Permalänk
Medlem

slö processor?! (winrar)

Hej!

Håller på och splittra en bluray film på runt 17gb till mindre volymer mha winrar (98mb/volym) men det verkar ta extremt lång tid. Jag vet inte om det beror på processorn men antar det eftersom den jobbar 100% hela tiden. Det är en AMD 64 3000+ och det har snart gått 6 timmar och 92% är klart.. De sista 8% beräknas ta 30min !! Ska det gå så extremt sakta eller är det nått som inte stämmer??

Permalänk
Medlem

Ja, det tar lång tid att komprimera filer.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Själv hade jag testat att splitta filen utan att komprimera. Då bör det inte ta mycket längre tid än det tar att bara kopiera filen. De resulterande filerna kommer inte ta mycket större plats än de sina komprimerade diton då videofilen redan är komprimerad. Effektiviteten av att komprimera redan komprimerad video är i de flesta fall inte mer än några få procent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Själv hade jag testat att splitta filen utan att komprimera. Då bör det inte ta mycket längre tid än det tar att bara kopiera filen. De resulterande filerna kommer inte ta mycket större plats än de sina komprimerade diton då videofilen redan är komprimerad. Effektiviteten av att komprimera redan komprimerad video är i de flesta fall inte mer än några få procent.

Hur gör jag det?:) Detta är nämligen första gången jag splittar en fil då jag inte kunde föra över hela filmen till den externa då filen var för stor (max 4gb)

Permalänk
Medlem

Jag testade för mig själv och att splitta en 13 GB stor videofil med WinRar i 100 MB stora delar. I dialogen valde jag "Store" som kompressionsmetod för att tala om att jag endast vill lagra filen i ett arkiv utan komprimering. Det tog lite mindre än 10 minuter.

Permalänk

Du kan i winrar ställa in compression method. Ta fastest. Eller store? Har för mig fastest är snabbare dock.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Du kan i winrar ställa in compression method. Ta fastest. Eller store? Har för mig fastest är snabbare dock.

För mig uppskattas "fastest" ta lite mer än dubbelt så lång tid som "store". Det är inte oväntant då "fastest" anger att man vill komprimera snarare än bara kopiera datan till ett arkiv. När man väljer att komprimera så måste datan bearbetas i minnet en tid innan den kan skrivas till hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Didonk
Jag testade för mig själv och att splitta en 13 GB stor videofil med WinRar i 100 MB stora delar. I dialogen valde jag "Store" som kompressionsmetod för att tala om att jag endast vill lagra filen i ett arkiv utan komprimering. Det tog lite mindre än 10 minuter.

Ahh i see, tack för hjälpen! får köra med det nästa gång då.. 10min klart bättre än 7 timmar hehe