Permalänk
Medlem

Sodastreamolycka Zepto Znote 6324W

Hej alla.

En trevlig jul har det varit med mycket spelande bortsett från en sak. Jag råkade spilla ut ett glas sodastreamvatten under polarens dator, från vänster sida mot fläktutblåset.

Riktigt förargligt, men jag undrar förstås om det på något sätt kan gå att rädda den.

Efter incidenten så drog vi ur batteriet och lät den torka i 48 timmar. Sen så testade han att sätta på den utan batteri och det funkade, kom in i windows och allt verkade okej. Men det går inte att komma in i några mappar och usb uttagen verkar vara utslagna. Efter det så tänkte jag, aja vi kan väll testa att installera om den, funkade fram till formateringen var klar sen så hakade den bara upp sej.

Jag har noll aning vad man kan göra, vattenskador brukar väll vara ganska kinkigt gällande garanti och om man lämnar in den nånstans så vet jag inte hur villiga dom är att ta sej an vattenskador.

Läste lite om andra som haft vattenolyckor och några snackade om elektronikspray, spraya lite på de utsatta delarna, men jag har ingen aning.

Någon som har något roligt förslag?

Mvh Fredrik

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ni skulle nog plockat isär och gjort ren först sen torkar iaf 24h ^^..

Tyvär har jag inga direkta förslag, ni kan ju alltid höra av er till Zepto supporten och fråga

Permalänk
Medlem

Möjligheten till reklamation är såklart borta.
Troligen är tillverkar/fabriksgarantin det också.
Det man får göra är att kolla villkoren i sin hemförsäkring..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Attans, det låter som mig. Spillde en stor mugg kaffe över tangentbordet på min förra dator. Det rann ur den i flera minuter. Skruva isär allt ihop o lät torka i 12h. Allt funka sen förutom batteriet.

Permalänk

Hände mig en liknande sak. Min katt lyckades slå ut vatten över datorn. Jag har drulleföräkring genom min hemförsäkring så den täckte det. Dock blev det ju självrisk att betala på 1500...

Permalänk
Medlem

Jag spillde ett helt glas mjölk över min laptop :P. Satte den upp och ner för att låta det rinna av, sen funkade den fin fint igen ;D

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steffeman
Hände mig en liknande sak. Min katt lyckades slå ut vatten över datorn. Jag har drulleföräkring genom min hemförsäkring så den täckte det. Dock blev det ju självrisk att betala på 1500...

Har noll koll på min försäkring, men det låter som en god idé att kolla upp det! 1500 känns ändå tusen ggr bättre än vad jag drömt om, men får kika på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steffeman
Hände mig en liknande sak. Min katt lyckades slå ut vatten över datorn. Jag har drulleföräkring genom min hemförsäkring så den täckte det. Dock blev det ju självrisk att betala på 1500...

Hur mycket fick du tillbaka då? För det var väl inte 100% av vad datorn kosta vid inköp?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morannon
Hur mycket fick du tillbaka då? För det var väl inte 100% av vad datorn kosta vid inköp?

Jag fick den värderad av en dataaffär innan till 4000, fick välja mellan 4000 - självrisken eller att dom betalar reparationen. Jag valde att få den fixad så dom bytte ut typ allt på datorn. Hur värdet blir är beroende på försäkringen vissa har inköpspriset och vissa har marknadsvärde.