Ändra i en Aliasfil eller Hitta osynlig nätverksmapp

Permalänk
Medlem

Ändra i en Aliasfil eller Hitta osynlig nätverksmapp

Hej jag har en liten fundering. Det var länge sedan jag jobbade mycket med Mac, så länge sedan att jag inte är något vidare bra på OS X, hur som helst nu har jag ett problem och några frågor. Den främsta frågan är nog egentligen hur jag ändrar i en alias fil, jag vill öppna den och ändra namnet på mappen den hänvisar till (nej jag vill inte söka upp den nya mappen manuellt).

Varför då detta för den som undrar. Jo så här är det, jag har min dator kopplad till en Windows server med diverse olika mappar, varav två gömda d.v.s. den som har delat ut dem har satt ett dollar tecken efter namnet. mapp$ , dock kan jag inte hitta dessa mappar när jag ansluter till servern, så klart, letar upp servern i rätt arbetsgrupp under nätverk, hittar den, ansluter, skriver in user och pass och får upp en lista på alla möjliga mappar, förutom de två gömda. Eftersom de är osynliga måste jag på något sätt tvinga datorn att söka efter dem. Då tänkte jag att jag helt sonika tar och gör ett alias av en av de mapparna som datorn hittar och sedan byter hänvisningsnamnet men icke, jag kan inte ändra i aliasfilen, kanske finns något smidigare sätt att lösa mitt problem på. Vore jätte glad för lite hjälp, tack på förhand.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Vet tyvärr inte om/hur man ändrar alias. Men för att uppnå det du försöker göra skulle du inte kunna prova göra såhär:

Skapa en textfil som innehåller t.ex.:

smb://<användarnamn>:<lösenord>@<adress_till_servern>/<utdelning>/<$gömd_utdelning/

Sen skapar du ett Automator workflow som listar innehållet i filen och sen ansluter till "innehållet i filen".

Edit: Det är möjligt att lämna ute lösenordet så att det måste anges vid anslutning.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)