Dedicated Server Hur får jag ett ip?

Permalänk
Medlem

Dedicated Server Hur får jag ett ip?

Hejsan det är så att jag har en router hemma och har lagt upp en dedicated CS server. jag hittar servern på lan.

jag har ändrat till statiskt ip och låst upp portarna. men det jag undrar är hur jag får ett specifikt ip till servern? om jag tex går in på whatismyip.com så har jag samma ip på båda datorerna(antar att det är routerns ip), jag undrar hur jag fixar så jag får ett ip som alla användare på internet kan koppla upp sig mot.

tacksam för hjälp!

mvh viktor

Permalänk
Medlem

enklast är att konfigurera portforward (vidarebefodra portar) av de aktuella portarna i din router. kolla på www.portforward.com

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

När du har en router så har alla datorer kopplade till den samma IP.
Det som avgör vilken dator folk ansluter till när dom skriver in ditt IP är porten.
Du får konfigurera i routern att port 27015 (eller vilken du nu tänker använda) går till din serverdator.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

tack för svar, cla77 jag har gjort port forwarding, maskaren precis det svar jag ville ha!

nu måste jag bara lista ut så att porten går till min dator, hade tänkt använda port 27016 ingen som har förslag hur man ändrar det?

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Scient...

där är min router!

jag har följt guiden precis som det står hur man ska göra för counter strike. är det något fel jag gör, går det inte att använda port 27016 som serverns port med dom inställningarna jag gjort efter guiden? tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Du får kolla vilket IP din server dator har i nätverket, t.ex: 192.168.0.2
Du kan kolla detta på nätverksanslutningar.

Sedan styr du bara porten 27016 i routern till det lan-ipt.
Då kommer utgående trafik komma åt din CS-server.

Då ansluter folk genom console t.ex

connect dittinternetip:27016

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Ett snyggare alternativ är www.dyndns.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
Ett snyggare alternativ är www.dyndns.com/

visst är det så, men vi behöver kanske inte krångla till det ännu mer för honom inte för att det är krångligt men fixa igång så att andra utifrån kan komma in på servern först, sen kan du kirra en dns til den.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!