Grafikkort för den kräsne.

Permalänk
Inaktiv

Grafikkort för den kräsne.

Hej på er,

Jag har nu suttit ett tag med en gammal dator från Dell, XPS 420 där ett 8800GT finns i. Ljudnivån är oacceptabel men min garanti hindrar mig från att göra ingrepp på komponenterna.

Jag har dock fått fria händer att byta grafikkortet och med det kommer lite frågor och önskemål om råd.

1. Det måste vara ett nVidia.

2. Vad är ett bra presterande grafikkort för runt 2500kr? (som ändå slår mitt nuvarande på fingrarna ordentligt)

3. Ljudnivån är viktig; och jag ser gärna till ett kort vars kylning är god, men ljudnivån låg. Att skaffa en seperat kylning är helt okej om det inte blir allt för dyrt.

4. Sista kravet är att varorna går att beställa på Dustin Home.

Så, med dessa "krav" och frågor till er mer större erfarenhet av just grafikkort....vad säger ni?

/Fredrik

Permalänk
Avstängd

Att du behöver vidga dina vyer.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Men även om han gör det finns det ingen anledning att byta ut ett 8800GT i dagsläget. Den marginella prestandaökningen är inte värt priset. Enda kortet som kanske skulle ge märkbar skillnad är ett 4870X2 som är betydligt dyrare än 2500.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Har själv kollat på ett GTX 260, den "nya" sorten med 216 streamprocessorer. Vet inte vad dem kostar på Dustinhome direkt men dem ligger runt 2500 - 3000 spänn på lite olika ställen. Det kortet lär slå ditt gamla rejält på fingrarna.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Att du behöver vidga dina vyer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Att du behöver vidga dina vyer.

För att? Jag trivs med Dustin och deras support/leveranser, dom inger ett stort förtroende för mig.

nVidia är bara helt enkelt ett val av två märken jag föredrar. Har alltid använt det, kommer säkerligen fortsätta med det. Allt för många diskussioner runt AMD's nya kort gör mig mycket tveksam till ett sådant köp, tyvärr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvo_Jonas
Har själv kollat på ett GTX 260, den "nya" sorten med 216 streamprocessorer. Vet inte vad dem kostar på Dustinhome direkt men dem ligger runt 2500 - 3000 spänn på lite olika ställen. Det kortet lär slå ditt gamla rejält på fingrarna.

GTX 260, det har jag hört lite om, verkar lovande. Men...hur vet jag om det är det nya? Framgår det i nån speciell information? Te.x GT, GTX och dylikt? Läste här på Sweclockers att det bytas namn på nVidia's kort ganska rejält...

Edit: Det här du menade?

http://www.dustinhome.se/pd_5010151729.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
GTX 260, det har jag hört lite om, verkar lovande. Men...hur vet jag om det är det nya? Framgår det i nån speciell information? Te.x GT, GTX och dylikt? Läste här på Sweclockers att det bytas namn på nVidia's kort ganska rejält...

Jag tror att namnbytena bara angår de äldre korten (8800GT, 9600GT, 9800GTX+ osv). Om du går in på prisjakt.nu t.ex så kommer grafikprocessorn att heta "GeForce GTX 260 (216SP)". Men om det inte framgår på dustinhomes sida så kan du ju alltid ringa och fråga.

Visa signatur

¤i7 3770K |Corsair 2x8192MB | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | 2x Asus GTX 670 SLI |NZXT Switch 810¤

Permalänk
Inaktiv

Ah...jag tackar så mycket! Stämmer det så blir det en beställning imorgon.

Får ta och luska runt lite hur ljudnivån är på ett Asus-kort också.

Tack för hjälpen!

Permalänk

En vild gissning är att ett GTX260 ca 30% bättre än ditt nuvarande kort. Är det verkligen värt pengarna? De spel som är spelbara med ett 8800GT i dagsläget kommer knappast förbättras märkvärdigt med ett GTX260. Spel som du inte kan spela, som Crysis, där kommer inte ens ett GTX260 hjälpa dig.

Edit: Har du stöd för SLI på moderkortet köp ett billigt 8800GT till istället.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Inaktiv

För att dra en parallell till ett spel många gör; Crysis, så spelar jag det på det högsta som spelet har att ge, utan problem...det lilla jag orkade spela det skitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Allt för många diskussioner runt AMD's nya kort gör mig mycket tveksam till ett sådant köp, tyvärr.

Det är knappast mer problem än vad nVidia har eller har haft. nVidia har haft mer kvalitetsproblem tom. Viktigast att säga är att båda tillverkarna håller hög kvalité överlag och allt testas innan dom släpps från fabrik. Du kan även tänka på att fler har/köper AMD's kort:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=82000...

Svaret på din fråga är ett GTX260, och inser du det jag skrev först så är ett HD4870 1GB ett bättre val.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

GTX 260 är med stock kylare INTE tystare än 8800GT. Sen hur kan man betala pengar för ett GTX 260, man vet innerst inne att man gjorde en dålig affär då ett 4870 gör mos av det XD

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Moderator
Testpilot

Han har ju dessutom två stycken 8800GT i SLI så varför han ska köpa ett GTX 260 är för mig ett mysterium, då det är klart sämre än 8800GT i SLI.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Han har ju dessutom två stycken 8800GT i SLI så varför han ska köpa ett GTX 260 är för mig ett mysterium, då det är klart sämre än 8800GT i SLI.

....SLI-datorn är en helt annan dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alcoholica
En vild gissning är att ett GTX260 ca 30% bättre än ditt nuvarande kort. Är det verkligen värt pengarna? De spel som är spelbara med ett 8800GT i dagsläget kommer knappast förbättras märkvärdigt med ett GTX260. Spel som du inte kan spela, som Crysis, där kommer inte ens ett GTX260 hjälpa dig.

Edit: Har du stöd för SLI på moderkortet köp ett billigt 8800GT till istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
GTX 260 är med stock kylare INTE tystare än 8800GT. Sen hur kan man betala pengar för ett GTX 260, man vet innerst inne att man gjorde en dålig
affär då ett 4870 gör mos av det XD

HA HA !

Så mycket fel ni båda har.
Bara kolla på specifikationerna / alla tester som finns på internet.

GTX 260 med 216ISP är f*n (ursäkta franskan) så mkt bättre än 8800GT.
Då snackar vi spelprestanda, och inget j*vla 3DMark 06 (som enbart suger poäng från cpu'n).

Sen har jag själv ett GTX 280 1GB och fläkten ligger på idle 40 % och då är den EJ hörbar.

Så ett svar till dig, go go go 4 it ! Kör på ett GTX260, du kommer få bättre prestanda. Och ett tystare kort. Då kylningen på GTX korten är massiv.

Eller så lyssnar du på alla andra som vet *ALLT* om just GTX 260/280. När de själva inte har något

// HNke.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjoO
HA HA !

Så mycket fel ni båda har.
Bara kolla på specifikationerna / alla tester som finns på internet.

GTX 260 med 216ISP är f*n (ursäkta franskan) så mkt bättre än 8800GT.
Då snackar vi spelprestanda, och inget j*vla 3DMark 06 (som enbart suger poäng från cpu'n).

Sen har jag själv ett GTX 280 1GB och fläkten ligger på idle 40 % och då är den EJ hörbar.

Så ett svar till dig, go go go 4 it ! Kör på ett GTX260, du kommer få bättre prestanda. Och ett tystare kort. Då kylningen på GTX korten är massiv.

Eller så lyssnar du på alla andra som vet *ALLT* om just GTX 260/280. När de själva inte har något

// HNke.

Ja men vad skönt att det kom in en objektiv person och gav oss ett distanserat omdöme om produkten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Går det att låsa tråden nu? Jag har fått svar på vad jag ville....tyvärr är det en hel del favorisering istället för expertråd. :/

Permalänk
Medlem

Byta ut fläkten på kortet du har nu?

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Går det att låsa tråden nu? Jag har fått svar på vad jag ville....tyvärr är det en hel del favorisering istället för expertråd. :/

Handlar väl mer om att du redan var färgad och när någon kom in och klappade dig på axeln så blev du övertygad. Sen att du inte vill höra något råd från andras åsikter är ju mer ditt tillkortakommanden. Fråga inte om hjälp om du inte vill ha den.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Handlar väl mer om att du redan var färgad och när någon kom in och klappade dig på axeln så blev du övertygad. Sen att du inte vill höra något råd från andras åsikter är ju mer ditt tillkortakommanden. Fråga inte om hjälp om du inte vill ha den.

Jag ville ha ett utlåtande om ett nvidia-kort, inte bli påtvingad något annat. Om du är så totalt korkad att du inte kunde läsa innantill vad jag önskade ang. tråden, känns det ännu dummare att du ens tog dig tid att svara på något som gav absolut ingenting.

Jag bad om nVidia, jag fick ett svar ang. nVidia...AMD skiter jag fullkomligt i, vill inte ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag ville ha ett utlåtande om ett nvidia-kort, inte bli påtvingad något annat. Om du är så totalt korkad att du inte kunde läsa innantill vad jag önskade ang. tråden, känns det ännu dummare att du ens tog dig tid att svara på något som gav absolut ingenting.

Jag bad om nVidia, jag fick ett svar ang. nVidia...AMD skiter jag fullkomligt i, vill inte ha det.

Läste du vad jag skrev? Jag svarade på din fråga och rättade dig eftersom du skrev felaktiga fakta. Är det jobbigt att ta emot fakta, eller är det så att du helt enkelt favoriserar ett märke av subjektiva anledningar?

Sen skulle jag inte tro att Dinoman är korkad, han är en av dom medlemmar som varit här längst och vet rätt väl vad som är bra och inte på forumet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Jag ville ha ett utlåtande om ett nvidia-kort, inte bli påtvingad något annat. Om du är så totalt korkad att du inte kunde läsa innantill vad jag önskade ang. tråden, känns det ännu dummare att du ens tog dig tid att svara på något som gav absolut ingenting.

Jag bad om nVidia, jag fick ett svar ang. nVidia...AMD skiter jag fullkomligt i, vill inte ha det.

Din ilska tolkar jag enbart som en reflektion av dina tillkortakommanden. Som Pingvin skrev tidigt i tråden så är det dina vyer du behöver ha råd om. Lever man i en pöl så kommer allting att upplevas som om det enbart finns en pöl, men egentligen finns det en hel värld.

Det som är trist är att folk ber om råd och vill bara veta av en viss tillverkares produkter vilket är totalt vansinne. Speciellt på ett hårdvaruforum där folk generellt vet va de pratar om så om någon ger dig rådet om något du inte frågat om så kanske du ska tänka efter och fundera att det ligger någonting bakom det.

Sen om du tror att du kan diktera regler och tro att folk ska anpassa sig efter dig och dina önskemål så har du ju helt uppenbart fel. Helt fel attityd. Skyll dig själv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Herregud, du är ju riktigt korkad. Har du svårt att acceptera att jag ville ha ett speciellt märke? Varför brydde du dig ens om att svara?

Idiot.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Herregud, du är ju riktigt korkad. Har du svårt att acceptera att jag ville ha ett speciellt märke? Varför brydde du dig ens om att svara?

Idiot.

Hopp, nu tar vi det lilla lugna här.

Men iaf, för att svara på din fråga; byt ut kylaren på ditt grafikkort.

Accelero S1 borde klara det, eller kanske Zalman VF900-Cu.

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

Fast om ATI's kort är snabbare, eller jämnlikt till lägre pris, är det inte dumt att bortse från det då? nVidia har för närvarande mycket allvarligare problem än ATi någonsin haft med kvalitet. Det låter lite som att du skulle köpa nVidia, även om deras kort låste sig, kostade dubbelt så mycket som konkurentens, och var hälften så snabbt, för att du har alltid kört med märket. Nu är det säkert inte så, men det är den bilden man får och då kan "vidga dina vyer" vara ett ganska bra tips

Personligen köper jag det som är vettigast. Sen är jag lite glad att det är ATi just nu för dom är ju lite av en underdog.

Påminner lite om dom som alltid köpt Volvo för att allt annat är skit, men de har inte ens varit inne i någon annan bilhall

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Måste bara hoppa in här...
Som jag fattar de så ville du ha reda på om ett kort från nvidia för 2500kr ger bättre prestanda än ditt nuvarande kort...
svaret är, JA det ger bättre presdanda... så köp ditt nvidia 260 eller vad de nu var från dustin... vill bara påpeka att om du vill ha mer för pengarna är ett ATI att föredra...

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Herregud, du är ju riktigt korkad. Har du svårt att acceptera att jag ville ha ett speciellt märke? Varför brydde du dig ens om att svara?

Idiot.

Sånt språk vill vi inte ha här. Lägg ner det där eller sök hjälp på annat håll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Herregud, du är ju riktigt korkad. Har du svårt att acceptera att jag ville ha ett speciellt märke? Varför brydde du dig ens om att svara?

Idiot.

Varför svarar du inte på mitt inlägg, som sagt:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Läste du vad jag skrev? Jag svarade på din fråga och rättade dig eftersom du skrev felaktiga fakta. Är det jobbigt att ta emot fakta, eller är det så att du helt enkelt favoriserar ett märke av subjektiva anledningar efter min upplysning?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Jag skulle nästan våga säga åt dig att "hold your horses" och vänta till januari när tredje och bästa versionen av GTX 260 släpps i 55nm teknik. Den kommer inte bara vara billigare utan också vara bättre.. förhoppningsvis.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Eller överklocka? Det ger dock några procent i boost.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Varör be om råd när man inte vill lyssna på dom?