Problem med grafiken i nya Macbook

Permalänk
Medlem

jajuste, var det inte apple som hade sin kritiska kvalitetskontrollering av hårdvara att allting ska fungera perfekt till en mac? idd

Permalänk

Men men hur kan det här ha gått till ? Apple som ju är såå noga med att välja ut komponenter som ska fungera perfekt ihop. Det och designen är ju liksom det enda anledningar som brukar anges för att Apples datorer är bättre än en vanlig PC med OS-X. "En mac bara fungerar" brukar det ju sägas....

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Och om man ska börja kritisera windows pga bluescreens så är det bara löjligt. Det är okunniga överklockare som skapar dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
And here we go. On with the flame war.

Skulle precis säga detsamma.

Visa signatur

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Intel konkurrerar inte längre, de dödar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Verkligen! Frågan är ju inte om Mac är bra eller dåligt, frågan är varför de väljer en krets som har STORA och KÄNDA problem?!? Prestanda i all ära, men en söndrig dator är en söndrig dator är en.....

Jag var inte medveten om att 9400M hade stora och kända problem innan MacBook/MacBook Pro släpptes...

Permalänk
Medlem
Citat:

Altså, det här är ju jättegamla nyheter. Det är ju fel på hela 8000M serien som Nvidia gör. En jättestor del av HPs värstingmodeller har samma krets men felen är ännu större där. Hela datorn blir oanvändbar och HP struntar i att det finns garanti, de vill inte röra i det. Helt sjukt!
Apple har haft det här problemet länge också med sina bästa modeller och även Sony...

Citat:

Verkligen! Frågan är ju inte om Mac är bra eller dåligt, frågan är varför de väljer en krets som har STORA och KÄNDA problem?!? Prestanda i all ära, men en söndrig dator är en söndrig dator är en.....

Är det frågan, verkligen. Jo 8000 serien i alla ära, kanske var därför Apple övergav den serien och valde GeForce 9400M och 9600M till sina nya datorer.

Tråkigt att det skulle visa sig vara ett botten napp det med, ja eller 9400 tycks ju inte ha några problem av vad jag får ut av artikeln, tråkigt ändå och klantigt att de inte utförde mer test etc.

Att de skulle kunna vetat i förväg att en helt nytt grafikkort har STORA och KÄNDA problem övergår mitt förstånd, du kanske förväntar dig att dagens företag använder sig av siare, kanske i och för sig vore en bra lösning i dessa oroliga tider.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Windows användare och ATI fanboy: Muhahahahahah...haha..ha..phew!

Ok det var moget, men jag kunde inte hålla mig=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

förbryllande positivt måste jag allt ta och säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Possan
Jag var inte medveten om att 9400M hade stora och kända problem innan MacBook/MacBook Pro släpptes...

Dom kanske har märkt om lite 8000 kretsar till 9400 kretsar Är ju popis på sisstoen *ironi*

Låter ju som överhettnigsproblem men en del kan ju ha rostat chippen innan dom han å lösa det med att dra upp fläkthastigheten. Men ändå konstigt att sånt här gång på gång slinker igenom. Man får ju udnra hur mcyket do mtestar saker igäntligen.

Permalänk
Avstängd

Hehehehehheheheheheheh, helt underbart
Synd för mac men inte för det andra, skönt med lite mer cirkus

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Nyhet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Varför gnäller alla om bluescreens. Sist jag fick en bluescreen var när jag drog upp klockfrekvens på CPU, GPU och minne väldigt många procent över möjligt. Då ville inte riktigt datorn. Kan man ens klocka en MAC? Annars är ju inte bluescreen-gnäll ens relevant.

Nvidia blir ägda...:P

Öhh? Så du har bara problem med BoD när du kör utanför specifikationerna och du tänker dig att folk som kör inom specifikationerna ska ha samma toleransnivå på BoD? Fin logik.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Dom kanske har märkt om lite 8000 kretsar till 9400 kretsar Är ju popis på sisstoen *ironi*

Låter ju som överhettnigsproblem men en del kan ju ha rostat chippen innan dom han å lösa det med att dra upp fläkthastigheten. Men ändå konstigt att sånt här gång på gång slinker igenom. Man får ju udnra hur mcyket do mtestar saker igäntligen.

9400m har inte mycket marginal, mellan defaultklock och maxklock vilket man lätt ser om man prövar att överklocka kortet. Med tanke på de höga temperaturerna man uppnår i en laptop behövs det större marginaler än på motsvarande desktopprodukter.

En sida, som jag inte minns för tillfället hade gjort lite research på 9400m, vilket visade att första revisionen redo för marknaden var B2, vilket oftast betyder att det är en sjätte släppta versionen, det är illa för en ny produkt. B tyder på att den redan är rejält omgjord.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Avstängd

Apple!
DRM and lawsuits FTW! _/

Permalänk

Min MacBook har problemen med uppspelning av HD, då bilden fryser och blir korrupt stup i kvarten, jobbigt. Måste trycka på paus och paus igen för att det ska bli bra igen för ett litet tag. Sen testade jag att koppla in min nya 24" LCD till MacBooken och lira WoW, men när spelet startade dog datorn..

Jag upplever också att nätverkskortet (airport) krånglar som fasen. Tappar ofta connection med routern. Det måste vara datorn det beror på, eftersom andra datorer i nätverket inte påverkas.

Jaja..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Apple!
DRM and lawsuits FTW! _/

Jag håller med, på senare tid här jag mycket om problem med Mac och det är för mycket tjafs om kopieringsskydd för att jag skulle kunna tänka mig spendera 12k på en laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Apple!
DRM and lawsuits FTW! _/

Hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Min MacBook har problemen med uppspelning av HD, då bilden fryser och blir korrupt stup i kvarten, jobbigt. Måste trycka på paus och paus igen för att det ska bli bra igen för ett litet tag. Sen testade jag att koppla in min nya 24" LCD till MacBooken och lira WoW, men när spelet startade dog datorn..

Jag upplever också att nätverkskortet (airport) krånglar som fasen. Tappar ofta connection med routern. Det måste vara datorn det beror på, eftersom andra datorer i nätverket inte påverkas.

Jaja..

Synd Men det är ju en Apple...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Apple grävde sin egen grav när de bestämde sig för att använda nVidias kretsar i sina datorer. Prestandan var bättre men man borde ju ha varit medveten om kvalitén som bara några månader innan uppdagades. Det var inte heller några småproblem som man hade utan de flesta OEM tillverkare hade problemet..

Så varför valde man nVdia.. det är frågan?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this

Så varför valde man nVdia.. det är frågan?

För att mut-posten i Intels budget inte räckte till?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
MAC = Bättre minneshantering
PC = Sämre minneshantering

Om man nu ska bryta ner det, sorry för OFFTOPIC

Det är väl ändå så fel det kan bli? Säga vad man vill om Vista men det har defininitivt en mer avancerad minneshantering än något annat kommersiellt OS.

Sedan ska jag faktiskt ta och försvara Apple lite. Ett avtal med Nvidia tecknades troligen för väldigt länge sedan, antagligen innan Nvidias problem dök upp. Det handlar om allt från att leverera ett visst antal till att skriva specifika drivrutiner och liknande. Det är inget HP eller Dell behöver ägna sig åt i samma utsträckning. Jag anade att det skulle bli problem redan när det visade sig att Apple skulle använda Nvidiakretsar, just för att det annonserades ut i samma veva.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det var ju snack om att Mac alltid går efter så hög kvalité och att Nvidia verkligen måste lyckats med en krets då till och med Mac ville använda dom i sina datorer före Intel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Nu om någonsin har det väl bevisats att det är rent försäljningssnack och PR från ett företag som när ett behov av att synas. de är helt enkelt inte bättre än någon annan, trots att vissa konsumenter vill hävda det. Mer synd om dem som går på hela grejen med att blanka saker är bättre. Personligen tycker jag inte Apple har levt upp till sina egna krav och mål sedan de börjat växa.

Permalänk

Min gamla G4 tuffar på än. Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

Jag har iaf inga problem alls med min nya MacBook Pro. Spelar CoD4 på högsta inställningarna utan problem. Visst blir den varm, men det är ju inte så konstigt.

I love it!

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk

"It just works" håller väl inte så bra numera ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

oj... köper man en dator till det priset tycker inte jag den ska ha sådana problem. Som nämnt tidigare, med den begränsade hårdvara appledatorer använder sig av, borde de väl kontrollerats bättre?

Men applefans är så lojala att de kommer väl tro det är deras fel. xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styrisen
Jag har iaf inga problem alls med min nya MacBook Pro. Spelar CoD4 på högsta inställningarna utan problem. Visst blir den varm, men det är ju inte så konstigt.

I love it!

Samma här, den är helt perfekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
oj... köper man en dator till det priset tycker inte jag den ska ha sådana problem. Som nämnt tidigare, med den begränsade hårdvara appledatorer använder sig av, borde de väl kontrollerats bättre?

Men applefans är så lojala att de kommer väl tro det är deras fel. xD

Det är ju rättså uppenbart nVidias "fel". Dock borde Apple kanske kört fläktarna lite hårdare vid belastning, kör jag på 9400-grafikkortet så varvar dom upp kanske ~30% max i t.ex. Warcraft 3. Det hade inte skadat med iaf 50% ökning ;).

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Hum, jag äger just en sådan ny macbook med 9400m och har inte märkt några konstigheter iaf. Kör även vista i boot camp och klarar av att spela Left 4 Dead i timmar utan att något händer. Fläkten låter och den blir lite varm, men det är nog allt.

Permalänk
Medlem

Men vänta här nu, apple har slängt i några av marknadens snabbaste lösningar (sett till ren storlek) i ett välidgt tajt chassi & kör med låg fläkthastighet på kylning, när sedan gpu överhettas är det helt plötsligt nVidias fel?

Hur tänker ni nu egentligen?

Som ett litet exempel, om jag slänger i ett GTX280 i ett fläktlöst mini chassi tillsammans med en quadcore & massa disk & det blir varmt & överhettas, är det då kortets fel eller är det jag som byggt ihop skiten som har gjort fel?

Jag ska inte påstå att jag vet vem som konstruerat kylningen & chassit i sig men jag har en aning om att det är mer apples bit än nvidias....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk

Ni som gnäller så mkt...är ni kinkiga kan ni alltid byta blöjmärke.
Skämt åsido shit happens, det vet ni men fortsätter att gnälla
Hade jag varit företagare och tänkt anställa folk så hade ni gnällisar varit dom första att åka, vilka vill ha såna gnällisar som anställda
Med andra ord öhhh baaaa typ baaa så ni förstår vad jag menar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Men vänta här nu, apple har slängt i några av marknadens snabbaste lösningar (sett till ren storlek) i ett välidgt tajt chassi & kör med låg fläkthastighet på kylning, när sedan gpu överhettas är det helt plötsligt nVidias fel?

Hur tänker ni nu egentligen?

Som ett litet exempel, om jag slänger i ett GTX280 i ett fläktlöst mini chassi tillsammans med en quadcore & massa disk & det blir varmt & överhettas, är det då kortets fel eller är det jag som byggt ihop skiten som har gjort fel?

Jag ska inte påstå att jag vet vem som konstruerat kylningen & chassit i sig men jag har en aning om att det är mer apples bit än nvidias....

Frågan är ju hur bra specifikationer på vad kylanordningen ska klara av nVidia har försett Apple med. Det är ju nVidia som ska testa och veta vad deras komponenter klarar av.