Problem med grafikkort Macbook (alu)

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort Macbook (alu)

Har kört med extern skärm inkopplad nu idag och efter att datorn släckt skärmen efter en viss tid och man rör på musen så blir det som artefakter på den externa skärmen, det blir som massa streck som flimrar över skärmen.. Andra gången detta hände nu stod skärmen bara och blinkade, alltså osx-skrivbordet visas och försvinner och kommer fram igen o.s.v.. Det enda var att stänga av datorn och starta om den.. Detta problem har alltså uppkommit två gånger bara idag .. Är detta något vanligt fel på nya Macbooken (unibody) eller har jag fått något defekt grafikkort eller liknande?

Kommer inte varje gång skärmen går ur skärmvila, men händer ibland... Känns inte som allt står rätt till med datorn iallafall.. Efter en omstart av datorn fungerar det bra igen. Har inte haft dessa problem när jag kör med Macbookens inbyggda skärm, utan bara när jag kör extern skärm.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

vilken macbook är det? vilken skärm och upplösning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloppo11
vilken macbook är det? vilken skärm och upplösning?

Vanliga Macbook (inte Pro) aluminium, alltså den nyaste Macbooken.. 2,0Ghz-modellen.
Locket är stängt på macbooken så jag kör endast på extern skärm som är en gammal Samsung-skärm
med 1280x1024 i upplösning (17" TFT).

Första gången blev det bara som en massa artefakter eller små streck rättare sagt (typ nån cm långa på skärmen) som flimrade över skärmen. Andra gången blev det likadant fast då började skärmen också blinka en massa så att man såg skrivbordet och sen slocknade skärmen och skrivbordet kom tillbaka och höll på så tills jag lyckades stänga ner skärmen via menyn (tog några blink innan man hann).

Har googlat lite och det verkar som om fler har blink-fenomenet, men många skriver att det endast gäller Macbook pro?
Jag har ej haft detta problem med den interna skärmen utan bara med den externa och då när man väcker skärmen när macbooken stängt av bilden så att säga (inte när den ligger helt i vila).

Jag har inte lyckats återskapa problemet nu igen utan det verkar bara komma då och då..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Kontakta inköpsstället och försök få den bytt/lagad så fort som möjligt, låter inte så bra.

Permalänk
Medlem

Här är en film på hur den beter sig:

Min Macbook som flimrar och blinkar
(Höger musknapp -> spara mål som)

Notera i slutet av klippet där jag zoomar in skärmen att det flimrar små streck över skärmen.. (När jag zoomar övre vänstra hörnet typ innan jag stänger av datorn..)

Streckflimmer över skärmen samt enorma skärmblinkningar... Kommer endast när jag kör extern skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en polare som sitter på en Macbook Pro och han har samma problem där, det är ju i grund och botten samma skrot o korn i dem. Han får även att skärmen får rosa blink lite då och då, även där endast på den externa.

Bara lämna in och hoppas den funkar efter det, Apple har ju en tendens att släppa buggiga produkter i början av deras livscyklar.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Har du testat att bara dra ur skärmsladden och stoppa in den igen?
Har för mig att liknande har hänt mig efter att datorn gått in i vila (Macbook pro 15").
När jag haft problem har det räckt att koppla ur skärmen och koppla in den igen, ur datorn alltså.

Permalänk

Har hört att det ska vara buggar med adaptrarna som skapar grafikproblem, kommer inte ihåg vart jag såg det.

Kul med Weeds i bakgrunden också.

Permalänk
Medlem

Om man kör med laptopen stängd så kanske det är ett värme problem. Jag har hört att en hel del ventilation går genom tangentbordet. Du kan ju testa att ha den öppen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Har hört att det ska vara buggar med adaptrarna som skapar grafikproblem, kommer inte ihåg vart jag såg det.

Kul med Weeds i bakgrunden också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Om man kör med laptopen stängd så kanske det är ett värme problem. Jag har hört att en hel del ventilation går genom tangentbordet. Du kan ju testa att ha den öppen.

Uppdatering till 10.5.6 löste problemet. Tydligen känt problem i tidigare versioner av OSX.
Antagligen inget värmeproblem i och med att alla temperaturer håller sig ganska lågt enligt istatpro (visar dock inte gpu, men om den ökar lär ju andra temperaturer också öka.)
Sen behöver man ju bara rycka adaptern och stoppa in den igen så är det borta och det kommer bara efter skärmvila, vilket indikerar på att det inte borde vara ett värmeproblem.
Men som sagt så har problemet inte kommit en enda gång sen jag uppdaterade osx (stoppade nyligen i ny disk i datorn och således ominstallation av systemet, därav ingen uppdatering)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick det igår kväll på min macbook pro unibody 15.4", inköpt i julas.
Jag startade om datorn och problemet var kvar, klockan var runt 23.00 så jag orkade inte fortsätta, men finns det kvar idag så åker den tillbaks till apple.

Jag kör med alla dom senaste uppdateringarna, dock var det väl en vecka sen jag startade om datorn & det var i samband med att jag tog med mac'en i domänen som detta hände.

*edit*

Haha, efter en omstart av skärmen(!?) så slutade den bete sig, hur nice är inte det då

Jag kör en Samsung SyncmasterT240HD ifall någon med samma skärm får samma problem.

Visa signatur

Viva las vegas....