Permalänk
Medlem

SATA II problem

Köpte igår en ny hårdisk iSamsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB.
Min första fundering ifall man ha special SATA2 kabel till den eftersom jag ser den inte i utforskaren som mina andra "vanliga" sata diskar. Någon som kan hjälpa mig med detta. Kan det vara så enkelt att inte mitt gamla moderkort stödjer sata2. Jag har ett Lan Party UT NF4 ULTRA-D. Väntar ivrigt på era svar nu.

General fel, pinsamt men jag glömde sätta in strömsladden. Hursomhelst så får jag upp disken i bios nu och visas i enhetshanteraren. Ser inte disken i utforskaren, vad är felet?

Permalänk
Medlem

Du måste gå in i enhetshanteraren och ge den en bokstav.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Du måste gå in i enhetshanteraren och ge den en bokstav.

Hej, kan du förklara för mig hur?
Kan det vara så att moderkortet inte stödjer sata2??

Så här det det ut
http://www.ladda-upp.com/bilder/12906/samsung

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du ska in i diskhanteraren..

högerklicka på "den här datorn" och välj sen hantera, där kan du formatera/partitionera och ge den enhetsbokstav

Permalänk
Medlem

Hej, tack för hjälpen. Ska testa nu. Är detta vanligt att det blir så här? Min 200gb Maxor sata disk behövde jag inte göra så här med det var bara att sätta in satasladden och starta datorn så vips var den klar för lagring.

Permalänk
Medlem

Det är så på alla nya hårddiskar, är det inte så, så är det konstigt snarare.
För hårddiskarna levereras oformaterade till 99.9% när dom är helt nya, därför man måste in i diskhanteraren och formatera/partitionera.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har hållit på att formatera disken nu sedan klockan 13.00 och nu är klockan 17.43 och den står på 94%....

Skall den vara dynamisk eller standard?

Permalänk
Medlem

Jag brukar välja Primär och sedan snabbformatera men det kan vara bra med långsam (vanlig) när den är helt ny så kontrolleras hela hårddisken.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bandera
Har hållit på att formatera disken nu sedan klockan 13.00 och nu är klockan 17.43 och den står på 94%....

Skall den vara dynamisk eller standard?

Om du inte valt snabbformatering så tar det riktigt lång tid att formatera, inget ovanligt! Just för att när du väljer den formateringen så görs en felkontroll av hela disken samtidigt.

Standard kan vara bra om du någon gång ändrar till windows XP, antar att du kör vista och vista kan använda dynamisk. Vistas dynamiska är ingen höjdare !

Det kan du enkelt ändra när du är klar med foramteringen dock, ta bort och sen formatera om igen, fast med snabbformatering denna gång!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är så på alla nya hårddiskar, är det inte så, så är det konstigt snarare.
För hårddiskarna levereras oformaterade till 99.9% när dom är helt nya, därför man måste in i diskhanteraren och formatera/partitionera.

Inga hårddiskar levereras längre oformaterade. Och det är omöjligt att formatera en modärn hårddisk annat än i fabriken.

Men före en ny hårddisk tas i bruk måste den partitioneras och minst ett filsystem skapas.

Men skapande av filsystem och formatering är inte samma sak fastän Microsoft felaktigt använder termen formatering om skapande av filsystem. Orsaken är att i DOS formaterades disketter och filsystemet på dem skapades med samma program (format) på en gång. Microsoft brukar kalla formatering för lågnivå formatering.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Inga hårddiskar levereras längre oformaterade. Och det är omöjligt att formatera en modärn hårddisk annat än i fabriken.

Men före en ny hårddisk tas i bruk måste den partitioneras och minst ett filsystem skapas.

Men skapande av filsystem och formatering är inte samma sak fastän Microsoft felaktigt använder termen formatering om skapande av filsystem. Orsaken är att i DOS formaterades disketter och filsystemet på dem skapades med samma program (format) på en gång. Microsoft brukar kalla formatering för lågnivå formatering.

Nu antar jag att du var petig på att jag nämnde formatera och utelämnade att jag nämnde partitionera efter ett "/"?
För partitionera och skapa filsystem måste man göra på 99.9% av alla hårddiskar från fabrik.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Vid partitionering skapas en partitionstabell som anger attribut för partitionen såsom storlek, start, stop, typ mm. Partitionstabellen lagras på diskens första spår.

Vid Windows formatering skapas en tom MFT. Vartefter man lagrar på disken uppdateras MFT med filnamnen samt i vilka kluster filfragmenten ligger.

Tar man bort filer markeras filens kluster som lediga, det blir alltså med tiden en massa hål och nya filer kommer med tiden att spridas ut som kodynga. För att samla ihop utspridda filer använder man ett defragprogg.

Det är ur prestandasynpunt fördelaktigt att vid formateringen ange en klusterstorlek som passar innehållet man lagrar. Stora filer, video, imagebackupper=stora kluster, typ 64kB.

/jookeer

Permalänk
Hedersmedlem

Vad förlorar man på att använda små kluster om man kör stora filer?

Permalänk

Har aldrig formaterat/partitionerat eller någonting sådant på min WD Caviar Black 640GB och den fungerar fint.

Sata2 är bakåtkompitabel med SATA

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2xPentium
Har aldrig formaterat/partitionerat eller någonting sådant på min WD Caviar Black 640GB och den fungerar fint.

Sata2 är bakåtkompitabel med SATA

Använder du din WD Caviar Black som systemdisk? Och i så fall när du installerade operativsystemet, vad gjorde du då med hårddisken?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Använder du din WD Caviar Black som systemdisk? Och i så fall när du installerade operativsystemet, vad gjorde du då med hårddisken?

Ja har den som systemdisk, enda HDn i datorn.
Jag köpte Disken tilsammans med resten av datordelarna, bara skruva fast och plugga i.
Sen när jag startade datorn första gången så stoppade jag in Vista64-skivan och klickade på installera, har inte rört några inställningar på den lr nåt.

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Vad förlorar man på att använda små kluster om man kör stora filer?

Prestanda

Men om du använder stora kluster så kommer du att förlora mera utrymme. Varje fil tar upp ett helt antal kluster. I medeltal förloras ett halvt kluster per fil.

Så valet av klusterstorlek är att välja mellan att förlora prestanda eller utrymme. Standardstorleken för NTFS (4KiB) är en kompromiss för filer av varierande storlek.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2xPentium
Ja har den som systemdisk, enda HDn i datorn.
Jag köpte Disken tilsammans med resten av datordelarna, bara skruva fast och plugga i.
Sen när jag startade datorn första gången så stoppade jag in Vista64-skivan och klickade på installera, har inte rört några inställningar på den lr nåt.

Ok!
När du valde installera så lär vista ha formaterat och skapat en partition?
Eller fick du inte ens välja hur stor partitionen skulle vara för Vista?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag var tvungen att uppdatera BIOS för att kunna välja min SATA hd under VISTA-installationen. SATA-drivrutinerna fanns inte på mitt mb, tydligen är det rätt vanligt, men det har jag ingen koll på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Siggeluring
Jag var tvungen att uppdatera BIOS för att kunna välja min SATA hd under VISTA-installationen. SATA-drivrutinerna fanns inte på mitt mb, tydligen är det rätt vanligt, men det har jag ingen koll på.

Fanns inte på ditt mb!? Vad menas med det? Finns väl inget lagringsutrymme på ett mb?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag partitionerade min 640GB HD uppenbarligen fel när jag ville ha 20GB till C: (Windows) och resten till en annan (D).
Jag valde alltså att göra EN partition och trodde då att resten skulle bli D: automagiskt men jag skulle alltså definierat denna andra manuellt, right?

Frågan är då om jag kan skapa en D: i Windows eller måste jag formatera om alltihopa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peite
Jag partitionerade min 640GB HD uppenbarligen fel när jag ville ha 20GB till C: (Windows) och resten till en annan (D).
Jag valde alltså att göra EN partition och trodde då att resten skulle bli D: automagiskt men jag skulle alltså definierat denna andra manuellt, right?

Frågan är då om jag kan skapa en D: i Windows eller måste jag formatera om alltihopa?

Kan inte direkt säga att jag har erfarenhet av Windows partitionshanterare, men har du endast formaterat 20gb av disken är resten "ledigt", alltså borde du kunna se ~620gb som fritt om du kikar lite, och därefter skapa en ny partition från det. Annars finns partition magic som man har hört lite folk tala sig varmt för

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Har du win xp?

Isåfall går det via controlpanel > administrative tools > computer management > storage > disk management. där borde den opationerade delen synas. enkelt, högerklicka på den opartionerade delen och välj format. Sen borde det synas i my computer.

Permalänk
Medlem

Jamen tusen Tack!

Vino: Ja det stämde bra det!

Hörde talas om att det kana vara klokt att välja ett särskilt allokeringsutrymme (typ 64k) för att underlätta när man defragmenterar disken. Finns det några nackdelar med det som jag förstått det fyller ut större utrymme på kort sikt?
Den ska nämligen användas till musikinspelningar...