Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainlund
Okej. Jag tänkte börja med dom tre orginalfläktarna för att se hur långt dom tillmötesgår mina krav. (ljudnivå/kylning)
Har en Core 2 Duo 8400 som skall klockas (kyls med thermalright ultra extreme-120 och en noctua s12)

Sen har jag ett 4850 grafikkort som jag också tänkt klocka. (Kyls med Arctic Cooling Accelero S1.V2) antingen passivt eller med en Noctua s12

Du har bra saker för att få ett supertyst chassi, med en fläkt i bakkant av hårddiskhållaren som blåser på S1:an och en fläkt i bakkant av chassit som suger ut den varma CPU-luften. Sedan finns det förstås massvis med sätt att modda och få det ÄNNU bättre.

En enkel modd är att byta plats på CPU-fläkten (där valde du fel) och fläkten i lådans bakkant. S12 är en lågtrycksfläkt som inte passar CPU-kylare utan skall blåsa ut ur lådor. Bra att få in den högljudda orginalfläkten djupt in i lådan där den inte hörs så illa heller.

Men din överklockning ställer till det. Där väljer du själv hur mycket fläktar du vill ha kontra hur mycket kylning du behöver. Själv skulle det aldrig falla mig in att klocka - jag är för mån om låg ljudnivå.


1. S12 baktill på lådan.
2. Orginalfläkt som blåser på grafikkort
3. Orginalfläkt på CPU-kylare

Den sista orginalfläkten skulle jag nog sätta i en filter/fläkthållare i 5 1/4" platserna för att ge CPU:n garanterat kall luft. Om du inte vill skaffa en sån så sätt den i taket och ta bara bort plåtar och plastbitar framför 5 1/4" hållarna - du lär behöva det om du skall klocka. (Eller rättare sagt S12:an i topp och orginalfläkten i bak - blir tystare så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Du har bra saker för att få ett supertyst chassi, med en fläkt i bakkant av hårddiskhållaren som blåser på S1:an och en fläkt i bakkant av chassit som suger ut den varma CPU-luften. Sedan finns det förstås massvis med sätt att modda och få det ÄNNU bättre.

En enkel modd är att byta plats på CPU-fläkten (där valde du fel) och fläkten i lådans bakkant. S12 är en lågtrycksfläkt som inte passar CPU-kylare utan skall blåsa ut ur lådor. Bra att få in den högljudda orginalfläkten djupt in i lådan där den inte hörs så illa heller.

Men din överklockning ställer till det. Där väljer du själv hur mycket fläktar du vill ha kontra hur mycket kylning du behöver. Själv skulle det aldrig falla mig in att klocka - jag är för mån om låg ljudnivå.


1. S12 baktill på lådan.
2. Orginalfläkt som blåser på grafikkort
3. Orginalfläkt på CPU-kylare

Den sista orginalfläkten skulle jag nog sätta i en filter/fläkthållare i 5 1/4" platserna för att ge CPU:n garanterat kall luft. Om du inte vill skaffa en sån så sätt den i taket och ta bara bort plåtar och plastbitar framför 5 1/4" hållarna - du lär behöva det om du skall klocka. (Eller rättare sagt S12:an i topp och orginalfläkten i bak - blir tystare så.

Acceleron behöver inte ha fläkt som blåser på sig, utblåset är fullt tillräcklig så skippa en av fläktarna, tro mig du märker skillnad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Självklart skall du ha diskarna där nere, det kommer att göra stor skillnad på dina temperaturer att få bort de värmeelementen. Alla diskar är byggda för att monteras på endera ledden (däremot kan du inte ha dem uppochned). Om det lät konstigt för dig tidigare måste det berott på resonanser som uppstod när trycket mot olika delar i lådan ändrades. Eller en defekt hårddisk, men det lär du ju ha märkt!

Delar av dina problem med ambient temps är ju grafikkortskylaren som inte blåser ut varmluften utan bara vispar runt den inuti lådan. Att skapa en separat avdelning för grafikkylning genom att sätta en fläkt i frontplatsen framför grafikkortet och öppna upp lådan i bakkant så gott du kan (ta bort kortplatsplåtarna, borra hål i chassit (om du orkar, men det är ju jobbigt att ta ur allt ut lådan igen), etc. kommer att minska mängden varmluft som vispas runt betydligt.

Med en Accelero S1/S2 skulle du säkert kunna köra "passivt" med den lösningen - fläkten framför grafikkortet kyler det bra.

Kan flytta ner dem och sätta en fläkt där men inte fasiken tänker jag borra sönder lådan. Anledningen att jag köpte ett P182 var för jag ville ha ett snyggt och tyst chassi i första hand och med massa hål blir det varken eller. Och jag kollade på Accelero S1 men valde Twin Turbo istället å tänker knappast byta ut det, var bara nån vecka sen jag köpte det. Problemet är att jag vill ha både snyggt, tyst och kallt men det verkar inte riktigt gå ihop. Men när jag har pengar över blir det 2 frontfläktar iaf men inga allt för högljudda, 800 eller 1200rpm max.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Acceleron behöver inte ha fläkt som blåser på sig, utblåset är fullt tillräcklig så skippa en av fläktarna, tro mig du märker skillnad.

Killen skall ju överklocka, så det är en orsak att ha fläkt på den.
Den andra orsaken är att S12:an kommer att kunna köras på ett lägre varvtal när den slipper kämpa med ett undertryck och själv dra all luft genom frontens luftfilter, över grafikkortet, och förstås all friktion på vägen ut. I stället kommer en fläkt mitt i lådan (alltså bättre dämpad) att svettas med det, samtidigt som bak/toppfläkt kan köras mycket saktare eftersom de får jobba mindre.

Summa summarum: lägre ljud, givet att man kan minska varvet på tak/toppfläktar förstås.

Färre fläktar är inte automatiskt bättre - fler fläktar gör att var och en får jobba mindre och kan (om det är rätt konstruerat) ge en lägre ljudvolym.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Kan flytta ner dem och sätta en fläkt där men inte fasiken tänker jag borra sönder lådan. Anledningen att jag köpte ett P182 var för jag ville ha ett snyggt och tyst chassi i första hand och med massa hål blir det varken eller. Och jag kollade på Accelero S1 men valde Twin Turbo istället å tänker knappast byta ut det, var bara nån vecka sen jag köpte det. Problemet är att jag vill ha både snyggt, tyst och kallt men det verkar inte riktigt gå ihop. Men när jag har pengar över blir det 2 frontfläktar iaf men inga allt för högljudda, 800 eller 1200rpm max.

Att få det både helt tyst och bra kylning går inte nej, det är en självmotsägelse. P18x är däremot en låda som ger dig möjligheter till en bättre kompromiss än något(?) annat chassi.

Att öppna upp för utflöde runt grafikkortet ger ett par positiva effekter och en mindre negativ effekt (som förstås hänger ihop).
1. Du kan köra CPU-fläkten på lägre varv eftersom den kommer att kylas av svalare luft (du måste förstås öppna åtminstone en 5 1/4" plats för att släppa in luft).
2. Du kan köra bak/toppfläkt på lägre varv eftersom den får mindre värme att blåsa ut.
3. Det blir en ytterligare ljudkälla mitt i datorn.
Summan blir tystare; den nya fläkten som blåser på Acceleron hörs otroligt lite eftersom den sitter mitt i lådan, och ljudet som läcker ut från hålen runt grafikkortet (nygjorda eller befintliga) kommer ut på baksidan långt från dina öron. Samtidigt blir ljudkällan närmare dina öron (bak/toppfläkt) tystare.

Det är en högst tänkbar lösning på dina problem med ambient temps (som jag personligen inte tycker är något större problem - 40-nånting grader skall det väl klara?) Det är helt förståeligt att du inte vill skruva ur alla komponenter för att göra hål i chassit, och dessutom byta grafikkylare, men tro mig - det skulle göra en positiv skillnad.

Permalänk
Medlem

Hej,
Finns det någon som har ett tips på hur man snyggt kan ta bort en 5,25 lucka och sedan sätta något filter eller lock där så det blir bättre genomströmning av luft i lådan. Det ska inte bara gapa ett hål när man demonterat luckan.

Visa signatur

Apollo.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apollo70
Hej,
Finns det någon som har ett tips på hur man snyggt kan ta bort en 5,25 lucka och sedan sätta något filter eller lock där så det blir bättre genomströmning av luft i lådan. Det ska inte bara gapa ett hål när man demonterat luckan.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=214388
denna är väldigt trevlig, dock så får du bara plats med den och en cdrom, byebye fläktkontroller etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

byebye fläktkontroller etc.

Fläktkontroller finns det ju flertalet som du kan sätta i 3.5"platsen.

EDIT: La till quote för att undvika eventuella missförståndelser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Fläktkontroller finns det ju flertalet som du kan sätta i 3.5"platsen.

EDIT: La till quote för att undvika eventuella missförståndelser.

Det har du rätt i, kom att tänka på det men glömde ändra.
En 3.5" fläktkontroller för 4 fläktar drar ju allt i ett P180 galant förutsatt att man kör fläkten på cpun direkt i moderkakan.

Permalänk
Medlem

Kan man få ett Pxxx chassi att bli svalt och någorlunda tyst?

Jag har nu m-atx moderkort Gigabyte och Intel core 2 duo på cirka 3ghz
samt Hd 3870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pgojim
Kan man få ett Pxxx chassi att bli svalt och någorlunda tyst?

Jag har nu m-atx moderkort Gigabyte och Intel core 2 duo på cirka 3ghz
samt Hd 3870

Det är väl klart?! Gissningsvis är det i ditt fall tre saker som låter:
1. Orginalfläktarna i ett P18x kan aldrig bli riktigt tysta
2. Orginal CPU-kylaren är rätt högljudd
3. Och till sist så låter väl en HD3870 som en dammsugare eller så?

Fokusera på att tysta det som låter högst, vilket knappast är din låda. Byt ut orginalkylningen mot nån trevlig icke orginalkylning, som t.ex. Accelero S1. Om du tittar lite högre upp i tråden så ser du tips på hur man kan förbättra kylningen av den med fläkt i övre kammaren och lite håltagning.

Om det inte räcker, satsa på en bättre CPU-kylare, t.ex. Thermalright HR-01 Plus. Det finns en massa olika metoder för att blåsa luft på den beroende på om du klockar eller ej, läs i tråden.

Och till slut så kan du fundera på att byta ut/stänga av chassifläktarna. (Kanske till och med göra det innan byte av CPU-fläkt? Det var länge sedan jag hörde en orginal CPU-fläkt...)

Det finns ingen orsak till att du inte skall kunna få ditt chassi i stort sett knäpptyst, även med de komponenterna. I värsta fall får man ta till tricken med tunnlar från den klassiska artikeln på spcr, även den länkad i tråden.

Permalänk
Medlem

Har just nu ett stacker chassi från Coolermaster men vill byta till P182 eftersom det rent design mässigt är mycket mer tilltalande

Så det blir ett sånt när nästa lön kommer, några tips på bra bra fläktar till ett sådant chassi?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pgojim
Har just nu ett stacker chassi från Coolermaster men vill byta till P182 eftersom det rent design mässigt är mycket mer tilltalande

Så det blir ett sånt när nästa lön kommer, några tips på bra bra fläktar till ett sådant chassi?

Läs lite bakåt, de senaste tre fyra sidorna är fulla av tips och diskussioner. Sammanfattning: Läs http://www.silentpcreview.com/article63-page2.html och jämför sedan priser på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Tänkte låna tråden lite..nån som vet om man kan få fatt på cd-railsen till ett p180 nånstans här i sverige..pallar inte hålla på o beställa från antecs sida...dvs om jag kan undvika det:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Bytte nyss ifrån mitt gamla Chieftec chassi till ett P182 i förhoppning på att få en knäpptyst dator, men icke sa nicke, nu är det nätagget som dånar som ett mindre jumbojet.

Så, vad finns det för bra och framför allt tysta nätagg som gör sig bra i ett P182.
Behöver inte vara något kraftmonster, kör på 450W i dagsläget med överklockning, modulära kablar är välkomna.

Vad har ni för förslag?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Något av Antec NeoPower-aggen kanske kunde passa?

Permalänk
Medlem

PSU

Hej,
Ska man sätta fläkten uppåt eller neråt i en p182.
Tex corsair aggen, vilket är bäst?

Visa signatur

Apollo.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>

Permalänk
Medlem

Re: PSU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apollo70
Hej,
Ska man sätta fläkten uppåt eller neråt i en p182.
Tex corsair aggen, vilket är bäst?

Vill du utan problem kunna dra 4/8 pins kabeln bakom moderkortet så är det nog enklast att köra fläkten neråt. (risk att det blir tajt med längden om du vänder agget så att "kabelstammen" hamnar på fel sida)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monki89
Bytte nyss ifrån mitt gamla Chieftec chassi till ett P182 i förhoppning på att få en knäpptyst dator, men icke sa nicke, nu är det nätagget som dånar som ett mindre jumbojet.

Så, vad finns det för bra och framför allt tysta nätagg som gör sig bra i ett P182.
Behöver inte vara något kraftmonster, kör på 450W i dagsläget med överklockning, modulära kablar är välkomna.

Vad har ni för förslag?

Tack på förhand.

Har själv använt Antec NeoHE 430 med bra resultat; den raka luftbanan gör sig bra i P18x och uppväger att det i öppen luft är lite bullrigare än t.ex. Corssair HX. Annars gäller "de vanliga" rekomenderade nätaggen som Corsair HX och så. Kolla på spcr:s rekommenderade lista om du vill ha något bekräftat tyst.

(NeoHE är en del av NeoPower serien som Applet rekommenderade. De mest kraftfulla (som heter NeoPower och inte NeoHE) är inte att rekommendera eftersom de saknar det raka luftflödet.)

Permalänk
Medlem

Funderar eventuellt att köpa denna. Men är ovan med nätagg på botten. Ska man skaffa nätagg med 1 eller 2 fläktar? Om man tar den senaste, antar jag fläkten ska vara riktad uppåt?

Permalänk

Funkar fint med bägge varianterna. P18x är konstruerat så att det funkar lika bra med fläkten uppåt som neråt, sätt det så kablarna räcker som längst på just ditt agg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Funderar eventuellt att köpa denna. Men är ovan med nätagg på botten. Ska man skaffa nätagg med 1 eller 2 fläktar? Om man tar den senaste, antar jag fläkten ska vara riktad uppåt?

En fläkt räcker, och både riktad uppåt eller neråt funkar.

Just i P18x kan det dock vara intressant att kolla på agg med endast en 80mm fläkt på "kortsidan" och ett rakt-genom luftflöde. (som tex Antec NeoHE och Earthwatts och då ev kunna skippa mittfläkten i botten sektionen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Trodde att han menade agg i stil med Antec SmartPower som har en 80mm i bakkant och en inne i agget (där den yttre sällan rör sig öht). SmartPower hade korta kablar och tvivelaktig kvalitet dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
En fläkt räcker, och både riktad uppåt eller neråt funkar.

Just i P18x kan det dock vara intressant att kolla på agg med endast en 80mm fläkt på "kortsidan" och ett rakt-genom luftflöde. (som tex Antec NeoHE och Earthwatts och då ev kunna skippa mittfläkten i botten sektionen.

Ok tack för info. Mitt 3 åriga tagan har en fläkt som går neråt direkt i burken när lådan står upp, det som brukar vara standard med nätagg monterad vid taket?

Har sett på en dels signaturer de kör P chassi så det blir nog ett sånt

Men kanske i stället ett corsair nätagg på 600 700

Növändigt med eventuellt några förläggningsladdar?

Permalänk

Vad har du för komponenter i övrigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Vad har du för komponenter i övrigt?

Bara ett xfx gtx 280 än så länge hehe men jag har kollat mångas signaturer och börjar få mig en uppfattning vad det blir. Ska inskaffa Q6600 och läst flera har P chassi med denna kombination. Tveksam av val för mobo och nätagg men lutar sig åt corsair

Sett flera modeller har en utbuktning på taket av chassit, men en modell är plant? Vilken är det och skillnaden

Sanslöst svårt att välja stilrent chassi

Permalänk
Medlem

Grejen med detta chassit är att alla tror att det är så bra bara för att alla pratar om det.
Man kan säga att det är som med Carlsberg hof, alla säger att det är gott för att man blir påverkad av vad alla andra säger, men egentligen är det ett riktigt skitöl.
Kolla in t.ex Lian-Li istället.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk

Håhåjaja. Ett sånt inlägg i den här tråden känns mest som trollande efter bråk. "Lian-Li gör snordyra chassin i vibrationskänslig aluminium" skulle jag kunna kontra med.

Carlsberg = skitöl

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Sett flera modeller har en utbuktning på taket av chassit, men en modell är plant? Vilken är det och skillnaden

Utbuktningen i taket är en löstagbar plastbit i princip, så den är inga problem i sig... Gallret under ser hyfsat ut även utan det "locket".

Den kommande P183 verkar ha gjort sig av med bulan för gott, utan har en mer stiliserat fläktgaller:
http://www.silentpcreview.com/files/images/computex08/p183c.j...

...

Ozric, detsamma kan sägas om Lian-Li (både många Lian-Li lådor och P18x är på sätt och vis lite överskattade IMHO)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Bara ett xfx gtx 280 än så länge hehe men jag har kollat mångas signaturer och börjar få mig en uppfattning vad det blir. Ska inskaffa Q6600 och läst flera har P chassi med denna kombination. Tveksam av val för mobo och nätagg men lutar sig åt corsair

Sett flera modeller har en utbuktning på taket av chassit, men en modell är plant? Vilken är det och skillnaden

Sanslöst svårt att välja stilrent chassi

Utbuktningen är en plastbit som är väldigt lätt att ta bort. Varianten som kommer utan den är P182 Mini, en lite mindre låda, bl.a. med plats bara för Mini ITX, mer högljudda fläktar som är svårare att byta ut, men brutalt bra kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozric
Grejen med detta chassit är att alla tror att det är så bra bara för att alla pratar om det.
Man kan säga att det är som med Carlsberg hof, alla säger att det är gott för att man blir påverkad av vad alla andra säger, men egentligen är det ett riktigt skitöl.
Kolla in t.ex Lian-Li istället.

Det ligger något i det du säger. Fast skit är varken p182 eller Carlsberg hoff, dem duger gott för sitt ändamål.