Laser-TV något för dig? Har du tittat på en???

Permalänk

Laser-TV något för dig? Har du tittat på en???

Först börjar vi med ett par länkar ifall du är helt ovetandes om vad det gäller.
http://www.believingisseeing.tv/
http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_TV (med vidare länkar)

Jag personligen har varit lite skeptisk mot både plasma och lcd, på sikt blir det nog en ändå men om Laser-TVn kommer in på marknaden så känner jag att det är ett alternativ. Detta trots att den är lite tjockare än en "platt" TV.

Sitter ni på någon info om Laser-TV, eller har ni t.o.m. sett en i verkligheten. Vad finns det att säga vidare om denna typ av TV.

Vad jag har svårt för i lcd och plasma är att de visar hur skräpig bilden ser ut, eller får det att se ut som en film på $300miljoner att se ut som den är filmad med vår 3000 kronors kamera. Och jag har då givet inte digital HD så det kan jag inte säga något om. Men jag stör mig oerhört på artefakterna på t.ex. snutten för rapport på TV. Och så är det överallt över alla kanaler, artefakter och åter artefakter.

Men är laser-TVn då ännu tydligare att avslöja brister i materialet som visas. Eller murrar den till genom att det är bakprojektion. För i alla fall tidigare så har ju en bra bakproj i mina ögon överträffat alla platta skärmar.

Men jag vill gärna höra lite input i detta, samt om någon då sett på en. Hur är den?

/jon

Permalänk
Medlem

RPTV'n är idag lika utrotningshotade som CRT'n och jag tvivlar starkt på att vi kommer få se några modeller överhuvutaget och med tanke på att det är RPTV'n tvivlar jag mycket starkt på att dom skulle bli bra.

Ang. dina problem med Flat Panel-tv'n så har jag svårt att se hur det skulle bli bättre på en laser TV då det också är en högupplöst digital fixed-pixel display.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Men brukar inte DLP tekniken göra det pixellöst på något vis. Tror Laser-TVn använder DLP så då borde väl det bli en behagligare bild trots högupplösningen. Eller cyklar jag i motvind?

Permalänk

Du kommer inte undan från pixlar över huvud taget. Det du behöver är att köpa en finare tv med bra panel och full hd. Kolla på Planet Earth i Full HD och säg sedan att bilden är skräp

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Nya produktioner är säkert bätter som du nämner. Men jag menar att jag vill kunna se mina 400 gamla dvd:er som har allsköns bra innehåll. TV brukar se bajs ut i hd, eller rättare sagt när Tv:n är för bra.

Vad gäller DLP så minns jag en titt på en projektor och den hade ju en bild som inte var pixeluppbyggd på duken i alla fall. Jag kan inte riktigt hur det fungerar, men det är någon jädra spegel som vibrerar som bara fasen. Eller så, nu blir väl skillnaden att ljuskällan är en laser istället för lampa. Det är väl det som ska vara så bra sägs det, från de som säljer det vill säga.

Ingen som varit på mässa och sett i verkliga livet???

Permalänk
Medlem

Alltså... DVD-film, på en DVD-spelare kopplad till en LCD-tv med HDMI ser _BRA_ ut. Finns ingen tvekan där alls. Du verkar tro att pixelartefakter förekommer på alla LCD-skärmar bara för att det blir så när man matar den med en lågupplöst TV-sändning. Detta är helt fel.

Projektor och DLP må ger mer "filmupplevelse" men bildmässigt är det verkligen inte bättre. Såvida man inte tycker att suddig bild på något sätt är snyggt.

Vet inte vad du kollat på för LCD-tvs, men att kolla på en LCD som kör en analog/digital TV-signal på en butik är inte en vettig jämförelse på något sätt. Be butiken dema skärmen via HDMI istället, till och med komponentent fungerar riktigt bra. Jag får inga pixelartefakter på min LCD när jag kör genom varken HDMI, VGA eller Komponent.

Sedan att digitala lågupplösta tv-sändingar inte ser bra ut är knappast något man kan beskylla skärmarna för. Det ser illa ut oavsett bildteknik eftersom den måste skala ner från sin nativeupplösning. Men du kan ju alltid köpa en gammal lågupplöst plasma-TV från 2002 eller så...

Permalänk

Då så...

Nu väntar jag bara på att någon tjoar till som sett en Laser-TV i verkliga livet.

Jag ska köpa en i framtiden, en ny TV. Under slutet av detta år kommer ju första Laser-skärmarna i stor storlek. Om det ger mersmak hos konsumenterna så kommer mindre modeller, och då också bättre priser. Det som sägs vara ruggigt bra är just färgåtergivningen, och jag vet inte hur prylnissarna resonerar där i den frågan. Lägg till frugor också, man får inte glömma deras påverkan.

Så uppa färgerna och då också tjockleken
Eller ha kvar tunnheten och säkert det som frugor prioriterar. Minimalism

Tiden får utvisa

Permalänk
Medlem

Här är en rejäl test av en 65 tums Mitsubishi LaserVue L65-A90.
Man skall nog inte räkna ut laser RPTV av ren slentrian.
Bäst är alltid bäst och då spelar några ynka extra centimeter runt baken mindre roll.

http://hdguru.com/mitsubishi-laservue-l65-a90-first-tech-revi...

Här är förresten en sidobild på LaserVue som avslöjar dess ganska
anskrämliga bakdel som kan verka avskräckande för den mesige.

Visa signatur

Honk