"Startnyckel" till PC, var kopplas låset in???

Permalänk
Medlem

Det kan vara rätt, men AT aggen startar ju ändå.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Det var ju aldrig frågan om agget startade eller inte. Det är moderkortet som vill ha Power-Good signalen

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk

GGeorgss, kommer du ihåg hur du kopplade powergood kretsen? Kan du rita upp ett schema eller nått? För att timerrelät tar upp typ 3 ISA bussar, och jag behöver dem bussarna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
GGeorgss, kommer du ihåg hur du kopplade powergood kretsen? Kan du rita upp ett schema eller nått? För att timerrelät tar upp typ 3 ISA bussar, och jag behöver dem bussarna...

Hej,

Jag ska gräva på vinden efter min burk och kolla hur jag kopplade. Jag har ju fortfarande kvar en av dessa datorer. Ska försöka återkomma med resultatet snart.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen

Det är med stor sorg, som jag har konstaterat att min 8Mhz Elite XT har fallit offer för vindröjnings-spöket. Denna dator, som hade kunnat bli en underbar Retro HTPC finns ej mer.

Men som tur är, så lyckades jag hitta ritningen av kretsen i en gammal bortglömd pärm.

Frågan är bara hur man lägger in en bild här?

Visa signatur

Permalänk

ta kort/scanna och sen ladda upp på tex pici.se sen ger du bara länken här.

och/eller sätter [img]länk[ /img] (utan mellanslaget)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ok, då försöker vi.

http://www.pici.se/360815/?size=fullsize

Sen är det bara att räkna

Visa signatur

Permalänk

Tack! =D Jättebra! Nu slipper jag det stora feta relät... XD
Tråkigt att "vindröjnings-spöket" har härjat hos dig...

Permalänk

Har kollat igenom schemat och har ett par frågor:
1. Vad finns C någonstans???
2. VAD är -t?
3. Vilket R är det du menar? R1 eller R2?
4. Vilken spänning ska Power Good ha?

Har frågat farsan som också är elektronik intresserad och han undrar samma sak.

Permalänk
Medlem

På fråga 2 skulle jag gissa på att det är tid i sekunder som menas. Kondensatorns värde styr väl hur lång tid signalen ska fördröjas. Så för att räkna ut värdet på C måste du bestämma hur länge den ska vänta innan datorn ska starta om jag har fattat rätt.

Permalänk

Aha... Så t kanske är tiden, men för att räkna ut C så måste jag veta vilket av motstånden R menas med.

Permalänk
Medlem

Ok, här kommer lite mer info.
U = matningsspänningen (i detta fallet 5V)
R = 12.7 kOhm, dvs. motståndet som finns i RC kretsen. (Eller är det 1kOhm motståndet? Har blivit lite rostig i elläran)
-t = som nämnts ovan, tid i sek.
PowerGood = utspänning som bestäms av Uc.

Ska försöka förklara hur kretsen fungerar.
Vid spänningslöst tillstånd, så ligger alla nivåer på 0V.
När du slår på 5V, så är Uc = 0V, vilket innebär att i punkten mellan dioden och kondingen har du 5V.
Detta medför att Ub är ca. 1.06V, enligt formeln.
Det innebär att transistorn är helt öppen, och PowerGood blir då lika med 0V.
När kondingen börjar laddas upp, dvs. Uc > 0V, börjar Ub sjunka, vilket medför att transistorn börjar strypa.
Till slut, så har Uc nått upp till 5V och transistorn är då helt strypt. Detta medför att PowerGood blir ungefär lika med Uc.

Prova räkna med 10nF för C, och se sedan åt vilket håll, du eventuellt behöver korrigera. Det går också att bygga kretsen på ett labbkort, och kolla med en voltmeter.

Visa signatur

Permalänk

Okej, tack! Ska testa med 10nF, vi får se hur det går...

Ska byta lite uppsvällda kondingar i nätdelen också.

Permalänk

Behövde man alltid bygga in detta i nätdelen när man köpte den? För om man köper en dator så ska den ju vara komplett?

Permalänk
Medlem

Det var troligtvis miss i denna batch. Kretskortet i nätdelen hade plats för dessa komponenter utmarkerade, men inga komponenter pålödade. Jag fick labba lite med värdena på komponenterna. Kommer ihåg, att jag mätte PowerGood signalen med en pappersskrivare, så jag kunde se hur spänningen steg i takt med tiden. Men det är många öl som har runnit under broarna sedan dess

Visa signatur

Permalänk

Okej, tittade på kretskortet och där fanns faktiskt några hål för komponenter.

Permalänk
Medlem

Undrar över om du har fått kretsen att fungera??

Visa signatur

Permalänk

Nepp, den fungerade inte... =( Jag tror det är något fel på nätagget kanske? Jag testade med ett nyare och då fungerade allting. Någonstans så ligger felet, bytte en massa kondingar på kortet som var dåliga, men felet kvarstår. Kan inte se något annat fel på agget.