Permalänk

DVI > HDMI Kabel LCD TV

Har införskaffat en Lcd tv och funderar på att köpa en
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=HDMI-117 Kabel.
Har tidigare kört via S-video utgången på min gamla tv, men nu när man har HDMI ingång och massa andra ingångar i tvn så funderar jag på att koppla på någon av dessa. Det jag skall göra mest är väll att kolla på film från datorn till tvn. Så hur rekomenderar ni man skall koppla för att få bästa bild och ljud från datorn till tvn???
Grafikkortet i datorn är inget värsting kort, tror det är ett Nvidia 9400GT 512MB TV-UT med DVI.
Vad tror ni blir bäst???

Permalänk

En sån blir bra. Tänk bara på att du inte får med ljudet till din TV för att Nvidia inte stödjer detta.

Du skulle ha ett ATI kort så kunnde du få med både bild och ljud med HDMI adapter sen HDMI ut och in i din TV.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk

Okej. Men bilden blir betydligt bättre med en DVI>HDMI kabel än S-Video som jag kör nu då?
Ljudet kör jag genom ljudutgången på ljudkortet på datorn till tvn det funkar väll helt ok.

Permalänk

Det lär garanterat bli bättre, jag gjorde precis det bytet själv och skillnaden är markant.

Däremot köpte jag en DVI/HDMI-adapter och en HDMI-kabel som jag även kan använda i framtida maskiner.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53266216
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53266043

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Permalänk

Började fundera på det där med ljudet. det är inga problem att få med det när man kör Hdmi, alltså från ljudkortet till till tvn. Är det bara att ha det kopplat som jag har det nu på den vita å röda ljud utgången???

Permalänk
Medlem

Det kan uppstå problem med att de nyare grafikkorten försöker skicka ljud genom dvi kabeln pga grafikkortet har en s/pdif utgång. Jag är inte helt 100 på hur man fixar det problemet, försöker hjälpa en granne med det men har ingen lösning än tyvärr :/ Men kör man datorhögtalare så äre inga problem. Problemet ligger just i tvns högtalare.

Det som händer då är att tvn ignorerar den rödvita utgången pga att den tror att den ska få ljud genom hdmi kabeln från datorn.

Permalänk

alltså i mitt fall så kommer jag inte att få något ljud i tvn från datorn om jag kör DVI>HDMI? Det finns ingen smart lösning på hur man kan få ljud och bild till tvn. Kör ju via s-videon nu å det är väll helt ok men inte 100% dock.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=8432...
Kolla min tråd där, om någon kan hitta den så ska det vara lösningen.
Kolla i manualen för ditt moderkort så det finns en S/pdif out så borde det gå att koppla

Permalänk

Hmm okej men det går alltså inte att köra ljudet separat på tvn då?
alltså bilden via hdmin och ljudet via röd/vita, det går inte då elr?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobias_Sundin
Hmm okej men det går alltså inte att köra ljudet separat på tvn då?
alltså bilden via hdmin och ljudet via röd/vita, det går inte då elr?

Permalänk
Medlem

Det borde gå, jag har en röd/vit RCA vid min hdmi kontakt som jag kan använda för att ta in ljudet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Okej. Men då borde jag kunna köpa en Dvi>Hdmi kabel och köra så då?
och få med ljudet via röd/vita ljudutgången(RCA) på tvn. Tänkte så att de kan samköra med varandra Hmmm

Permalänk

vad tror ni? någon?

Permalänk
Medlem

det går inte. Du får köpa med en s/pdif kabel och koppla mellan mobot och graffet. Sen får du ljud genom DVI -> HDMI kabeln direkt. Försöker du köra separat så kommer troligen tvn att ignorera det eftersom den tror att den ska få ljud genom hdmi anslutningen.

någon konverterare behövs inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
det går inte. Du får köpa med en s/pdif kabel och koppla mellan mobot och graffet. Sen får du ljud genom DVI -> HDMI kabeln direkt. Försöker du köra separat så kommer troligen tvn att ignorera det eftersom den tror att den ska få ljud genom hdmi anslutningen.

någon konverterare behövs inte

Varför säger du det? Jag körde tidigare med dvi/hdmi kabel och tog ljudet via RCA ingångarna som hörde till hdmi kontakten. Man får ju kolla vad det står vid hdmi ingången, vid min står det HDMI/DVI.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobias_Sundin
Okej. Men bilden blir betydligt bättre med en DVI>HDMI kabel än S-Video som jag kör nu då?
Ljudet kör jag genom ljudutgången på ljudkortet på datorn till tvn det funkar väll helt ok.

Ska inte vara några som helst problem. Jag kör en sån kabel till våran TV. Kan spela både tunga spel och FullHD-video.

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
det går inte. Du får köpa med en s/pdif kabel och koppla mellan mobot och graffet. Sen får du ljud genom DVI -> HDMI kabeln direkt. Försöker du köra separat så kommer troligen tvn att ignorera det eftersom den tror att den ska få ljud genom hdmi anslutningen.

någon konverterare behövs inte

Vad snackar du om?
Det är klart man kan ta bilden över DVI -> HDMI-kabel och sedan ljudet från ljudkortet till tv:n/förstärkare via en 3.5mm -> 2xRCA(AUX-Kabel).
Jag kör själv så både på min laptop och med min stationära.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Normalt ska det inte vara några problem att köra HDMI för bild och sedan ljudet parallellt i analoga kablar, men det beror ju på vad din TV stödjer. Kolla i manualen för just din TV hur du ska göra. Det brukar finnas skisser på hur man kopplar in ljud & bild i olika varianter.

Permalänk

Skall köpa mig en Hdmi kabel nu snart och se hur det blir.
Men nu till en annan fråga, eftersom jag inte kommer att få med ljudet till tvn via hdmin så håller jag på och funderar på hur jag ska lösa det. Har detta hemmabiosystem
http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=50-15-15
& denna tv:
http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=10-10-20
Så jag har kopplat nu är från datorns 2x rca till fronten på hemmabiot där det står audio in det funkar ju men finns det ingen bättre lösning???

Permalänk

Någon som vet?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Han skulle ha en HDMI -> DVI sladd, det är bara HDMi -> HDMI som kan transportera ljud/bild.

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linglof
Han skulle ha en HDMI -> DVI sladd, det är bara HDMi -> HDMI som kan transportera ljud/bild.

Så alltså om jag köper mig ett grafikkort med Hdmi utgång så får jag även med ljudet då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobias_Sundin
Skall köpa mig en Hdmi kabel nu snart och se hur det blir.
Men nu till en annan fråga, eftersom jag inte kommer att få med ljudet till tvn via hdmin så håller jag på och funderar på hur jag ska lösa det. Har detta hemmabiosystem
http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=50-15-15
& denna tv:
http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=10-10-20
Så jag har kopplat nu är från datorns 2x rca till fronten på hemmabiot där det står audio in det funkar ju men finns det ingen bättre lösning???

Nu har jag köpt mig en HDMI kabel och en Dvi adapter till grafikkortet i datorn och kopplat ihop det hela och det funkar väll bra.
Men ljudet får jag ju inte med, så i nuläget har jag kopplat in från datorns 2x rca till fronten på hemmabiot där det står audio in.
Det funkar väll helt ok, men det finns ingen smartare lösning???

?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobias_Sundin
Nu har jag köpt mig en HDMI kabel och en Dvi adapter till grafikkortet i datorn och kopplat ihop det hela och det funkar väll bra.
Men ljudet får jag ju inte med, så i nuläget har jag kopplat in från datorns 2x rca till fronten på hemmabiot där det står audio in.
Det funkar väll helt ok, men det finns ingen smartare lösning???

?

Permalänk
Medlem

??

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Okej skriver det igen.

Ursprungligen inskrivet av Tobias_Sundin
Skall köpa mig en Hdmi kabel nu snart och se hur det blir.
Men nu till en annan fråga, eftersom jag inte kommer att få med ljudet till tvn via hdmin så håller jag på och funderar på hur jag ska lösa det. Har detta hemmabiosystem
http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=50-15-15
& denna tv:
http://www.onoff.com/online/se/inet...markID=10-10-20
Så jag har kopplat nu är från datorns 2x rca till fronten på hemmabiot där det står audio in det funkar ju men finns det ingen bättre lösning???
--------------------------------------------------------------------------------

Nu har jag köpt mig en HDMI kabel och en Dvi adapter till grafikkortet i datorn och kopplat ihop det hela och det funkar väll bra.
Men ljudet får jag ju inte med, så i nuläget har jag kopplat in från datorns 2x rca till fronten på hemmabiot där det står audio in.
Det funkar väll helt ok, men det finns ingen smartare lösning???

Permalänk
Medlem

Alla samsung och philips apparater ska iaf klara ljud och bild separat i hdmi!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini