grafisk formgivning/film ca 6000kr

Permalänk
Medlem

grafisk formgivning/film ca 6000kr

Hej, jag har en okej dator i dagsläget men tycker den är lite för lite att köra med när jag sitter och jobbar med många program igång samtidigt, illustrator, photoshop, indesign mm.

Dagens setup
intel core2 duo e6550
4gb minne
samsung spinpoint 500gb
gf 8600gt passivt
mobo, asus p5b
corsair hx520w ? .... bra och tyst iaf
antec sonata 2 ljuddämpad.

I dagsläget har jag endast chassifläkten bak 120mm på typ 6-7v och nätagget som kyler hela systemet. Det sitter en ninja på cpun som kyls av dessa två som båda suger ut luft. Dvs min dator är riktigt tyst i dagsläget och det är gärna något jag vill behålla.

Vad ska jag lägga prio på att uppgradera om jag mest jobbar med grafik, och ser högupplöst (720p oftast) film på min projektor direkt från datorn.

Quad core och 8gb minne verkar som ett rimligt steg. Snabbare systemdisk? Raid? Uppgradera grafikkortet då fler och fler program tar hjälp av grafikkortet.

Kan någon guida mig till ett system som blir lite rappare, ni får byta ut de komponenter ni tycker falerar i dagsläget. Men tänk, svalt, tyst, snabbt .

Jag håller mig gärna under 6k men kan nog lägga till lite till om det krisar.

Permalänk
Medlem

Första steget är ju såklart att förbättra processorn till en quadcore, som jag tror är din dators största flaskhals.

Om du kör vista 64bit så kan ju också RAM var användbart, kanske 6GB? du kan ju själv kolla hur mycket RAM som används när du känner att datorn blir "trög".

Ett nytt grafikkort kanske också skulle sitta på plats, speciellt om du har nya photoshop CS4 (som använder grafikkortet mer).

Jag kommer dock inte på några bra exempel just nu.. förhoppningsvis gör någon annan det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Första steget är ju såklart att förbättra processorn till en quadcore, som jag tror är din dators största flaskhals.

Om du kör vista 64bit så kan ju också RAM var användbart, kanske 6GB? du kan ju själv kolla hur mycket RAM som används när du känner att datorn blir "trög".

Ett nytt grafikkort kanske också skulle sitta på plats, speciellt om du har nya photoshop CS4 (som använder grafikkortet mer).

Jag kommer dock inte på några bra exempel just nu.. förhoppningsvis gör någon annan det

Kör vista 64 faktiskt, och 8gb minne är väl mer eller mindre säkert att jag ska uppgradera eftersom titt som tätt så använder jag allt minne. Men då är frågan vilken quadcore som lämpar sig bäst för mig? Har amd något att komma med? Eller isf vilken modell av intels quad är mest prisvärd?