Kan inte spela Sins of a solar empire

Permalänk
Medlem

Kan inte spela Sins of a solar empire

Tjenare,

Jag uppgraderade nyligen flera av mina datorkomponenter. Och bytte över till Vista 64 Buisness
Biffade upp med nytt grafikkort, och mer ram. I samma vända formaterade jag även hårddisken.

Tidigare så kunde jag spela sins of a solar empire på max inställningar utan problem. Men nu när jag försöker så kan jag inte äns spela i 5 minuter. Spelet fungerar bra, allt ser helt normal ut. Men helt plötsligt så fryser bilden. Det blir små rutor över hela skärmen och jag hamnar med en bluescreen som jag måste stänga av på strömbrytaren för att få igång datorn igen.

Vilka inställningar jag har i spelet förändrar inget heller. Samma resultat med minsta grafik som med högsta.

Jag har försökt med patch till spelet. Ingen förändring. Nyligen kom även en uppgradering till spelet som jag lånade av en polare och installerade. Även nu kvarstår problemet. Istället för bluescreen så blir det bara svart istället. Men resultatet är det samma.

Jag har senaste drivrutinerna till grafikkortet så det är inte där problemet ligger.
Först tänkte jag att kortet kanske överhettade så jag gick in i inställningarna för fläkten och satte den på konstant hastighet på 80%. Ingen förändring där heller.

Jag är bra trött på att jag inte kan få det att fungera. Det kan ju inte vara så att ett nytt spel inte fungerar på min dator.

Mina specs är
Vista 64 Buisness
Intel(r) Core(TM)2 CPU 6400 @ 2.13GHz
6 GB RAM
Sapphire ATI Radeon Hd 4870 512mb GDDR5 PCI-E

Permalänk
Medlem

Tja detta kan nog lösas rejält fort igenom att berätta vad bluscreenen klagade på.

Skulel tippa på minnes problem eller drivar problem med GPU.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har lite konstig uppbyggnad av mina minnen. Jag kör med totalt 4 sticks. Två på 2 gig och två på 1 gig. Kommer inte ihåg märket, men det kan man väll kolla upp nån stans i datorn?

Problemet är att spelet inte alltid går till bluescreen. Jag har försökt två gånger nu men jag har bara fått att hela bilden blir full av smårutor och att den fryser.

Finns det nån error log för windows som jag kan hitta infon i?

Permalänk

högerklicka på den här datorn -> Hantera
i menyn till vänster finns "Prestandaloggar och -varningar" och "Loggboken"

Kolla igenom dessa, störst chans att hitta något under "loggboken"

Permalänk
Medlem

Jag hittade faktiskt en sak som onekligen sticker ut direkt när jag öppnade loggboken,

Jag har OÄNDLIGT många system errors, vi kan säga ungefär var annan sekund, av samma typ.

Source ; Atikmdag. Event id; 52236. Task category; CPLIB

Det finns logg av det här problemet hela vägen till första dagen jag installerade Vista.

Det enda som står är dock : CPLIB :: General - Invalid Parameter

Permalänk
Medlem

Bara att googla.. Massor som haft samma problem men det som verkar hjälpt många är att uppdatera bios. Tydligen något kompabilitetsfel mellan grafikkort och övrig hårdvara i datorn.

Här jag läst lite om det: http://www.driverheaven.net/vista-radeon-display-drivers/1331...

Enjoy 53 sidor problem Fast räcker typ att läsa de sista sidorna.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Jag försökte uppdatera mina bios.
Det är möjligt att jag är grymt korkad men det går inte att uppdatera för mig.

Jag hittade tillslut lådan med mitt moderkort. Jag gick upp på MSI websida och försökte köra deras automatiska sökare för uppdateringar. Först vill inte internet explorer installera insticksmodulen, men till slut så kanske det faktiskt funkade, för programet startade.
Men när den började söka ficka jag massa error meddelanden och den hittar inga uppdateringar alls.

Så jag laddar ner bios från själva kortets egna supportsida. Men nääää. När jag försöker köra den filen så får jag att den inte är kompatibel med min version av windows.
Och ja det fanns bara en version att tanka så......

Är det kanske så att mitt gamla moderkort MSI p965 Neo är för dåligt? Den kanske inte fungerar så bra med vista 64?
Men om det är felet, varför är det endast Sins of a solar empire som inte funkar för mig. Jag kan maxa vilket annat spel som helst utan minsta problem.

Grymt frustrerande.

Jag försökte även köra programet Memtest86, jag gjorde en boot cd som det stod att man skulle göra. Även här möter man problem. Först så textfilen som förklarar troligen avsedd för linux, för det är det enda den nämner.
Även om den jag laddade ner ska vara för windows.
hur som helst jag bootar från cd, det verkar som om det startar, men bara i 6 sekunder. Där fastnar det.

Jag är helt slut på det här problemet. Jag har vänner som kan köra spelet på Vista, så det är onekligen något som är fel i min hårdvara, borde väll vara någon av de saker jag nyligen uppdaterade. Antingen graf kortet eller minnet.

Nån annan som har nån ide vad jag ska göra eller som kan dumförklara mig med hur jag egentligen ska fixa det jag nyligen beskrivit som omöjligt?