Permalänk
Medlem

NAS vs Server?

Halloj Swecare!

Jag hoppas att detta är rätt ställe att skriva denna tråd, om inte så ber jag om ursäkt på förhand.

Familjen står inför behovet av en central back-up lösning, och jag har fått i uppdrag att fixa detta.
Lösningen skulle i första hand fungera som back-up för en handful datorer. Sedan skulle det även vara trevligt om det gick att streama (gärna HD-upplöst) material via ett 'media center' till TVn (dock ej prio då andra datorer i hemmet kan göra detta) samt tillåta säker åtkomst utifrån till bestämda filer. Säkerhet är även det ett krav, så RAID5 ska det va.
Till detta borde ett lagringsutrymme på 1.5-2 TB räcka.

Valet står då, vad jag förstår - mellan en NAS och en filserver.

I hushållet finns det redan 1-2 gamla datorsklett (det 'bättre' består av: ASUS A7N8X Deluxe, AMD Athlon XP 2200+, Excalibur Radeon 9700series, 1024 Mb ram) som kan användas som grund till en filserver och det som skulle behöva köpas till är:

  • System HDD (billigaste SATAn) - ca 400kr

  • Lagrings HDD 1TB x3 (ca1100st) - ca 3300kr

  • 4p Raid5 kontroller - ca 1500kr

  • Hotswap bay 3x5.25to4x3.5 - ca 1400kr

  • Eventuellt nytt nätagg (360w=underkant?) - ca 1000kr

Totalt: ca 6600-7600kr

Vad skulle en liknande setup med NAS gå på?
Vad är fördelarna med NAS/Server?
Villket är lättare att sätta upp/underhålla?
Har jag kanske missat nått?

Tack på förhand!

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

NAS (network attached storage) och filserver är samma sak

Sen finns det ju färdiga lösningar för nån hundralapp upp till hundratusentals kronor. Bäst är väl igentligen att bygga ihop en egen burk trycka in massa hårddiskar så man kan utforma systemet precis som man vill själv

ta en till på Opensolaris också

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petrucci
NAS (network attached storage) och filserver är samma sak

Nu syftade jag dock mer på NAS som en av de 'burkar' som i folkmun går under namnet 'NAS', liknande:

Versus en filserver byggd av en dator, liknande:

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Det är ju en definitionsfråga.

http://www.heise-online.co.uk/open/OpenSolaris-as-a-file-serv...

ta en titt där också

använd dataskrotet du har och pula ihop en server lägg in valfritt operativsystem så slipper du vara begränsad om du skulle haft en billig "NAS"

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Fördelen med en server är ju att du kan välja och vraka som du vill.
Du kan bygga ut den betydligt mer vid behov av disk (för eller senare blir det fullt, man kan aldrig har för mycket diskutrymme).
Servern kan ju utföra vilka server-saker du vill ha, lite vad som helst, inte bara NAS.

NAS:ens fördelar som jag ser det är två:
Drar mindre ström.
Tar mindre plats.

Är detta prio1 - välja nas.
Om inte - skulle jag köra riktigt server istället.

Tips: ska du ha bra Raid5-prestanda får du nog hoppa upp lite i prisklass (vad jag vet). Vill du bara ha redundansen så ok.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

En NAS kan dra mindre ström, men det beror helt på hur man bygger ihop sin server - om man iställetför att använda "skrotet" man redan har liggande köper nya ström "sparande" komponenter bör man kunna få dem rätt lika vad det gäller energiförbruk.

Själv ville jag valt en server any day of the week då den ger så mycket mer än en renodlad NAS.

För ditt bruk så bör du dock titta på WHS maskiner, vilket ligger emellan en NAS och en normal server. Den kan automatiskt ta backup på dina klientmaskiner under natten (även om klienten är avstängd) och streamar också media till ditt Media Center utan problem. Kostar heller inte så värst mycket.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Pappy: Menar du att jag bör hoppa upp i prisklass på raid-kontrollern?
Det där med raid-kontrollers verkar vara ett kivigt område, då inga av de jag tittat på (prisklass runt 1500kr) verkar vara speciellt bra. Men om de fungerar, ger mig hyffsad prestanda samt säkerhet så är det nog helt ok för mig.

Emigrating12: Med WHS antar jag att du menar färdigbyggds Windows Home Server maskiner?
Dessa har jag faktist inte tittat på, men då de är så nära en riktig server verkar det lite dumt att kasta bort delarna jag redan har. Eller har de kanske andra fördelar?

Petrucci: Jag ska kolla lite på Open Solaris och ZFS, men jag tror ändå att det blir lättare för mig att bara köra Windows Server 2003. Mina senaste möten med linux har varit lite knöggliga.

Plats är ingen prio, och även om ström=pengar så väger det nog inte upp för annat.
Det som fortfarande kanske står lite mer på NASens sida är att det är lite mer plug-and-play, så att de vanliga dödliga i familjen också kan använda den?
Någon kan ju förståss fortfarande komma och övertala mig...

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

Ta det du funderade på där över och FreeNAS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Tack för svaren!

Pappy: Menar du att jag bör hoppa upp i prisklass på raid-kontrollern?
Det där med raid-kontrollers verkar vara ett kivigt område, då inga av de jag tittat på (prisklass runt 1500kr) verkar vara speciellt bra. Men om de fungerar, ger mig hyffsad prestanda samt säkerhet så är det nog helt ok för mig.

Tänkte mest att de kort som är snabba på olika XOR-raids (RAID5 eller högre) brukar ligga i dubbla prisklassen, minst (3ware/adaptec/LSI). 1500kr-korten brukar inte ha så mycket processor/minnen på korten.
Jag äger inget riktigt bra raid-kort själv dock, så jag kanske är ute och cyklar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

Nja, jag läste inte ditt första inlägg så bra som jag borde gjort - nu ser jag ju att du har en hel massa delar liggande som kan användas

Angående RAID kontrollers; ingen av de du kommer hitta för runt 1500,- kommer ge dig HW RAID så med andra ord kan du lika gärna slopa RAID kontrollern helt, med mindre du behöver de extra SATA portarna det ger. En annan lösning är ett SAS RAID kort, vilket du kan få tag på för ~2000,- - detta har då 8 portar inbyggt men kan ofta utökas till 64 eller ännu mer med hjälp av en SAS Expander. SAS kontrollerkort är "bakåt" kompatibla med SATA diskar.

När jag sa WHS så menade jag initiellt de färdiga paketen, men eftersom du har delar liggande kan man omformulera det så här "Titta på WHS operativsystemet" Du får allt som finns i Windows Server 2003 (förutom domain controller möjligheten) samt allt det andra goda som WHS medför, f.ex. redundant kopiering av data, en stor lagrings "pool" och inte minst klient backupmöjligheten (vilken är enda orsaken till att jag har WHS installerat på en VM).

Annars ville jag själv köpt 1.5TB diskar iställetför 1TB diskarna du tittat på, kostar minimalt extra (faktiskt mindre per GB) och ger bra mycket mer plats - speciellt i R5. Jag ville också köpt ett 5-in-3 hotswap kabinett iställetför 4-in-3 som du tittat på - dessa kan du hitta för ~600,- om du rotar runt lite.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag är själv ute och fiskar NAS. Det är riktigt svårt att hitta "den där man vill ha" trots att man inte har skyhöga krav. Men jag har hittat en som känns riktigt intressant och Svensk.

Den verkar uppfylla det mesta man vill kunna göra och verkar hyfsat stabil och snabb vad jag förstått. Den har även någon form av RAID men det är jag inte så insatt i.

Själv är jag ute efter en tyst, liten och strömsnål hemmaNAS till relativt bra pris. Vill man ha mer utrymme finns ju alltid USB HDD. Men det här kanske kan vara ett tips! Skulle vara roligt om någon har en åsikt om den med!

https://www.excito.com/bubba/about-bubba.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calavera
Tack för svaren!

Pappy: Menar du att jag bör hoppa upp i prisklass på raid-kontrollern?
Det där med raid-kontrollers verkar vara ett kivigt område, då inga av de jag tittat på (prisklass runt 1500kr) verkar vara speciellt bra. Men om de fungerar, ger mig hyffsad prestanda samt säkerhet så är det nog helt ok för mig.

Emigrating12: Med WHS antar jag att du menar färdigbyggds Windows Home Server maskiner?
Dessa har jag faktist inte tittat på, men då de är så nära en riktig server verkar det lite dumt att kasta bort delarna jag redan har. Eller har de kanske andra fördelar?

Petrucci: Jag ska kolla lite på Open Solaris och ZFS, men jag tror ändå att det blir lättare för mig att bara köra Windows Server 2003. Mina senaste möten med linux har varit lite knöggliga.

Plats är ingen prio, och även om ström=pengar så väger det nog inte upp för annat.
Det som fortfarande kanske står lite mer på NASens sida är att det är lite mer plug-and-play, så att de vanliga dödliga i familjen också kan använda den?
Någon kan ju förståss fortfarande komma och övertala mig...

okay. men OpenSolaris är inte Linux...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FUtech
Hejsan, jag är själv ute och fiskar NAS. Det är riktigt svårt att hitta "den där man vill ha" trots att man inte har skyhöga krav. Men jag har hittat en som känns riktigt intressant och Svensk.

Den verkar uppfylla det mesta man vill kunna göra och verkar hyfsat stabil och snabb vad jag förstått. Den har även någon form av RAID men det är jag inte så insatt i.

Själv är jag ute efter en tyst, liten och strömsnål hemmaNAS till relativt bra pris. Vill man ha mer utrymme finns ju alltid USB HDD. Men det här kanske kan vara ett tips! Skulle vara roligt om någon har en åsikt om den med!

https://www.excito.com/bubba/about-bubba.html

Kostar hyfsat mkt, har du kikat på så kallade Home Servers? Ett exempel är MediaSmart EX470 från HP.

Nackdelen med NAS:en du hade kikat på är att den inte bygger på x86-arkitektur vilket gör att det är svårt att "lägga till" funktoner om man skulle behöva.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Jag har enkla krav. Den ska klara... lagring. Mer specifikt så ska vill jag ha RAID5 eller motsvarande för att kunna lägga till/byta ut hårddiskar efterhand som de befintliga fylls upp.

Inget annat nonsens som bittorrent-klient eller ftp-server. Har redan en burk för dessa ändamål.

Finns det någon (någorlunda) billig sådan NAS?

Permalänk

Jag tycker du borde skippa raid och köpa en 1.5Tb hårdisk bara.. Sen skulle jag rekomendera något typ av Färdigt operativ packet. Kanske WHS. Kanske typ Freenas. Jag har inte så extremt bra koll. Men vill du ha redundans är det oftast ett tips att köra efter så enkla metoder som möjligt. Minskar risken för att något går fel och om det går fel är det lättare för en halvt okunnig att rätta till det. Risken med att köra RAID5 på backup diskar är ju att risken ökar ofantligt för dataförluster om man inte har bra kunskaper om raid, raid programvaran osv.

Samma med operativ osv.. Inga konstiga lösningar. Gärna lösningar från samma tillverkare. (I det här fallet Ms, så WHS borde vara ett bra alternativ). Ju mindre krångel desto stabilare och säkrare.. Hårdiskar krachars ju väldigt sällan, specielt om du efterforskar lite och kolla så disken inte haft problem, och tar en disk som funnits minst några månader på marknaden. Skulle den kracha är det ju ändå bara en backup.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att de små NAS:enheterna är rätt långsamma när det gäller prestanda i nätverket.
Ska du streama HD-filmer över nätverket till flera datorer så skulle jag nog inte riktigt rekomendera en enkel NAS. En litte bättre NAS kostar ju rätt mycket så då är det nästan bättre att ha en vanlig dator med gigabit nätverkskort (och gigabit switch så klart).
Jag hade en "gammal" nätverksdisk från Maxtor ett tag.
Den körde 100 Mbit mät nätverket men när man kopierade filer till och från den så var det som om den körde med 10 Mbit. Det blev aldrig av att jag använde den pga. att den var så seg så jag sålde den.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)