Fra-lagen så undiver du avlyssningen

Permalänk

Fra-lagen så undiver du avlyssningen

Tja

Hittade en länk med lite information ang Fra-lagen och program som krypterar din information, vad tycker ni ??? kan det vara något eller, ej så insatt i sånt här

http://www.mjukvara.se/FRA

Mvh

Permalänk
Medlem

Den kommer att skortas Den har fått stor kritik av EU och Norge ska stämma FRA

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

En nation kan inte stämma en myndighet i ett annat land så det kan vi glömma helt.

Vad som har hänt är att en grupp jurister i norge anser att sverige bryter mot internationell rätt. Om det sen överhuvudtaget leder till nått får vi se.
EU har inte utalat någon kritik alls som jag känner till.

Kan du hitta något annat får du gärna publicera en länk till något sådant.
Svenska datainsektionen är däremot kritisk i sitt remisssvar som man ka få del av från datainspektionen vid intresse

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Såg att det stod om Skype i länken ovan... Så brukar jag vara här och läsa http://henrikalexandersson.blogspot.com/2009/02/eu-vill-avlys...
där det finns mycket gott att läsa angående FRA och IPRED m.m. Inte heller jag har hört at EU har protesterat på något vis.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Avstängd

Vad har du att gömma dig ifrån? När folk slutar piratkopiera kommer vi kanske snart kunna köpa billiga, filmer och spel eftersom industrin inte förlorar lika mycket.

Jag är mycket för att kunna köpa en film på nätet och ladda ner, sedan bränna ut eller se på datorn.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
EU har inte utalat någon kritik alls som jag känner till.

Då är du bara opåläst:

http://rickfalkvinge.se/2009/02/17/sensation-eu-kraver-droppa...

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Vad har du att gömma dig ifrån? När folk slutar piratkopiera kommer vi kanske snart kunna köpa billiga, filmer och spel eftersom industrin inte förlorar lika mycket.

Jag är mycket för att kunna köpa en film på nätet och ladda ner, sedan bränna ut eller se på datorn.

nej priserna kommer inte att gå ner, det handlar om hur efterfrågan ser ut. om något så kommer de kanske gå upp... allt annat lika

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade vart underbart om det funkade så som du säger, NÄr folk slutar piratkopiera så kommer vi kunna köpa billiga filmer musik och spel! Inte en chans det är som med allt som har med pengar att göra, folk vill alltid ha in så mycket pengar dem kan desto mer desto bättre! Ju mer pengar dem får desto girigare så grymt trist! Blir nog snarare dyrare film och bio skulle inte förvåna mig!

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför sänka priset? Konkurrensen från illegal spridning av materialet har ju försvunnit. Marknaden styrs av tillgång och efterfrågan, digtala medier finns ju i praktiken i oändligt mängd så media bolagen bestämmer faktiskt priset helt själva.

Sen handlar nödvändigtvis inte FRA lagen om ner laddning av program, vill du att staten eller någon annan skall veta vilka sidor du surfar på och i förlängningen veta till exempel vilka besvärliga politiska åsikter du har eller vad du pratar med din doktor om.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Innan "piratandet" var det ju knappast billigt heller direkt.

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Varför sänka priset? Konkurrensen från illegal spridning av materialet har ju försvunnit. Marknaden styrs av tillgång och efterfrågan, digtala medier finns ju i praktiken i oändligt mängd så media bolagen bestämmer faktiskt priset helt själva.

Sen handlar nödvändigtvis inte FRA lagen om ner laddning av program, vill du att staten eller någon annan skall veta vilka sidor du surfar på och i förlängningen veta till exempel vilka besvärliga politiska åsikter du har eller vad du pratar med din doktor om.

Som sagt FRA handlar mer om att få läsa av tex era Mail.

"Man kan i och för sig notera att FRA-chefen, Ingvar Åkesson, öppet deklarerade att människor bör betrakta allt som sänds via e-post som "vykort" som vem som helst kan läsa." ( http://henrikalexandersson.blogspot.com/search?q=fra )

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | ASUS ROG Swift 27" 4K PG27UCDM | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smisken
Hade vart underbart om det funkade så som du säger, NÄr folk slutar piratkopiera så kommer vi kunna köpa billiga filmer musik och spel! Inte en chans det är som med allt som har med pengar att göra, folk vill alltid ha in så mycket pengar dem kan desto mer desto bättre! Ju mer pengar dem får desto girigare så grymt trist! Blir nog snarare dyrare film och bio skulle inte förvåna mig!

Eftersom de skulle få in mer pengar så kan de även skapa mer, skapas de mer så faller priset naturligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja de flesta brukar ju börja konkurrera med sig själva när de har för många produkter...

Att priserna skulle sjunka är nog det mest "underhållande" av allt jag hört om FRA-förespråkare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007
Ja de flesta brukar ju börja konkurrera med sig själva när de har för många produkter...

Att priserna skulle sjunka är nog det mest "underhållande" av allt jag hört om FRA-förespråkare

Saken är det, är man laglig så har man inget att klaga på FRA om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Förutom att de höjer och sätter vilka priser som helst om de väl återfår kontrollen.

Permalänk
Medlem

citat:Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju möjligt. Men det som är privat ska vara privat!!

Visa signatur

Corsair carbide SPEC-03 | Corsair CX750M 750W | Intel LGA1151 core i7 6700K | Gigabyte LGA1151 GA-Z170-Gaming K3 | 4x8GB 3000MHz (PC4 2400) DDR4 CL16 1,35V Black&Red | Asus GeForce RTX 2070S 8GB Turbo OC | Samsung 950 Pro 256GB M.2 PCIe SSD | Windows 10 pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis som att ha en polisiär övervakare på toaletten? Ja det är ett extremt exempel. Men det är inte svart på vitt. Frågan är inte OM det sker övervakning, utan var gränsen för när det övervakas för mycket går. Jag tycker den blir passerad långt innan FRA-lagen. I ärlighetens namn så är FRA-lagen samma sak för internet som satelliter med upplösning så man kan se ansikten, som konstant filmade hela sveriges yta, med röntgensyn och värmekameror samtidigt vore för "verkligheten". Även om jag inte har något att dölja vill jag varken att SÄPO, FRA eller någon slumpmässig kontorsnisse på sagda plats ska ha tillgång till det vid varje given tidpunkt.

Nej jag handlar musik på itunes, har betald spotify och köper alla mina spel. Det hör inte hit överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nissev70
citat:Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju möjligt. Men det som är privat ska vara privat!!

FRA gör att många olagliga verksamheter kommer brytas ner, däremot så kommer de också bli så att många kommer använda kodord och det går säkerligen igenom deras filter.

FRA har vart aktiv i många år, ända skillnaden är att det blir några lagändringar och de får mer resurser. De har avlyssnat och kontrollerat folk förut.

Sedan kommer frågan, varför skulle de finna dig intressant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

FRA gör att många olagliga verksamheter kommer brytas ner, däremot så kommer de också bli så att många kommer använda kodord och det går säkerligen igenom deras filter.

FRA har vart aktiv i många år, ända skillnaden är att det blir några lagändringar och de får mer resurser. De har avlyssnat och kontrollerat folk förut.

Sedan kommer frågan, varför skulle de finna dig intressant?

Tror du verkligen allvarliga brottslingar är så idiotiska att dom skickar information om deras illegala verksamhet i klartext över landsgränsen när de vet det övervakas och granskas? Var går gränsen för att de misstänker att man använder "kodord" och börjar granska en? Det är ju bara att pedofilerna skriver "glass" istället för barn och "bil" istället för porr så går det igenom filtret, eller ska dom börja granska de orden också?

Om jag krypterar då, ska dom avkoda allt krypterat man skickar? Om jag gör en internetbetalning kommer informationen skickas krypterat, ska det avkrypteras bara för att det finns risk att någon smygit in något olagligt i det? Om jag skickar en bild i ett väldigt udda filformat, kan de tro att det rör sig om krypterade terrorplaner då? Kommer de då börja granska mig på närmare håll? Nää då, inte övervakar det vanliga svenssons inte, men vad händer då med de pedofiler som är så sluga att de faktiskt GÖR så? Ska det bli som i England eller vars det nu var att de kunde KRÄVA att man avkrypterade information som de ansåg vara just krypterad information än om det inte är det?

Problemet är att de värsta brottslingarna antagligen inte vill åka fast och därför säkerligen gör ett JÄKLIGT bra jobb med att dölja vad de sysslar med, och ska dom få fast dessa rackare kommer det krävas mer än ett litet filter som sorterar ut vissa uppenbara sökord. Det innebär att vi alla sätts under luppen, och det ogillar vi alla.

Vore det inte bättre om dom la alla dessa skattepengar som går till utredningar, personal, teknisk utrustning både för IPRED och FRA på att istället skattesubventionera spel/film/musik ordentligt så folk blev mer intresserade av att köpa detta? Inse att du, och alla i antipiratrörelsen tänker helt bakvänt; Man kan inte fokuserade på symptom när en sjukdom härjar. I den metaforen är alltså fildelning ett symptom, orsakat av sjukdomen som är tjänster som kostar mer än vad folket är redo att betala. En produkt som inte följer grundregeln tillgång och efterfrågan med piratkopiering som följd. När tillgången är oändlig genom digital distribution och efterfrågan som man kan se på både trackers OCH (piratkopiering till trots) på spelförsäljningsfronten borde ju priserna kunna sjunka ganska ordentligt, men likt förbannat kostar en digital kopia nerladdad på Steam t.om MER än i butik. HUR kan då folk skylla på piratkopieringen när folk inte vill betala?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Tror du verkligen allvarliga brottslingar är så idiotiska att dom skickar information om deras illegala verksamhet i klartext över landsgränsen när de vet det övervakas och granskas? Var går gränsen för att de misstänker att man använder "kodord" och börjar granska en? Det är ju bara att pedofilerna skriver "glass" istället för barn och "bil" istället för porr så går det igenom filtret, eller ska dom börja granska de orden också?

Om jag krypterar då, ska dom avkoda allt krypterat man skickar? Om jag gör en internetbetalning kommer informationen skickas krypterat, ska det avkrypteras bara för att det finns risk att någon smygit in något olagligt i det? Om jag skickar en bild i ett väldigt udda filformat, kan de tro att det rör sig om krypterade terrorplaner då? Kommer de då börja granska mig på närmare håll? Nää då, inte övervakar det vanliga svenssons inte, men vad händer då med de pedofiler som är så sluga att de faktiskt GÖR så? Ska det bli som i England eller vars det nu var att de kunde KRÄVA att man avkrypterade information som de ansåg vara just krypterad information än om det inte är det?

Problemet är att de värsta brottslingarna antagligen inte vill åka fast och därför säkerligen gör ett JÄKLIGT bra jobb med att dölja vad de sysslar med, och ska dom få fast dessa rackare kommer det krävas mer än ett litet filter som sorterar ut vissa uppenbara sökord. Det innebär att vi alla sätts under luppen, och det ogillar vi alla.

Vore det inte bättre om dom la alla dessa skattepengar som går till utredningar, personal, teknisk utrustning både för IPRED och FRA på att istället skattesubventionera spel/film/musik ordentligt så folk blev mer intresserade av att köpa detta? Inse att du, och alla i antipiratrörelsen tänker helt bakvänt; Man kan inte fokuserade på symptom när en sjukdom härjar. I den metaforen är alltså fildelning ett symptom, orsakat av sjukdomen som är tjänster som kostar mer än vad folket är redo att betala. En produkt som inte följer grundregeln tillgång och efterfrågan med piratkopiering som följd. När tillgången är oändlig genom digital distribution och efterfrågan som man kan se på både trackers OCH (piratkopiering till trots) på spelförsäljningsfronten borde ju priserna kunna sjunka ganska ordentligt, men likt förbannat kostar en digital kopia nerladdad på Steam t.om MER än i butik. HUR kan då folk skylla på piratkopieringen när folk inte vill betala?

Hade du läst riktigt hade du sluppit skriva all text.

Det som gör att det kostar mycket i STEAM är att de ville ha lika priser, men inte brydde sig om kursvärdet och sa att de bara skulle vara så. Är man så dum och köper spelet via STEAM får man skylla sig själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Smart...

Det hela handlar om personlig integritet..

Visa signatur

* Lär dig använda SÖK funktionen först!
* Det heter verkar INTE värkar och rosa INTE råsa FFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den typiska kommentaren, möjligtvis att majoriteten inte har nått att dölja men har ingen lust att FRA ska ta del av mitt privat liv även om det är inget av intresse för dom.Vad händer när vi får lagar som säger att alla ska undersökas rektalt efter droger en gång i månaden bara för att vara på den säkra sidan.Eftersom du har inget att dölja så är det inga bekymmer antar jag för dig att "Bend over" och ta det som en man.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade du läst riktigt hade du sluppit skriva all text.

Det som gör att det kostar mycket i STEAM är att de ville ha lika priser, men inte brydde sig om kursvärdet och sa att de bara skulle vara så. Är man så dum och köper spelet via STEAM får man skylla sig själv.

Det är ett tecken på att dom tror vi är villiga att betala vad som helst, och det är där det hela gått snett. Dessutom spelar det ingen roll om dom skulle räkna om från USD, 50USD = ca 40EUR, och 40 EUR är nånstans kring 450kr, dvs ganska precis samma som i butik. Än om de skulle sänka till motsvarande 400kr så är det fortfarande för dyrt för en digital kopia som inte kostar något att ta fram (dvs själva kopian, inte originalet). 200kr för digital kopia torde väl vara lagom för att man skulle köpa bra många gånger fler spel än idag.

Problemet med STEAM är att de tror att folk köper spelen just på STEAM för att slippa gå till butik och köpa, men de glömmer att folk faktiskt inte får spelet i sin fysiska form i ett snyggt fodral att ha i hyllan. Ska jag köpa ett spel bara för att få dess funktionalitet ska det fan inte kosta mycket, det kostar ju mindre för utgivaren per kopia och ger kunden mindre, varför ska det då kosta lika mycket? Tror de flesta ser STEAM och andra onlinetjänster som BILLIGA snålmetoder att köpa spel på snarare än en bra tjänst för att slippa vänta någon dag.

Permalänk
Medlem

Don't feed the troll...

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av D-Frag
Smart...

Det hela handlar om personlig integritet..

Så man ska ha rätt att begå brott i sverige?

Citat:

Det är ett tecken på att dom tror vi är villiga att betala vad som helst, och det är där det hela gått snett. Dessutom spelar det ingen roll om dom skulle räkna om från USD, 50USD = ca 40EUR, och 40 EUR är nånstans kring 450kr, dvs ganska precis samma som i butik. Än om de skulle sänka till motsvarande 400kr så är det fortfarande för dyrt för en digital kopia som inte kostar något att ta fram (dvs själva kopian, inte originalet). 200kr för digital kopia torde väl vara lagom för att man skulle köpa bra många gånger fler spel än idag.

Problemet med STEAM är att de tror att folk köper spelen just på STEAM för att slippa gå till butik och köpa, men de glömmer att folk faktiskt inte får spelet i sin fysiska form i ett snyggt fodral att ha i hyllan. Ska jag köpa ett spel bara för att få dess funktionalitet ska det fan inte kosta mycket, det kostar ju mindre för utgivaren per kopia och ger kunden mindre, varför ska det då kosta lika mycket? Tror de flesta ser STEAM och andra onlinetjänster som BILLIGA snålmetoder att köpa spel på snarare än en bra tjänst för att slippa vänta någon dag.

STEAM är ett dåligt exempel, du framhäver inte ens vilket spel du menar. Tala ur skägget.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

marginalkostand=0 -> pris=0 i perfekt konkurrens ("idealet")

Permalänk
Medlem
Citat:

STEAM är ett dåligt exempel, du framhäver inte ens vilket spel du menar. Tala ur skägget.

Det gäller alla spel. Fallout 3 kostar t.ex 44,99EUR, vilket ju är runt 500kr. 399kr tar dom på Cdon med fint fodral. Steam är inte ett dåligt exempel alls då det är den överlägset största tjänsten, om inte du kan nämna någon sida som har samma möjlighet att betala direkt med betalkort (dvs inte paypal), få ladda ner spelet på en gång, har lika stort utbud som STEAM och dessutom är billigare. Finns det en sån tjänst så säg till.

Problemet handlar inte om prissättningen just på STEAM just idag här i Europa, utan det handlar om att de inte bryr sig om hur de sätter priserna, och problemet är att regeringen inte tar upp det som en faktor när de stiftar lagar för att jaga de som inte har råd och vänder sig till olagliga metoder för att kunna spela. Det är som om dom antar att folk fildelar bara för att jävlas eller för att de är snåla, men faktum är att 500kr är bra mycket mer än de tror, särskilt när de samtidigt räknar med att man ska köpa massa skivor, massa filmer, ha en dator som duger till detta, ha stereo, tv samt dras med allt som blivit dyrare de senaste 2 åren.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det gäller alla spel. Fallout 3 kostar t.ex 44,99EUR, vilket ju är runt 500kr. 399kr tar dom på Cdon med fint fodral. Steam är inte ett dåligt exempel alls då det är den överlägset största tjänsten, om inte du kan nämna någon sida som har samma möjlighet att betala direkt med betalkort (dvs inte paypal), få ladda ner spelet på en gång, har lika stort utbud som STEAM och dessutom är billigare. Finns det en sån tjänst så säg till.

Problemet handlar inte om prissättningen just på STEAM just idag här i Europa, utan det handlar om att de inte bryr sig om hur de sätter priserna, och problemet är att regeringen inte tar upp det som en faktor när de stiftar lagar för att jaga de som inte har råd och vänder sig till olagliga metoder för att kunna spela. Det är som om dom antar att folk fildelar bara för att jävlas eller för att de är snåla, men faktum är att 500kr är bra mycket mer än de tror, särskilt när de samtidigt räknar med att man ska köpa massa skivor, massa filmer, ha en dator som duger till detta, ha stereo, tv samt dras med allt som blivit dyrare de senaste 2 åren.

Du svarade inte på min fråga. STEAM är en dålig tjänst som fått inflytande pga populära spel och har aldrig varit känt för att ha varit bra.

Att starta ett liknande nätvärk kostar pengar och det måste hållas drivande. Man behöver också hitta intresserade för att få det att fungera.

En billig och suverän tjänst är ju Spootify, hur många tycker att det är dyrt och är en dålig tjänst? Inte särskilt många.

Det är dock komplicerat att lyckas med en nätvärk för spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du svarade inte på min fråga. STEAM är en dålig tjänst som fått inflytande pga populära spel och har aldrig varit känt för att ha varit bra.

Att starta ett liknande nätvärk kostar pengar och det måste hållas drivande. Man behöver också hitta intresserade för att få det att fungera.

En billig och suverän tjänst är ju Spootify, hur många tycker att det är dyrt och är en dålig tjänst? Inte särskilt många.

Det är dock komplicerat att lyckas med en nätvärk för spel.

Inte särskilt många som tycker det är dyrt nej men det är i betastadie så man vet aldrig hur länge skivbolagen går med på det, redan nu har dom ju börjat dra in på tillgängliga musiken och dela upp i regioner osv.

Ska inte vara lagligt att begå brott i Sverige, det säger jag inte. Jag säger att man ska konkurrera ut de olagliga alternativen innan man jagar privatpersoner. Erbjuda lagliga alternativ som FOLK ÄR REDO ATT BETALA FÖR (läs de 6 senaste orden ett par gånger till för det är där hela denna diskussion hänger) istället för att stämma de potentiella kunderna.

Visst kostar det med spelnätverk, men om spelutgivarna kunde lägga sina resurser på att tillsammans stötta STEAM eller annat nätverk istället för att lägga kostnader på DRM vore det nog bra för oss alla. Kostar ganska mycket med DRM ska du veta, minns inga siffror men det rörde sig inte om bara nån miljon eller två. Att påstå att det är piraterna själva som rår för det är skitsnack, reserverar mig för den kommentaren redan nu. Utgivarna som väljer vars pengarna ska gå, istället för att sänka priser har de valt att försämra våra villkor, förväntar de sig att folk ska köpa mer av det har tydligen vissa viktiga delar i deras marknadsfilosofi blivit utelämnade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dummaste kommentaren jag läst hittills.

Det handlar inte om brottsmisstankar. Det handlar om personlig integritet.
Det handlar om att lika lite som att en myndighet ska kunna övervaka vad jag gör på toan (lagligt vad jag vet?), vilka personer jag har sex med (lagligt vad jag vet?) eller hur ofta jag går på krogen (lagligt vad jag vet?) så ska inte en myndighet heller övervaka och lagra de vanor jag har på internet eller vilka telefonsamtal jag ringer - framförallt inte om det saknas brottsmisstanke! (annars kan det tillåtas begränsad avslyssning, av personer med brottsmisstanke).

Jag vill inte bo i Kina eller det forna DDR där man avlyssnar, bevakar och åsiktsregistrerar folk. Ev. brott som begås skall bekämpas men absolut inte om man offrar personlig integritet och inför övervakningssamhället.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.