Permalänk

starta datan utan chassi?

hej! jag har försökt att starta min dator utan chassi idag.. men jag e lite osäker vilka kablar man ska kortsluta .. jag har ett asus m2n-x moderkort..

När jag kortsluter pwrbtn= power button. på moderkortet går datorn igång men dör efter 2 sec.. är de nåra fler piggar man måste kortsluta´T.ex HD led eller nått?.

jag har bara processor och CPU fläkt, RAM minne i datorn n är jag testar starta behöver jag något mer för att den ska gå igång?..

jag har byggt väldigt många datorer men aldrig utan chassi.

Tack på Förhand

Permalänk
Hedersmedlem

du har inget chassi liggande då ? skulle nog vara enklare att ha moderkortet utanför pch bara koppla i puwer knappen

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Kortslut bara ett kort ögonblick mha skruvmejsel eller liknande så får datorn startpuls. Håller man för länge så är det ju samma sak som att hålla inne powerknappen för att tvinga avstängning.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Lägg moderkortet på en ESD påse Och kortslut pwr en liten dutt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Lägg moderkortet på en ESD påse Och kortslut pwr en liten dutt.

Har du någon aning om vad som ger en ESD-påse dess egenskaper? Tro du att dessa egenskaper är bra för ett moderkort som är igång?

Normala antistatpåsar består av metall med skyddande plastfilm på vardera sidan. Undersidan av moderkort har en massa lödpunkter som är ganska vassa. Skitbra om de går igenom plasten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Har du någon aning om vad som ger en ESD-påse dess egenskaper? Tro du att dessa egenskaper är bra för ett moderkort som är igång?

Normala antistatpåsar består av metall med skyddande plastfilm på vardera sidan. Undersidan av moderkort har en massa lödpunkter som är ganska vassa. Skitbra om de går igenom plasten.

Så himla våldsam behöver man inte vara, hade du rekommenderat att lägga moderkortet direkt i soffan ?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang3r
Så himla våldsam behöver man inte vara, hade du rekommenderat att lägga moderkortet direkt i soffan ?

Varför skulle jag det? Om man nödvändigtvis måste köra den utanför så är en kartongbit (utan tryck) klart bättre än att lägga den på ett ledande material.

Permalänk

Som redan nämnts så skall man bara kortsluta en kort stund (knappen är ju återfjädrande i vanliga fall).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

enligt inet kommer det aldrig fungera att starta datorn utan chassi!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
enligt inet kommer det aldrig fungera att starta datorn utan chassi!

Nähä och varför inte? Det var ju intressant, då jag alltid kör igång komponenterna utanför chassit för att kolla att de fungerar som de skall, innan jag skruvar fast moderkortet i chassit. Men jag måste väl ha drömt då.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Haha, stardade min lillebror nya dator i dag utanför ett chassi på moderkortets ESD påse för att se om allting skulle funka innan jag monterade det i chassit. Inga problem alls att köra på det sättet. Men det är väll inte allt för många fördelar att köra utan chassi 24/7.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

enligt inet kommer det aldrig fungera att starta datorn utan chassi!

Dagens LOL

Du har byggt många datorer men klara inte av att starta en utan schassi ?

Sätt ihop dina prylar .. Titta på moderkortet .. titta där du sätter fast alla frontkablar för HDD Led, Power button etc .. leta efter 2 pinnar med texten "pwr btn" el liknande bredvid .. kortslut dom .. Klart!

Edit: läste lite för fort. Det Ska räcka med att kortsl dom .. dör burken efter 2 sek är nåt inte som det ska

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.