Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Rätt tid att köpa? (kolla hit!)

Hejsan! Att köpa en ny dator har vart på mina tankar lääänge nu. Första tanken kom för ett år sen då jag kanske borde köpt men aldrig gjorde.

Sen kom andra tanken vid jul men då tänkte man att iCore 7 skall komma och liknande så man ville vänta.

Nu säger dem ju att dem inte kommer med billigare versioner av iCore förrens hösten eller?
Och är det stor skillnad på en quad core och iCore? Pris och prestanda.
Jag kommer antagligen lira en del spel och jobba med lite program men eftersom jag sitter på en Athlon 2.5 ghz processor och ATI Radeon 9600XP graffekort så kmr det nog inte spela så mkt roll om jag vinner 5-8 sekunder i ngn "un-rarning".

Är det rätt tid att köpa dator nu eller skall man vänta? Jag har inga problem i att vänta men börjar bli riktigt jobbigt nu när jag vill använda program och datorn laggar upp.

Och när kommer de helt nya ATI korten? Den senaste "uppdateringen" (4890 tror jag den heter va?) värkar ju inte vara så mkt skillnad.

Tack på förhand!

Permalänk

Det är väl aldrig tid att vänta egentligen, det kommer hela tiden nya grejer oavsett hur länge du väntar.

Vad du ska ha för dator är ju svårt att säga utan att veta din budget.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att datordelar kommer bli billigare under detta året. Men 1 mån är nog inte fel att vänta. Då hinner du plocka ihop ett paket med omsorg.

Permalänk
Medlem

Ja alltså välj ut delar ordentligt så du får det bästa pris/prestanda. Sen är det bara att köpa. Att vänta på grejer är onödigt, från att du beställt tills att du byggt din dator klart och installerat den så har det kommit bättre för samma pris. Så är det hela tiden i datorvärlden haha

Permalänk
Medlem

Postade det här häromdagen i en annan tråd, men texten är ju relevant även här...

Citat:

Sitter just nu och skissar på ett amd-system och frågan jag ställer mig är om man inte ska ligga lågt till i början av maj-juni, med att byta eller köpa nytt.

Anledningar;

1. Kronan är jäkligt låg mot dollarn = datapryttlar relativt dyra mot för exempelvis ett halvår sedan. Kronan verkar ju dock börja vända uppåt så det kan löna sig att avvakta.
2. Väntar man kommer det att komma fler AM3 mobon och dessutom lär DDR3 minnena säkerligen fortsätta att sjunka i pris, även om just minnena redan nu är relativt billiga.
3. De flesta spel och program verkar ju inte kunna dra nytta av att man har tre eller fyra kärnor att tillgå .Därav E8400:s stora popularitet dvs en snabb tvåkärning verkar för närvara vara det smarta valet. Nu ryktas det ju att i maj kommer AMD att släppa en tvåkärnig Phenom II med 6mb chache, alltså borde man nog avvakta detta.

Frågan man får ställa sig är om det inte ur en rent snål ekonomisk synvinkel är bättre att ligga lågt och när AMD släppt de här tvåkärniga prollarna lägga pengarna på ett AM3 mobo, DDR 3 minnen och en hyfsat billig tvåkärnig Phenom II eftersom man då, rimligen, när det hela börjar kännas slött om något-några år, kan trycka i en 4 kärnig snabbare processor och förlänga livslängden på riggen. Dessutom borde rimligen programvarorna utvecklas i riktning mot att de kan ta bättre vara på flerkärniga system.

Någon som tycker jag tänker helt uppåt väggarna???

Visa signatur

Antec P182 | MSI Z97 MPOWER - Haswell Refresh | i5-4690K | Noctua NH-D14 | 16GB | CM Silent Pro 620W | ASUS Radeon R9 280 3GB DirectCU II TOP | Philips Brilliance 272C | Samsung SyncMaster T220

HTPC: | GA-MA790X-UD4 | 4G Corsair Dominator PC8500 | Phenom II 940 | Noctua NH-U12P | 400w Corsair | NAD 32"A2

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle bry mig om vore billigare iCores och moderkort till denne + de nya grafikkorten. AMDs processorer suger ändå

Permalänk
Medlem

Hur mkt pengar skall spenderas?
Om du redan har ett bra AMD moderkort så kan du kanske köra Phenom II på det? Då är den billigaste uppgraderingen att köpa en Phenom II och köra vidare på sitt moderkort.. Väldigt mkt billigare än att investera i nytt x58 moderkort, nytt DDR3 (*3) minne och ny i7 CPU. Även nya AM2/3 moderkort är billigare än sina Intel x58 diton.. Snabba DDR3 är fortfarande mkt dyrare än snabba DDR2 (+1066 Mhz).
På grafikkortsfronten så kommer det inom någon månad nya från nVidia och ATI; GTX275 och Radeon 4890 (på 45nm process!). Kanske värt att iaf vänta till dom blir testade så man vet ungefär hur de kommer prestera och då göra sitt val av grafikkort. Troligen kommer de nya grafikkorten dumpa priserna på de kort som de kommer ersätta (troligtvis GTX260 och Radeon 4870).
Kronan är på väg uppåt verkar det som.. man kanske ska vänta en vecka eller två innan man ropar jippi(!). Om kronan verkligen förstärks så kommer det ta en månad innan det märks på prislapparna..

.. Jag harde hållt mig i åtminstone 2 veckor till just nu.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

lite mer exakt när släpps det nya grafikkort? jag tänkte nämligen köpa ett gtx 260 rätt snart. nvidia sänkte ju nys priserna på dom kommer de att sjunka ännu mer? vad det gäller kronan mot dollarn lär den inte stiga märkbart förrän 2010 troligtvis kan bli i slutet av 2009 också men ännu troligare i början av 2011

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M