för kännedom, zalman nätagg. zm850-hp

Permalänk
Medlem

för kännedom, zalman nätagg. zm850-hp

hallå tänkte dela med mig lite info från zalman.
Jag köpte ett zalman nätagg på 850 w. eftersom jag ville ha lite kräm då jag skulle överklocka en del samt att jag köpt ett 4870 x 2.
nu till problemet jag fick ett konstigt ljud tickande tjutande som kom från nättagget så jag skickade ett mail till deras support och fick ett intressant svar. som kan vara bra att veta ifall man tänkt köpa ett zalman nätagg inom snar framtid.

deras svar
" We regret to hear about your inconveniences. We are aware of the current situation as follows:

The high performance 9800GTX, 260~280, and ATI 4*** models are generating a high pitch when connected to our 750/850/1000 HP PSU models. There is a fix available for the 750HP due for February production, so you should either send your product in and ask for a revised PSU, or wait till then and make sure you get a model that is fixed. There are no defined release dates for the 850 and 1000HP upgrade yet."

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Medlem

Har samma agg.

Har iförsig ett 8800 ultra har inte märkt något.

Men Bra info !

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Avstängd

Jag hade high pitch noise felet för 3-4 månader med min 850w men fick en ny genom supporten @ maxfps och efter det så försvann tjutandet och grafikkortet kunde även klockas högre.

En annan sak med den var att hd-aktivitet skapade tjutande från nätagget. Det försvann också vid bytet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

hmmm, inte märkt av något hittils (undrar om jag fan inte märker det nu när du skrev det, skulle aldrig ha läst något ) men undrar om det kommer att bestå vad gäller nyare grafikkort också...

edit: googla lite och hittade denna http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=50175
verkar som att det kan vara problemet...

Permalänk
Medlem

jag kan ju tillägga att mitt inte låter längre nu. utan bara när jag startar spel. sen försvinner ljudet. förut lät det även när datorn var i standby. dock har jag en låg spänning på 3.3v linan. den levererar bara 3.2v nån som har samma problem?
jag ska bytta ut mitt så fort dom har fixat till problemet. det är ju iaf 3 års garanti. och jag är för övrigt väldigt nöjd med det.

Visa signatur

| Win 10 | Fractal Desingn R4 | i5 3570K@4.2 | asusP8z77-v | 16gb corsair 1600cl9 | asus 1070 oc | NXT 750w | Noctua NH-D14 | Samsung SSD500Gb evo |

Permalänk
Hedersmedlem

hittade nog mitt problem (en dålig strömadapter till en extern disk...) mitt agg verkar vara knäpptyst (ta i trä)... i värsta fall får man väl öppna skiten och spruta på lite silikon.

hur kollar du spänningen på linorna? mätutrustning?

edit: tror jag läste nån review om att 3.3V linan inte var helt hundra (men helt ok); det är ju ingen jätteavvikelse ~3% (se t.ex. http://www.techpowerup.com/reviews/Zalman/ZM1000-HP/4.html eller silentpcreviews där de såg -5% (0,18V) vid full load på 3.3 linan just)

edit2: menar du att de kommer att byta ut alla agg mot förfrågan?

Permalänk
Medlem

jag tror det. fick den uppfattningen av det mail jag bifogade i första inlägget.

" ........There is a fix available for the 750HP due for February production, so you should either send your product in and ask for a revised PSU, or wait till then and make sure you get a model that is fixed. There are no defined release dates for the 850 and 1000HP upgrade yet.

We are trying to remedy this situation for our customers as soon as possible. If you need further details on how the RMA procedure will work please contact:

support.usa@zalman.com or 714. 530. 0700 if you live in the Americas and for all other regions, please contact support1@zalman.co.kr, support2@zalman.co.kr, support3@zalman.co.kr and explain your situation. We again apologize for the inconvenience and hope to remedy your situation as soon as we can. "

Och med det svaret skulle jag tro att det är så.

Nä visst är det inte så stor skillnad på spänningen. men om man jämför med de små steg man gör i vcore-höjning vid överclockning för att få en stabil platform kan man ju fundera om det kan bli problem.
Nu är jag inte helt hundra på vad som drivs av 3 volts linan. men jag tycker att jag har dålig spänning på allt utom 12 och 5 volt, så när jag överklockar har jag fått justerat alla dom andra spänningarna ca 3-5 %

tack för infon om 3.3v linan, Aser.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zecert
jag tror det. fick den uppfattningen av det mail jag bifogade i första inlägget.

" ........There is a fix available for the 750HP due for February production, so you should either send your product in and ask for a revised PSU, or wait till then and make sure you get a model that is fixed. There are no defined release dates for the 850 and 1000HP upgrade yet.

We are trying to remedy this situation for our customers as soon as possible. If you need further details on how the RMA procedure will work please contact:

support.usa@zalman.com or 714. 530. 0700 if you live in the Americas and for all other regions, please contact support1@zalman.co.kr, support2@zalman.co.kr, support3@zalman.co.kr and explain your situation. We again apologize for the inconvenience and hope to remedy your situation as soon as we can. "

Och med det svaret skulle jag tro att det är så.

Nä visst är det inte så stor skillnad på spänningen. men om man jämför med de små steg man gör i vcore-höjning vid överclockning för att få en stabil platform kan man ju fundera om det kan bli problem.
Nu är jag inte helt hundra på vad som drivs av 3 volts linan. men jag tycker att jag har dålig spänning på allt utom 12 och 5 volt, så när jag överklockar har jag fått justerat alla dom andra spänningarna ca 3-5 %

tack för infon om 3.3v linan, Aser.

du får väldigt gärna PMa mig med hur det går så kanske jag också byter ut det; det kan ju kanske uppstå problem i framtiden (köper inte ett kavlitets 1000w agg för att ha i ett år direkt...)

edit: jag skulle inte lita på software som visar spänningen... se t.ex. http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=137886 (software kan ju ha blivit bättre, men jag skulle kolla upp det noga först)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
du får väldigt gärna PMa mig med hur det går så kanske jag också byter ut det; det kan ju kanske uppstå problem i framtiden (köper inte ett kavlitets 1000w agg för att ha i ett år direkt...)

edit: jag skulle inte lita på software som visar spänningen... se t.ex. http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=137886 (software kan ju ha blivit bättre, men jag skulle kolla upp det noga först)

Tror 1000w modellen är safe, dom har olika tillverkare (var iaf så tidigare)
Allt utom 850 och 1000w modellen är tillverkade av FSP vilket kan vara en nackdel, om det stämmer så kanske dom bytt OEM på 750w modellen men dom 2 översta ska komma från Enchance liksom en del Silverstone/Antec/Cooler Masters bra modeller.

Permalänk
Medlem

ja jag gör det om jag kommer ihåg
Du har helt rätt aser man ska inte lita på mjukvaru mättningar. Ska mätta up mitt med min multimeter så snart jag får tid. postar mätningen senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Tror 1000w modellen är safe, dom har olika tillverkare (var iaf så tidigare)
Allt utom 850 och 1000w modellen är tillverkade av FSP vilket kan vara en nackdel, om det stämmer så kanske dom bytt OEM på 750w modellen men dom 2 översta ska komma från Enchance liksom en del Silverstone/Antec/Cooler Masters bra modeller.

av de uppgifter jag fått från zalman verkar problemet gälla alla psu från dom förutom nya 750 som dom har fixat till. av vad jag läst verkar 1000wattarn mest drabbad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zecert
ja jag gör det om jag kommer ihåg
Du har helt rätt aser man ska inte lita på mjukvaru mättningar. Ska mätta up mitt med min multimeter så snart jag får tid. postar mätningen senare.

av de uppgifter jag fått från zalman verkar problemet gälla alla psu från dom förutom nya 750 som dom har fixat till. av vad jag läst verkar 1000wattarn mest drabbad.

Skumt att agg från 2 olika OEMs svajar men det kan iofs bero på Zalmans egna modifikationer av aggen.

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju undra vad för tabbe dom gjort. jag menar dom flesta som köper dessa nät delar gör ju det just för att dom har ström krävande grafikkort. Man tycker att dom borde ha testat dessa konfigurationer. men det verkar ju inte heller som om alla är drabbade . Ett underligt problem, men skönt att dom är angelägna om att hjälpa sina kunder iaf. än så länge har jag förtroende för dom.

Visa signatur