i7 system ca 20k, lite tips innan beställning

Permalänk
Medlem

i7 system ca 20k, lite tips innan beställning

Har tittat runt i alla trådar som finns på sweclockers under den senaste veckan och är nu redo att lägga min beställning. Innan jag lägger den vill jag bara kolla av med proffsen här att det inte är någonting jag missat.

Har inte byggt ihop en egen burk sedan jag köpte lite hopplock med ett radeon9800, någon gammal amd cpu m.m för 5-6år sedan. Var budgetgrejer (chassi med nätagg för typ 450kr ) som gällde då så nu när grejerna kostar lite mer hoppas jag det blir en baggis att montera. Har även fixat ett esd-armband, en monteringssats med verktyg för datorer och arctiv silver kylpasta.

Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366 DDR3

Intel Core? i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed

Corsair HX620W - nätaggregat - 620 Watt

OCZ Gold DDR3 1600MHz 6GB KIT, 3xDDR3 2GB, CL8-8-8-20

Samsung 24" LCD Syncmaster 2443BW, 1920x1200

Antec Twelve Hundred Gaming Case(Without PSU)

XFX GeForce GTX 285 650M 1GB PhysX CUDA

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan

Någon del jag verkligen borde byta ut? Någonting jag glömt?
Tanken är att klocka den en del då 2.66Ghz känns lite väl lågt för krävande spel.

Permalänk
Medlem

samma upplägg som jag tänkt mig, utan skärm då. Min fråga är ang. grafikkortet, är det värt att trycka i en 285, eller borde man köpa en dubbelmacka a'la X2?

Hur ser 285 ut annars, är den värd sina pengar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnlund
samma upplägg som jag tänkt mig, utan skärm då. Min fråga är ang. grafikkortet, är det värt att trycka i en 285, eller borde man köpa en dubbelmacka a'la X2?

Hur ser 285 ut annars, är den värd sina pengar?

285 är inte det mest prisvärda kortet, men det jag framförallt tar hänsyn till är spel skall flyta fint utan några fps drops, 100 eller 200 i max spelar mindre roll.
En hel del tester jag läst ligger 285 en bit under 4870x2 men 285 har inte lika låg lägsta fps (drops).

Sedan att det är single-gpu för det känns som att 4870x2 korten (och dubbelmackor, sli, xfire) är optimalt om du endast spelar nyare spel, medans ett single-gpu kort även ger väldigt bra prestanda i lite äldre spel (typ wow).

Det faktum att 285 dök upp på veckans erbjudande på komplett var ju det som fick mig att bestämma mig till sist :).

Permalänk

varsifrån ska du beställa?

ett tips är att beställa till en 1 tb hdd för lagring

annars fint

Edit: såg att du redan hade en en tb hdd i listan

Permalänk
Medlem

Allt från komplett förutom noctuan, skärmen och grafikkortet är billiga där och övriga delar skiljer inte mycket på andra butiker.
Räcker gott med samsung-disken för lagring, mer än 1TB behöver jag inte internt, och gör jag det får jag väl koppla in min externa seagate disk som står och dammar

Permalänk

jag hade kört på ett 4870x2 istället, eller plockat bort Raptor-disken o kört på ett lite billigare chassi för att kunna pröjsa ett GTX295

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Re: i7 system ca 20k, lite tips innan beställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
Har tittat runt i alla trådar som finns på sweclockers under den senaste veckan och är nu redo att lägga min beställning. Innan jag lägger den vill jag bara kolla av med proffsen här att det inte är någonting jag missat.

Har inte byggt ihop en egen burk sedan jag köpte lite hopplock med ett radeon9800, någon gammal amd cpu m.m för 5-6år sedan. Var budgetgrejer (chassi med nätagg för typ 450kr ) som gällde då så nu när grejerna kostar lite mer hoppas jag det blir en baggis att montera. Har även fixat ett esd-armband, en monteringssats med verktyg för datorer och arctiv silver kylpasta.

Asus P6T Deluxe, X58, Socket-1366 DDR3

Intel Core? i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed

Corsair HX620W - nätaggregat - 620 Watt

OCZ Gold DDR3 1600MHz 6GB KIT, 3xDDR3 2GB, CL8-8-8-20

Samsung 24" LCD Syncmaster 2443BW, 1920x1200

Antec Twelve Hundred Gaming Case(Without PSU)

XFX GeForce GTX 285 650M 1GB PhysX CUDA

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2 32MB 7200RPM

Western Digital VelociRaptor 150GB, 10000RPM, SATA, 3 Gb/s, 16MB

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S

Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan

Någon del jag verkligen borde byta ut? Någonting jag glömt?
Tanken är att klocka den en del då 2.66Ghz känns lite väl lågt för krävande spel.

Intel's SSD X25 är ett hett tips i den budgeten

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: i7 system ca 20k, lite tips innan beställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
jag hade kört på ett 4870x2 istället, eller plockat bort Raptor-disken o kört på ett lite billigare chassi för att kunna pröjsa ett GTX295

Är helt såld på chassit efter att ha sett det i en butik förra veckan, så där blir inget byte :p. Sen är jag lite skeptisk till grafikkort med dubbla gpu:er, känns som att man bara drar nytta av det i de absolut nyaste spelen. Men blir nog ett 285 till i SLI så fort jag känner att en GPU är för lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schottis
Intel's SSD X25 är ett hett tips i den budgeten

Har dreglat något enormt över den disken och var väldigt nära att beställa den till min nuvarande burk (amd 3700 geforce7800gtx) men insåg ganska fort att annat hade begränsat. Istället blir det ett helt nytt system, och planen är att införskaffa en (eller 2!) X25or framåt sommaren när priset förhoppningsvis gått ner lite.

Permalänk

Det ser bra ut förutom att skärmen har en del panellotteri vilket innebär att många skärmar har olika bildkvalité samt blackbleeding. Jag är personligt väldigt nöjd med min skärm(Samsung 2493HM) och inte hört om något direkt panellotteri här.

Permalänk

Re: i7 system ca 20k, lite tips innan beställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
Tanken är att klocka den en del då 2.66Ghz känns lite väl lågt för krävande spel.

- Dagens spel har ingeting med processorfrekvens att göra, det handlar mer om antal processorkärnor och arkitektur.

Permalänk
Medlem

Re: Re: i7 system ca 20k, lite tips innan beställning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andrew_Swe
Det ser bra ut förutom att skärmen har en del panellotteri vilket innebär att många skärmar har olika bildkvalité samt blackbleeding. Jag är personligt väldigt nöjd med min skärm(Samsung 2493HM) och inte hört om något direkt panellotteri här.

Sitter på en samsung 710t och en benq fr91G+ just nu, såvitt jag vet riktiga skitskärmar. Så ifall den bara är någorlunda bättre än dessa två så är jag nöjd. Skall dock ha det här i åtanke när jag testar skärmen, gå upp 1000kr kan ju vara väl värt det.
2493HM skärmen fanns ju dock knappt att få tag på, enbart diverse mindre butiker dök upp på prisjakt :(.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Dagens spel har ingeting med processorfrekvens att göra, det handlar mer om antal processorkärnor och arkitektur.

Tusan också, då får jag väl överklocka den för att det är spännande då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ingulf
285 är inte det mest prisvärda kortet, men det jag framförallt tar hänsyn till är spel skall flyta fint utan några fps drops, 100 eller 200 i max spelar mindre roll.
En hel del tester jag läst ligger 285 en bit under 4870x2 men 285 har inte lika låg lägsta fps (drops).

Sedan att det är single-gpu för det känns som att 4870x2 korten (och dubbelmackor, sli, xfire) är optimalt om du endast spelar nyare spel, medans ett single-gpu kort även ger väldigt bra prestanda i lite äldre spel (typ wow).

Det faktum att 285 dök upp på veckans erbjudande på komplett var ju det som fick mig att bestämma mig till sist :).

Resten av er där ute, hur är den generella synen på 285? Lirar fortfarande äldre spel och har hört att Ati ska krångla då&då. Att pilla så lite med kort som möjligt, att det är tyst samt att det är svalt är väl det som är prioriterat, samt så mycket kraft i korten som möjligt.

Narrows it down.. hrhr?:p

Permalänk

Jaha , okej.. Jag köpte min skärm den här veckan och innan dess tittade jag på skärmar i prisklassen du ligger i. Valet stod då emellan Samsung 2434BW som verkar bättre än du valde samt BenQ v2400W som också verkade riktigt bra.

Köpt till tre extra chassifläktar om det får plats så får du ett rejält luftflöde i burken. Jag kör själv med 7 chassifläktar och är nöjd med såväl ljudnivå som kylningsförmåga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andrew_Swe
Jaha , okej.. Jag köpte min skärm den här veckan och innan dess tittade jag på skärmar i prisklassen du ligger i. Valet stod då emellan Samsung 2434BW som verkar bättre än du valde samt BenQ v2400W som också verkade riktigt bra.

Köpt till tre extra chassifläktar om det får plats så får du ett rejält luftflöde i burken. Jag kör själv med 7 chassifläktar och är nöjd med såväl ljudnivå som kylningsförmåga.

Någon Samsung 2434BW hittade jag inte, och om du menar 2433BW så är det samma skärm fast utan usbhub, pivo och höj och sänkbar. Menmen, får hoppas jag blir nöjd iaf, beställt nu

Extra fläktar blir det ev. framöver, men ingick en del i chassit så jag börjar där och ser hur det känns.

Permalänk

Det var den jag menade, blir nog lite snurrig av alla siffror man skall hålla koll på! Sedan hade den skärmen även blommor illustrerade på baksidan.
Hoppas du blir nöjd med paketet iaf!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnlund
Resten av er där ute, hur är den generella synen på 285?

Jag tycker att ~4000kr för ett GTX 285 är ett väldigt dåligt köp. Är ju i stort sett samma kort som GTX 280 och det säljs ut på vissa ställen för ~3000kr.

Grafikkort för ~4000kr säger jag HD4870X2
och för ~3000kr säger jag GTX 280 eller HD4850X2.

Permalänk

Är själv också intresserad av ett system i liknande prisklass. Kan gå lite grann i pris också, men tanken är att jag också ska ha råd med en skärm.

Kollade på dustin, och de hade Dennapaket.

vad tycker ni om den?

Värt pengarna? Eller kan man något bättre? Var lite sugen på gtx 295, med tanke på att den inte är mkt dyrare än ATI HD4870X2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av revoluzion
Är själv också intresserad av ett system i liknande prisklass. Kan gå lite grann i pris också, men tanken är att jag också ska ha råd med en skärm.

Kollade på dustin, och de hade Dennapaket.

vad tycker ni om den?

Värt pengarna? Eller kan man något bättre? Var lite sugen på gtx 295, med tanke på att den inte är mkt dyrare än ATI HD4870X2.

Inte alls prisvärt. Det står inte ens vilken typ av SSD-disk det är. Säg en budget så skall vi nog kunna fixa en mer prisvärd dator i den prisklassen.

Permalänk

Okej tack så mycket!

Tänkte mig runt 20-22k utan skärm. Men helst nära 20k, så att jag kan lägga ner lite pengar på en proper skärm.

Det räcker med 6gb ram, 3st 2gb. Jag kan sedan uppgradera minnet när jag har lite mer pengar. Jag ska främst använda datorn för krävande videoredigering, om det har någon betydelse.

Jag tar hellre en snabb hårddisk, än en stor. Man kan alltid lagra mycket via externa hårdiskar. Jag kan ju alltid senare komplettera med en större hårdisk senare. Det som verkar svårt att uppgradera i framtiden, är processorn och grafikkortet, och det är det som jag vill satsa mest krut på.

Permalänk

Japp, det har faktiskt betydelse. Lägg upp en tråd så kan jag posta i den då vi inte ska använda oss av andras