Kan stationär pc bytas ut mot Macbook pro?

Permalänk

Kan stationär pc bytas ut mot Macbook pro?

För ett par år sen var jag ägare till en iMac 20" (sista PPC modellen) och jag stormtrivdes verkligen med den men p.g.a olika anledningar såldes den och jag återfann mig snart med "vanlig" pc igen.

Känner nu att jag börjar bli sugen på mac igen så funderar lite över utbudet.
Har funderat lite på en macbook pro då jag fortfarande vill ha möjligheten att släpa med mig datorn då jag gör en del jobb ute i verkligheten.

Jag måste dock göra mig av med min laptop och stationära för att ens kunna lösa ett köp av macbook pro men känner att de kan vara värt de
Det måste vara någon som kör med bärbar som stationär och hur känner ni att det fungerar iochmed avsaknad av docka o.s.v?
Har extern skärm o.s.v som kommer att användas när datorn står som stationär.

Huvudsysslorna är programering och lite "webgrafik" i Photoshop.
Hur står sig macbook pro 2,4ghz när de gäller att spela upp hd-material?

Funderar på om jag klarar mig med 2gb ramminne eller ska försöka uppgradera till 4gb direkt?

Permalänk
Medlem

Jag sålde min stationära (Q6600, 8GB minne, raptordisk osv.) samt min Macbook för att underlätta köpet utav min nya fina Macbook Pro. Är hur nöjd som helst - det enda jag saknar ibland är prestandan från raptor-disken. Kommer nog dock skaffa mig en SSD i framtiden när de kommit någon med bra prestanda och lite mer utrymme.

Jag kör dator "som stationär" varje dag. Det går hur bra som helst, man kan antingen köra med den stängd eller öppen för att nyttja skärmen. Det kan tyckas vara lite omständigt att meka med sladdarna varje gång, men det är inte så omständigt faktiskt. Kan ju rekommendera en USB-hubb med de stationära sakerna som mus och tangentbord osv.

Jag hade satsat på 4GB direkt då jag är av typen "man kan aldrig få för mycket minne". Jag uppgraderade från 2 -> 3 GB minne på min Macbook och tyckte hoppet lätt var värt det så jag skulle inte vilja gå tillbaka till 2GB igen. 6GB är också planerat för mig i framtiden.

Rent prestandamässigt så lär du utan problem klara dig med en Macbook Pro om du "bara" ska programmera och köra photoshop - du skulle nog klara dig på alu-Macbooken också.

För det högre priset hos MBP får man:
* Större skärm
* Firewire 800
* Snabbare GPU (jag kör dock nästan enbart 9400M i OSX).

Så klarar du dig med mindre skärm utan firewire så kan det vara värt att kolla på Macbooken också.

Fråga på om du det är mer du undrar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Risken är att man fastnar i spel-träsket när Diablo 3 släpps så vågar inte snåla på grafikkortet
Grafikkortet är också betydande då den vanliga macbooken inte klarar dual-link dvi om jag förstått det rätt? (planer på att uppgradera mig till 30" bildskärm då jag idag sitter med dubbla 24").

Kollade lite på minnen och om man inte handlar från apple så är det ju inga stora summor att uppgradera till 4gb istället så känns som en vettig investering.

EDIT: Just det, vilken hårddisk kör du med? 5400rpm eller 7200rpm?
Sitter själv med Velociraptor disken i min nuvarande stationära så känns som ett stort hopp till 5400rpm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_weird
Risken är att man fastnar i spel-träsket när Diablo 3 släpps så vågar inte snåla på grafikkortet
Grafikkortet är också betydande då den vanliga macbooken inte klarar dual-link dvi om jag förstått det rätt? (planer på att uppgradera mig till 30" bildskärm då jag idag sitter med dubbla 24").

Kollade lite på minnen och om man inte handlar från apple så är det ju inga stora summor att uppgradera till 4gb istället så känns som en vettig investering.

Sitter själv med Velociraptor disken i min nuvarande stationära så känns som ett stort hopp till 5400rpm.

En av uppgraderingarna med den nya Macbooken var väl just att den klarar dual-link dvi.

Permalänk
Medlem

Jag sålde min PowerMac för snart 2 år sedan och har bara kört Macbook Pron som stationär sedan dess. Har 23" Cinema Display som jag kopplar datorn till på kontoret och det funkar riktigt bra. Givetvis också USB-hubb och USB-ljudkort, så det enda jag behöver plugga i är en usb, ström och skärm.

Har en 7200rpm HDD och 4gb ram.. Det kan jag rekommendera om du ska ha den som stationär.

Jag är grafisk formgivare och arbetar med hela CS3 serien och massa webdesign.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Jag har använt en MBP på heltid i två år och det enda jag saknar är hårddiskprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, ja jag känner också att jag kan fastna i Diablo när det kommer.

Aluminium-Macbooken har 9400M-grafikkort och det klarar precis som Macbook Pro och Air dual-link via adapter.

När jag köpte min så var SO-DIMM DDR3-minnen från andra leverantörer lika dyra som hos Apple, skillnaden är att man får 2x1GB-minnen över när man byter själv efteråt som man kan sälja eller dylikt. Priserna kan ha ändrats lite nu dock - jag tyckte det var värt att få en färdig maskin.

Det sitter en 5400 RPM 320GB's disk i min. Det är lite på gränsen till jobbigt ibland. Jag har använt 5400-diskar mycket förr och har inte riktigt tyckt att det var någon större skillnad, men det är det faktiskt. Får se om jag "orkar" vänta på grymma SSD-diskar eller om jag köper en 7200RPM om ett par månader istället. Som stationär ersättare som ska klara lite tyngre uppgifter så är nog faktiskt 7200 att rekommendera.

Jag har precis som spanXen en USB-hubb med usb-ljudkort och även en Apple USB-to-Ethernet-adapter (den till Air) som gör att jag inte behöver fippla med en massa sladdar.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk

Då var en macbook pro 2,4 med 4gb ram och 7200rpm disk beställd.

Tog minnet direkt från apple också då det inte skiljde nått på det och att köpa 2x2gb brevid. Känns som om det kan vara svårt att kränga 2x1gb till någon då de flesta uppgraderar ju från just 2gb.

Hur fungerar det för er som kör usb-to-ethernet och usb-ljudkort?
Blir det nått strul när man kopplar in det eller den hittar allt automatiskt och väljer usb-källan som standardenhet?

Ska ju vara så enkelt som möjligt, räcker med 3 sladdar som behöver tryckas dit

Permalänk
Avstängd

Bytte själv ut min PC i sign mot en macbook pro (den med 2gig) i helgen och är hur nöjd som helst. Fan det bästa jag gjort i mitt liv Jag upplever macbooken som snabbare än min PC. Men framförallt: underbart skönt att ha en ljudlös dator, trots all kräm i den.

Testade att lira lite WoW med maxade inställningar och det flöt perfekt med 50-60 fps. GTA funkade perfekt det med.

Det är ett mirakel att jag inte bytt till mac tidigare....

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Citat:

Då var en macbook pro 2,4 med 4gb ram och 7200rpm disk beställd.

Tog minnet direkt från apple också då det inte skiljde nått på det och att köpa 2x2gb brevid. Känns som om det kan vara svårt att kränga 2x1gb till någon då de flesta uppgraderar ju från just 2gb.

Hur fungerar det för er som kör usb-to-ethernet och usb-ljudkort?
Blir det nått strul när man kopplar in det eller den hittar allt automatiskt och väljer usb-källan som standardenhet?

Ska ju vara så enkelt som möjligt, räcker med 3 sladdar som behöver tryckas dit

Får jag fråga varför du på en MacBook Pro ska köra med usb-to-ethernet? Den har ju trots allt ett 1Gbit nätverkskort inbyggt.. (Det är MacBook Air som bara har tre uttag )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Får jag fråga varför du på en MacBook Pro ska köra med usb-to-ethernet? Den har ju trots allt ett 1Gbit nätverkskort inbyggt.. (Det är MacBook Air som bara har tre uttag )

Jag kör USB-to-Ethernet relativt ofta då jag har den kopplad tillsammans med USB-ljudkort, USB-mus och USB-tangentbord i en USB-hubb. Så när jag ställer datorn på skrivbordet så räcker det med att jag sätter i en USB-kabel så får jag igång allting snabbt och enkelt.

Visst är det bara 100Mbit, men jag har bara 100Mbit från min ISP så. Det är mycket sällan jag skickar större saker över LAN så att 100Mbit känns långsamt. Men vill man ha lite bättre prestanda (100Mbit+) så kan man alltid koppla in ethernet-kabeln direkt i datorn när man behöver det.

the_weird, Jag har för mig att jag fick välja att datorn skulle använda USB-ljudkortet primärt första gången jag satt i det - nu kommer den ihåg det själv och byter automatiskt till det när jag kopplar i det. Samma sak gäller ethernet-adaptern.

Visa signatur