Permalänk

CPU-användning 100%

Har problem med en bärbar dator, en Acer Aspire 3682 med att processorn går upp i 100% och datorn blir mer eller mindre obrukbar. Enligt aktivitetshanteraren ligger systemets vänteprocess runt 70-80% så CPU-användningen borde ju inte ligga på mer än 30%.

Det händer både när det är program igång och när det bara är bakgrundsprocesser igång. Det spelar ingen roll om datorn kommer tillbaka från viloläge eller om den har startats om.

Sen ibland uppför sig datorn precis så som den borde vara, dvs CPU-användningen ligger runt 10-20% och då går det utan att problem använda den. Sen helt plötsligt drar den uppemot 90-100% igen.

Datorn har Sygate som brandvägg och Avast som antivirus.

Har provat att återställa datorn till fabriksinställningar med hjälp av den dolda partitionen så det är inget piratkopierat trasigt windows utan det är det Windows XP Home som följde med lagligt.

En annan sak som händer är att tre, fyra program/bakgrundsprocesser delar på 100%. Tex ligger explorer på 50%, taskmanagern på 20%, hjälpprogram till ipoden och grafikkortet på 15% vardera. Sen i nästa sekund är det tre, fyra nya program som delar på 100%. Nästa sekund några nya osv. Sen återgår datorn till det normala igen där den ligger på normal CPU-användning.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk

Kör du någon form av Messenger? Live/MSN? Den kan bugga ut o ligga o suga ur 100% CPu - om du har en messenger igång, testa att döda den processen i TM.

// Lazze

Permalänk

Datorn har Yahoos messenger. Dock så är det inget program som suger utan de mesta resurserna är tilldelade vänteprocesserna. Men jag ska testa att stänga av messengern.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn