Permalänk
Medlem

Asus M3A32-MVP Deluxe BIOS Guide

Tänkte jag skulle dela med mig av all kunskap jag fått genom att pula med min Phenom 9850 på ett M3A32-MVP mobo under ett halvår (plus all googling förstås). Speciellt de mer kritiska BIOS-inställningarna som påverkar prestandan och stabiliteten mycket.

Hoppas det uppskattas! Tog ett tag att skrivas iaf.

Jag har lagt in mina egna inställningar som exempel. Det är dock ingen maxklock utan en 24/7 klock där jag prioriterat bra prestanda/watt och stabilitet. Har inte kunnat klocka så högt heller pga för klent nätagg men det kan komma att fixas senare.

Baserad på BIOS v1406 med en Phenom 9850 BE. BIOS v1406 lade också till stöd för Phenom II. Tryck på F4 när du kommit in i BIOS så du får se alla dolda inställningar.

JumperFree Configuration

AI Overclocking = Manual

FSB Frequency = 200 - Överklockning påverkar åtminstone hela processorn (dvs även minneskontrollrarna och L3-cachen), HT-länken och minnet. Vet inte hur det är med nordbryggan (790FX) och sydbryggan (SB600), men det är troligt.

PCIE Frequency = 100 - Överklockning påverkar allt på PCIE-bussen som t ex grafikkort.

Processor Frequency Multiplier = 12 - 200 x 12 = 2400 MHz CPU.

Processor-NB Frequency Multiplier = 11 - 200 x 11 = 2200 MHz dvs frekvensen på L3-cachen och de dubbla minneskontrollrarna. (1)

CPU-NB HT Link Speed = 1 GHz - HT-länkens frekvens/multipel. Lägre klock på HT-länken gör det lättare att nå högre klock på CPU:n.

Processor Voltage = 1.1375 - Spänning till CPU:n. Moderkortet undervoltar dock lite. Detta ger 1.12 V enligt CPU-Z (om det nu visar rätt).

Processor-NB Voltage = 1.3375 - Spänning till minneskontrollern och L3-cachen. Antagligen undervoltar moderkortet här också.

DDR Voltage = 1.98 - Spänning till minnet. Har dock hört att moderkortet övervoltar lite här. (2)

Northbridge Voltage = Auto - Spänningar till nordbryggan (790FX), PCIE-bussen och HT-länken (sätt på manual för att få fram dem).

Southbridge Voltage = Auto - Spänning till sydbryggan (SB600).

CPU VDDA Voltage = 2.8 - Spänning till processorns PLL (Phase-Locked Loop). Kan med fördel ändras till 2.8 V för bättre stabilitet.

Auto Express = Disabled - Inte helt säker på den. (3) (5)

CPU Tweak = Disabled - Ingen aning vad den egentligen gör. (4) (5)

PLL1/2 Spread Spectrum = Enabled - Spread spectrum minskar störningar på annan elektronik genom att signalen blir mer diffus. Kan påverka stabiliteten.

AI Clock Skew for Channel A/B = Auto - Ändra hur mycket klocksignalen till minnet fördröjs.

(1) Viktigt! Om dess frekvens är mer än eller lika med frekvensen på CPU:n kan prestandan försämras. Annars bör dess frekvens vara så hög som möjligt då den påverkar prestandan på L3-cachen och minneskontrollern en hel del.

(2) Extremt hög spänning kan bränna sönder minneskontrollern (inte lika känslig som Bloomfield dock).

(3) Auto Express sägs höja PCIE-frekvensen automatiskt och ändrar vissa minnesinställningar. Kan enligt vissa ge högre poäng i 3Dmark.

(4) CPU Tweak ger mycket högre temperatur i vila för mig men annars ingen prestandaförbättring. Sägs minska fördröjningar i processorn. Vissa har rapporterat bättre prestanda i SuperPi.

(5) Både CPU Tweak och Auto Express kan eventuellt vara en fördel om man kör 3Dmark eller använder AMD's AOD.

Memory Configuration

Bank Interleaving = Auto - Detta ger en fin förbättring av prestandan om man har två eller flera minnesbanker per minneskanal. (1)

Channel Interleaving = XOR of Address bit [20:16, 9] - Kan påverka minnesprestandan positivt. (2)

MemClk Tristate C3/ATLVID = Disabled - Låter minnet gå i energisparläge.

Memory Hole Remapping = Enabled - Aktivera det för att utnyttja mer minne i 64-bitars operativsystem.

DRAM Ganged Mode = Disabled - Disabled = unganged mode dvs man låter de två minneskontrollrarna arbeta oberoende av varandra. (3)

Power Down Enable = Disabled - Tillåt minnet kunna stängas ner när det inte används.

DCQ Bypass Maximum = Auto - 4x eller 6x påstas ge bättre stabilitet vid hög klock. 15x ger bäst prestanda.

(1) Bank interleaving tillåter flera minnesbanker arbeta delvis samtidigt. Om det inaktiveras så kan bara en minnesbank användas åt gången. 1 minnesbank = 8 minneschip dvs 1 enkelsidig minnessticka.

(2) Channel interleaving sprider ut minnesadresserna jämnt mellan de två minneskontrollrarna på Phenom. Finns lite olika inställningar på hur det ska spridas. Detta ökar prestandan.

(3) Unganged mode är tänkt att ge en generell förbättring av minnesprestandan när man kör flera program/trådar samtidigt.

DRAM Timing Configuration

Memory Clock Mode = Manual

MemClock Value = 800 - DDR800/PC6400-standard.

2T Mode = Enabled - Ställ in command rate. På mitt system fungerar inte 1T command rate stabilt tråkigt nog.

DRAM Timing Mode = Both

Nedanför följer sedan massor av timings. Kom ihåg att ställa in timings för minnet i båda kanalerna. En mycket trevlig sak är att inställningarna som redan körs syns också.

CPU Configuration

GART Error Reporting = Disabled

Microcode Updation = Disabled - Aktiverar TLB-patchen på B2-revisionen av Agena (Phenom).

Secure Virtual Machine Mode = Enabled

AMD Cool 'n' Quiet Function = Disabled - Gamla hederliga C&Q. Försämrar prestandan på Phenom I (beror egentligen på hur operativsystemet hanterar trådar). Phenom II har dock inget problem med C&Q.

ACPI SRAT Table = Enable - Bör hållas aktiverad.

C1E Support = Disabled - Aktiverar C1E som är en energisparfunktion. (1)

CPU Prefetching = Enabled - Bör nog hållas aktiverad för prestandans skull.

Processor Downcore = Disabled - Intressant funktion om du vill stänga av några processorkärnor. (2)

AMD Live! = Disabled

(1) C1E låter processorkärnorna gå ner i ett slags läge där klockpulserna har stängts av helt. Minskar effekten i vila men inte så speciellt mycket tycker jag. Kan användas tillsammans C&Q för att ytterligare sänka effekten i vila.

(2) Användbart om du vill överklocka högre men har för dålig kylning. En kärna drar mycket mindre effekt än fyra kärnor.

Chipset

Primary Video Controller = PCIE GFX0-GFX2-GPP-PCI - Sätter olika prioritet på grafikkorten som sitter i portarna.

Hyper Transport Configuration

Isochronous Flow-Control Mode = Enable - Numrerar data på HT-länken och levererar enligt den ordningen. (1)

HT Link Tristate = CAD/CTL/CLK - Låter HT-länken gå i energisparläge.

UnitID Clumping = UnitID 2/3&B/C - Ger bättre prestanda om man aktiverat isochronous flow-control mode.

2x LCLK Mode = Enable - Delar upp HT-länken i två mindre länkar.

(1) Om detta aktiveras så måste även UnitID Clumping och NP NB-SB VC1 traffic support aktiveras.

PCI Express Configuration

GFX Dual Slot Configuration = Auto

GFX2 Dual Slot Configuration = Auto

Peer-to-Peer among GFX/GFX2 = Enabled

GPP Slots Power Limit, W = 75

Port #XX Features

Gen2 High Speed Mode = Autonomous Switch - Eventuellt kan du experimentera med olika värden för att se vilket som ger mest prestanda. "Autonomous Switch" aktiverar PCIE v2.0.

Link ASPM = L0s & L1 - Energisparläge för PCIE.

Link Width = Auto - Ändra antalet PCIE-banor.

Slot Power Limit, W = 75

NB-SB Port Features

NB-SB Link ASPM = L1 - Energisparläge.

NP NB-SB VC1 Traffic Support = Enabled - Måste aktiveras om man använder isochronous flow-control mode.

USB Configuration

USB Functions = Enabled

USB 2.0 Controller = Enabled

USB 2.0 Controller Mode = HiSpeed

BIOS EHCI Hand-Off = Disabled

Legacy USB Support = Auto

Power

Suspend Mode = Auto

Report Video on S3 Resume = No

ACPI 2.0 Support = Enabled - Bör alltid aktiveras.

ACPI APIC Support = Enabled

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Kul, jag har samma moderkort som du. Jag ska kopiera och spara texten

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Kul, jag har samma moderkort som du. Jag ska kopiera och spara texten

Kul att det uppskattades.

Förresten, om nån vill lägga till nåt eller vet nåt mer så skulle jag kunna lägga till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har också ett M3A32-MVP , mycket nöjd med kortet! Hade tänkt att byta ut det idag emot 790FX med SB750 och en Phenom II. Men vart lite besviken på PII , så jag väntar nog på AM3 istället !

Fin Guide !
Som hunter sa, ska den definitivt sparas !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyler D
Har också ett M3A32-MVP , mycket nöjd med kortet! Hade tänkt att byta ut det idag emot 790FX med SB750 och en Phenom II. Men vart lite besviken på PII , så jag väntar nog på AM3 istället !

Fin Guide !
Som hunter sa, ska den definitivt sparas !

Du, M3A32-MVP har ju faktiskt stöd för Phenom II så du måste ju inte byta mobo egentligen. Phenom II kommer nog klocka rätt bra ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Du, M3A32-MVP har ju faktiskt stöd för Phenom II så du måste ju inte byta mobo egentligen. Phenom II kommer nog klocka rätt bra ändå.

Jo, jag vet att stödet finns. Men vill få ut så mycket som möjligt av processorn.
Men datorn jag sitter på nu får hänga med tills am3 kommer. Någon som har hört när am3 är tänkt att komma föresten?

Permalänk
Avstängd

Du jämför med i7 antar jag? det är helt fel att göra det. Om jag skulle vänta så skulle det vara tills Bulldozer (inte säkert den kommer heta Bulldozer), då lär den kunna matcha i7, men kommer säkert att kosta därefter. Phenom II matchar med Intels bättre quadcore, så dålig är den inte. Man kan ju överklocka den till nästan 4 GHz med luft

m3tr0
Har du tagit med precis allt i BIOSet? Vet du vad AMD Live! har för funktion? den är på Disabled även hos mig

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Har du tagit med precis allt i BIOSet? Vet du vad AMD Live! har för funktion? den är på Disabled även hos mig

Nej, jag har inte tagit med riktigt allt utan bara det som påverkar prestandan och stabiliteten mest. Skulle iofs kunna lägga till mer om nån vill det.

AMD Live! har jag aldrig använt men det verkar vara nån mediaplattform från AMD. Googla så vet du. Använder man det inte så är det nog lika bra att det är disabled.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Man ska nog ha AMD Live! till multimedia som du sa.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

ursäkta att jag väcker denna tråd men hur ställer man in så att det blir 1t i command rate?

man kan endast välja auto disable och enable.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |