Min WLAN-adapter tappar anslutningen ibland

Permalänk
Medlem

Min WLAN-adapter tappar anslutningen ibland

Jag har en D-Link DWA-140, ett trådlöst nätverkskort som ansluts till USB.
Den har fungerat utmärkt i säkert ett år men nu, senaste dagarna, har den börjat tappa kontakten/anslutningen med mitt lokala WLAN-nätverk. Eller ja, internet "lägger av" ibland iaf.
Varje gång det blir så drar jag ur den och sätter i den på nytt, så att jag får IP och allt på nytt, då funkar internet för mig igen.

Vad fasen kan det bero på?

Jag har lite nya drivrutiner och program, men inga jätteskillnader sen tidigare. Det är ny dator också (fast adaptern är gammal).
När det väl funkar så funkar det ju jättebra, jag har typ 50% signalstyrka och det ger mig 270Mbps.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för något liknande nyligen; tjejen klagar på att hennes laptop tappar kontakten lite till som tätt. Det uppkom för någon månad sedan, ungefär samtidigt som vi fick en ny granne, och det blir bara värre och värre. Jag gjorde en sökning på trådlösa nätverk med min bärbara och den hittade >20 stycken. För ett år sedan fanns det tre i huset, varav ett var mitt.

Skulle det kunna vara så att det helt enkelt har blivit så många trådlösa nätverk på sån liten yta (lägenheter är djävulens påfund!) att vår routers signaler helt enkelt drunknar i alla de andra? Kan tilläggas att vi har en usel router från netgear som jag egentligen aldrig varit speciellt nöjd med. Den kanske har för svaga signaler jämfört med grannarnas? Jag har testat byta kanal men det resulterade i de flesta fallen bara i att hennes dator inte hittade den över huvud taget.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944