Var är finns alla kommandon? (Nyfiken)

Permalänk
Medlem

Var är finns alla kommandon? (Nyfiken)

Jag fick just en ny arbetsdator - en mac. Eftersom det är första gången jag kör på en mac är jag lite nyfiken över saker och ting. En sak jag undrat över är var alla kommandon, som t.ex. ping och nano, ligger någonstans. Vet ni om det finns någon najs jämförelse över filstruktursystem (mac, windows)? Känner mig rätt vilsen i mac nämligen. Inte för att det är svårt att hitta sina filer - mer bara att jag vill veta hur allt hamnar.

Permalänk
Medlem

Kan inte Mac, men Linux/Unix ...
Testa "which nano" ex .. för att se sökvägen till binären i fråga.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Hedersmedlem

Sånt ligger i /bin, /usr/bin och ibland /usr/local/bin.
Samma men sbin för "system" binaries (fast vad s står för är inte alla överens om) som kräver att man är root för att använda (fullt ut, åtminstone).

aztekk: OS X Leopard är UNIX 03-certifierat, så kan du *nix så...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Ah schysst! Which var riktigt najs. Visste inte om det kommandot.

Hur är det med alla mappar och sånt? Vad är alla biblioteksmappar för nåt? Typ windows motsvarande application data?

Permalänk
Hedersmedlem

~/Library/Application Support är typ motsvarande Application Data, och div. inställningar sparas i ~/Library/Preferences (filerna läses bäst med Property List Editor som följer med XCode - en del är XML och en del är binära, dvs oläsliga).

(~ = din hemmapp, om du inte redan visste )

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det finns ju ytterligare en library som ligger direkt på rooten i system/. Vad är det för nåt?

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte full koll där, men /Library är en mera global version av ~/Library (gäller alla användare), innehåller t ex samplingar till GarageBand som vore idiotiskt att ha en kopia per användare av. Om jag minns rätt från mitt programmerande så letar den automatiskt igenom /Library/Preferences innan den kollar i ~/Library/Preferences, dvs att program kan lagra standardinställningar där.
/System är lite som Windows-mappen (har ingen direkt motsvarighet i *nix, kanske kärnan + /usr/*bin + /lib), aja baja att röra ungefär. Här har vi saker som docken, finder, alla "dolda" program, drivrutiner osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Schysst, tack för svaren Thomas.

Permalänk
Medlem

Ett kommando som kan vara bra att lägga bakom örat är "open".

Det gör nämligen samma som när du dubbelklickar i Finder. Den öppnar filen i fråga i det program du satt som standard. "open fil.pdf" öppnar i preview, typ.

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, i samma anda:
pbcopy/pbpaste: Clipboard-integration i terminalen, t ex: ls | pbcopy, sen öppna firefox och Cmd+V
qlmanage: Quick Look-pryl, kan användas i stil med qlmanage *.jpg för att visa alla jpg-bilder i mappen i Quick Look.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ah, i samma anda:
pbcopy/pbpaste: Clipboard-integration i terminalen, t ex: ls | pbcopy, sen öppna firefox och Cmd+V
qlmanage: Quick Look-pryl, kan användas i stil med qlmanage *.jpg för att visa alla jpg-bilder i mappen i Quick Look.

Trevliga tips, gillar att man lägger till stöd för nya funktioner även genom terminalen!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ah, i samma anda:
pbcopy/pbpaste: Clipboard-integration i terminalen, t ex: ls | pbcopy, sen öppna firefox och Cmd+V
qlmanage: Quick Look-pryl, kan användas i stil med qlmanage *.jpg för att visa alla jpg-bilder i mappen i Quick Look.

Hur gjorde man "pipe" tecknet på mac?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudburst
Hur gjorde man "pipe" tecknet på mac?

| = alt+7
\ = shift+alt+7
[ = alt + 8
] = alt + 9
{ = shift+alt+8
} = shift+alt+8

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ett annat intressant kommando är `say` som säger det du skriver. Kanske inte så användbart men skoj ibland.

Permalänk
Medlem

Hehe schyssta tips allihopa. Eller kanske aningen tveksamt i ditt fall, nystan.

Permalänk
Medlem

nystans förslag var inte ett dugg tveksamt, för ett utmärkt exempel på hur say kan användas, se http://xkcd.com/530/

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04