Permalänk
Medlem

Ljudproblem Realtek Input

Mitt moderkort Asus Pk5 har Realtek HD Audio som inbyggt ljudkort. Outputdelen verkar fungera OK men Inputdelen, framför allt mikrofoningången blir jag inte klok på. När Sound Manager är öppen och jag klickar på Mixer-fliken är inga reglar under input-delen aktiva över huvud taget. Att använda mikrofonen vid Skypesamtal är nästan omöjligt. Ljudnivån är så dålig att det knappt räcker med att skrika framför mikrofonen.
Finns det något att göra eller är det dags att skaffa ett separat ljudkort?

OS: Windows XP
Processor: Intel E6550
Realtek driver: 5.10.0.5391

Permalänk

Detta kanske låter mer som ett skämt än ett svar, men ett moderkort som jag hade men gav till syrran, visade sig ha Realtek HD audio inbyggt. Visst, output funkade finfint där med men input gick knappt att höra. Samma symptom som i detta fallet.

Det jag fick göra för att få micljudet att låta bra över ventrilo och skype, var att ta ut micen och blåsa i micingången då den var dammig utav någon anledning. Efter det gick jag in i bios och bytte ut ljudinställningar i bios från moderkortets hd audio till ett pci-ljudkort som jag installerade tillfälligt från en annan dator. Efter omstarten testade jag ljudet på pci-kortet och allting fungerade finfint. Jag ville ändå få moderkortets inbyggda ljudkort att fungera bra så jag avinstallerade pci-ljudkortet och enablade hd audio i bios igen. Efter en omstart så testade jag micen och allt fungerade klockrent!

Testa detta och hör av dig

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du måste ställa in alternativet AC97 i bios...då funkar micken utan problem.