex till låga 850:- så borde du få det sålt pronto!

Beroende på vad du gav för det så är det en stor, eller lliten ekonomisk förlust.

Att det sedan skulle kosta dig en noterbar mängd med tid och kraft att byta tycker jag själv är rent struntprat. Visst, lite insats kräver det från din sida, men kom igen, väv in det i vardagsbestyren så försvinner det i mängden:-)

Permalänk
Medlem

Bättre och billigare att skaffa nya kablar till ditt nuvarande 620. Eller inse att det inte spelar den minsta roll om kabeln är lite längre än vad som råkar vara "perfekt".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

köpte det för 1050kr nytt på datorbutiken innan dom höjde. Men jag behåller det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain kid
Billigaste på www.prisjakt.nu/produkt.php?p=112022 är 1237:- inkl frakt. Eftersom agget är obetydligt använt och du har kvitto kan du lägga ut det på annons för säg en tusing. Kommer du att få napp på det budet?

Självklart vet jag inte det. Att lägga till 237:- och få ett alldeles nytt i den egna brevlådan ligger väldigt nära till hands... Kanske behöver du komma ned i pris, testa så får du se! Sänker du t ex till låga 850:- så borde du få det sålt pronto!

Beroende på vad du gav för det så är det en stor, eller lliten ekonomisk förlust.

Att det sedan skulle kosta dig en noterbar mängd med tid och kraft att byta tycker jag själv är rent struntprat. Visst, lite insats kräver det från din sida, men kom igen, väv in det i vardagsbestyren så försvinner det i mängden:-)

Jag förstår bara inte meningen med att köpa ett HX520 istället. För det första, så har priset på HX520 gått upp, så det är dyrare än hans nuvarande HX620. Båda aggregaten är lika tysta. Båda aggregaten har bra effektivitet även långt ned i effektkurvan. Sladdarna ser ungefär likadana ut och om det är någon som skiljer sig åt, så kan han köpa till den i efterskott (eftersom båda aggregaten är modulära och har samma kontakttyp).
Hans nuvarande HX620 är dessutom framtidssäkrare och kan ge mer kraft.

Dessutom, om man jämför att göra ingenting, med att sätta in annons och försöka få sitt gamla aggregat sålt. Leta upp det billigaste HX520. Köpa och hämta ut aggregatet samt i och urmontering av aggregatet. Så skulle jag vilja säga att ett byte innebär en massa extrajobb, förutom att det är ekonomiskt osunt.

Så summa summarum skulle jag inte rekommendera ett byte, vilket inte borde förvåna om man tar argumenten i beaktande.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orah
köpte det för 1050kr nytt på datorbutiken innan dom höjde. Men jag behåller det.

Orah,

Smart drag att behålla det liksom mfm, Adelante666, typewriter och WrongTarget tydligt påpekat. Mitt förra inlägg visade bl a på hur ett byte kunde se ut rent ekonomiskt - i det stora hela förefaller det dock långt ifrån meningsfullt, vilket speciellt WrongTarget fått fram.

//

Permalänk
Medlem

Det känns lite seegt att ha ett 620W nätagg när mina komponenter typ drar 100W

Intel 8600 4.0Ghz överklockad
8800GT överklockat, bytas ut mot bättre senare
320GB hårddisk
1dvdbrännare
4x120mm
1x140mm
2x1gb

borde finnas någon som vill byta 520 mot 620 personen tjänar ju fan på detta!
Ingen på sweC som vill byta?

Permalänk
Medlem

Har ett VX450 om det är av intresse

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Ingen mening att byta.
Vad får du ut av att byta till ett klenare?
Inget.
Märks att du är oseriös då du inte är nöjd med mitt 620.

Permalänk

Klart att du ska behålla ditt nätagg.. jag köpte in ett 750w corsair bara för att jag ska uppgradera och för att jag eventuellt ska kunna använda de nätagget till en uppgradering om 1-2år..

De är ju bara nackdelar och byta ut ditt 620w mot 520w.. du har ju tillochmed modulära kablar..

Jag har hur mycket kablar som helst som jag gömt undan i chassit för att dom inte används.. Men nog fan e jag nöjd med nätagget.. funkar riktigt bra och kontakterna finns där om jag skulle få för mig att hitta på något!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Nu förutsätter du att folk inte vill/kan vara ideella och ge utan förbehåll :). Kanske är det så att han känner att någon annan kanske har mer nytta av det än han själv och att om den personen har ett 520w och behöver ett 620w så kan de byta rakt av. Låter lite mystiskt, men inte döma på förhand

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Har ett VX450 om det är av intresse

Är tyvärr bara intresserad utav 520 modellen. Men tackar för ditt förslag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffer
Ingen mening att byta.
Vad får du ut av att byta till ett klenare?
Inget.
Märks att du är oseriös då du inte är nöjd med mitt 620.

Jag är inte oseriös.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Klart att du ska behålla ditt nätagg.. jag köpte in ett 750w corsair bara för att jag ska uppgradera och för att jag eventuellt ska kunna använda de nätagget till en uppgradering om 1-2år..

De är ju bara nackdelar och byta ut ditt 620w mot 520w.. du har ju tillochmed modulära kablar..

Jag har hur mycket kablar som helst som jag gömt undan i chassit för att dom inte används.. Men nog fan e jag nöjd med nätagget.. funkar riktigt bra och kontakterna finns där om jag skulle få för mig att hitta på något!

Finns så många kontakter på 620W modellen samt att dom är längre än 520 TROR jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Nu förutsätter du att folk inte vill/kan vara ideella och ge utan förbehåll :). Kanske är det så att han känner att någon annan kanske har mer nytta av det än han själv och att om den personen har ett 520w och behöver ett 620w så kan de byta rakt av. Låter lite mystiskt, men inte döma på förhand

Precis jag kommer aldrig att komma upp i dessa nivåer och det är ganska onödigt att ha ett sådant här overkill nätagg.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad du är rädd för eller orolig för genom att ha ett nätagg som är specad högre än vad du egentligen behöver?

Det finns i alla fall inga speciella miljöskäl varför man skall välja ett nätagg som är lägre specad (möjligen att den är billigare). Ett nätagg levererar inte mer ström till komponenter än vad som behövs. Effektangivelsen på psu:n är endast en garanti för hur mycket ström den klarar av att leverera.