Permalänk

Dator piper utan högtalare.

I morse innan skollan tänkte jag sätta igång datorn ett tag för att lägga in musik på psp't.
Den ville dock inte starta, och den pep med samma pip konstant, ett enda långt tjut.

Det roliga är dock inte att den pep, men faktiskt att jag tagit ut högtalaren som gör bios-pipen. Tar jag ut 14 pinnar kontakten (den med flest pinnar in i moderkortet med en och samma kabel ifrån nätaggregatet) så piper det inte, men den lilla grön led-lampan lyser heller inte.

Vad kan det vara? Det är ett asus K8N moderkort för övrigt.

PS.
Har testat att ta ut alla minnen, grafikkort, nätverkskort, ljudkort etc etc och försökt starta med endast moderkort, samma där, absolut ingenting händer, och när jag säger ingenting då menar jag ingenting att trycka på knappen förändrar inte ett smack.

// Tack på förhand, Kristoffer.

Permalänk

Möjligen har nätaggregatet en liten högtalare som indikerar överbelastning eller kortslutning. Tar du ur matarkontakten ur moderkortet och ljudet upphör så är väl moderkortet misstänkt... (LED lyser inte därför att den får ingen spänning...)

(Om du räknar så är det 20 eller 24 pinnar i den stora moderkortskontakten.)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Möjligen har nätaggregatet en liten högtalare som indikerar överbelastning eller kortslutning. Tar du ur matarkontakten ur moderkortet och ljudet upphör så är väl moderkortet misstänkt... (LED lyser inte därför att den får ingen spänning...)

(Om du räknar så är det 20 eller 24 pinnar i den stora moderkortskontakten.)

14 var bara ett nummer som kom upp så det var därför jag kände att en förklaring krävdes.

Och för att vara ärlig så vet jag inte, det bör ju vara moderkortet som spökar men detta har hänt tidigare, det vi lyckades med då var att dra ut alla förutom elkabeln, lägga datorn på sidan och då startade den. O.o
Dock har jag redan testat det så jag vet inte, kan vara nätagget, kan vara moderkortet men det är svårt att veta.

Det är socket 754 och har inga uppgraderingsmöjligheter idag :/ Så måste lyckas fixa det här.

Permalänk

Kanske du skulle kontrollera att inte moderkortets fästskruvar/distanser går emot och kortsluter någonstans... om det nu hjälpte med att lägga datorn på sida förut.
En drastisk variant är att ta ur moderkortet, placera det vid sidan om och bara ansluta det nödvändigaste. (Tänk på statisk elektricitet!)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så drog du ur matarkontakten/atx-kontakten (eller vad du väljer att kalla den) och sedan försökte att starta datorn?
Förklarningen att inget hände då är att datorn inte får ström när du drar ur denna kontakt ur moderkortet.

Låt den sitta i och plugga sedan ur så du har ett minne kvar, låt grafikkortet sitta i (vissa moderkort gillar inte vara utan grafikkort), processorn ska vara kvar. Men alla andra kablar som går till t.ex. hårddiskar, cdrom kan du dra ur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Kanske du skulle kontrollera att inte moderkortets fästskruvar/distanser går emot och kortsluter någonstans... om det nu hjälpte med att lägga datorn på sida förut.
En drastisk variant är att ta ur moderkortet, placera det vid sidan om och bara ansluta det nödvändigaste. (Tänk på statisk elektricitet!)

En god idé, men det hjälpte dock inte. =/

Någon som har några fler idéer?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Om jag förstår rätt så drog du ur matarkontakten/atx-kontakten (eller vad du väljer att kalla den) och sedan försökte att starta datorn?
Förklarningen att inget hände då är att datorn inte får ström när du drar ur denna kontakt ur moderkortet.

Låt den sitta i och plugga sedan ur så du har ett minne kvar, låt grafikkortet sitta i (vissa moderkort gillar inte vara utan grafikkort), processorn ska vara kvar. Men alla andra kablar som går till t.ex. hårddiskar, cdrom kan du dra ur.

Jag har god förståelse varför datorn inte startar utan den kontakten, men jag drog ur den i hopp om att få reda på om det är moderkortet som piper eller nätaggregaget.
Jag har redan testat med endast en minnesbricka, utan brickor, bara grafikkort etc etc, jag får ursäkta om jag var luddig i min första post.

Permalänk

Så... nu vet du om ljudet kommer inifrån nätaggregatet ?
Eller piper det inte längre ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Så... nu vet du om ljudet kommer inifrån nätaggregatet ?
Eller piper det inte längre ?

Utan den stora kabeln så piper ingenting, men moderkortet lyser inte så jag kan inte vara helt säker.
Sen är det väääldigt svårt att få ett humm om vad det är som låter, att lägga handen lite här och var för att liksom dölja ljudet lite är helt omöjligt, låter exakt likadant var man än lägger handen.

Tack för alla goda svar jag fått idag, det är fint att folk är villiga att hjälpa till, men jag skall upp tidigt imorgon, lång skolväg så vi får återgå då.
Skriv på ni, men nu vet ni att jag inte kommer kunna svara för att jag nanar. <3

God natt folk och tack så jättemycket för er hjälp hittills.

// Kristoffer

Permalänk

Bytte nätagg på mina två datorer idag, för att se om det kunde ha varit det.
Och well, ja det var det.

Men nu tog jag dock steget ifrån 420W till 300, då sitter jag på Athlon XP 64
1 hdd,
2 cd/dvd-brännare
1 ati hd3650

Kommer datorn att "överleva" ? eller suger den inte mer än 300W?