AMD och Havok utvecklar fysik till Radeon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Högst tveksamt. Varför skulle dem bli ledsna över att nVidia ger sina kunder mervärde på redan köpta produkter, vilket leder till gladare kund, vilket i sin tur leder till ökad andel återkommande kund.. Missar jag något?

De vill så klart att nVidia ska trycka på tills PhysX blir standard. På så vis får nVidia mer kontroll och kan gynnas i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Skönt att se amd hänger med i den utvecklingen. Sen att det kommer komma till mitt favorit spel är bara perfekt - Diablo 3.

Tur att det är ditt favorit spel innan det kommit

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Högst tveksamt. Varför skulle dem bli ledsna över att nVidia ger sina kunder mervärde på redan köpta produkter, vilket leder till gladare kund, vilket i sin tur leder till ökad andel återkommande kund.. Missar jag något?

Tror du aktieägare och annat pack kan resonera som en vettig människa? Jag antar samma aktieägare har fått höra av nVidia att deras PhysX minsann är bäst osv. Fram för öppna standarder när det gäller så grundläggande saker som en fysikmotor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Tror du aktieägare och annat pack kan resonera som en vettig människa? Jag antar samma aktieägare har fått höra av nVidia att deras PhysX minsann är bäst osv. Fram för öppna standarder när det gäller så grundläggande saker som en fysikmotor

Annat pack..? Kallar du mig för annat pack? Din oförskämda tölp! Se vidare nedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
De vill så klart att nVidia ska trycka på tills PhysX blir standard. På så vis får nVidia mer kontroll och kan gynnas i längden.

Det vette fasen om jag håller med om.. Aktieägarna gynnas av att nVidia är ett omtyckt bolag som släpper produkter som folk vill ha. Att implementera nämnda funktion kostar knappast några (i sammanhanget) större summor för dem, men ger ett ganska stort mervärde för kunden. Sen att nVidia själva hellre vill ha monopol då det kan ge dem licensintäckter och annat tjafs det vet jag inte riktigt om aktieägarna är så intresserade av då det bara är kortsiktiga vinster.. Med produkter som är "en funktion rikare" så har ju kunden en anledning mindre att byta till konkurrenten, eller hur? (Detta förutsätter naturlich att Havoc blir standard..).

Permalänk
Medlem

hoppas nvidia och amd kan komma överäns och bygga på ett universelt system.

eller att större delen av spel stödjer både physx och radeon havok likvärdigt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har alltid uppskattat bra fysik i spel. Även om det inte är implementerat i spelsättet så är det bra. Har ett extra grafikkort som physX-kort för att köra fysiken på högsta i favvospelet GRAW2.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Palla att Havok har härmat mitt nick... :/

haha så kass xD nja havoc e buggigt. Kolla bara på Halo 1,2,3 typ bugg motor

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
haha så kass xD nja havoc e buggigt. Kolla bara på Halo 1,2,3 typ bugg motor

Tycker du Havok är dåligt och du har gordon freeman som avatar?

Här har ati mycket att hämta här! Även om havok inte har haft något bra stöd när det gäller hårdvara, eller var ju snack om det där Havok Fx för en tid sedan. I mina ögon är havok betydligt bättre och ati kommer ge mig en extra glimt i ögat nästa gång jag satsar på hårdvara.

Permalänk
Avstängd

Plånböckernas kamp helt enkelt. Havok med både AMD och Intel i ryggen kan nog få stort spelrum. PhysX och Nvidia känns lite som en mygga på en elefant, även om de redan fått ut sin teknik.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hjälpsam

Både PhysX och Havoc går att köra på CPU:n, GPU:n är dock mer lämpad.
Det finns nästan inget spel i dag där inte CPU:n räcker för fysiken, det lär det inte göra i framtiden heller, inte innan det kommit en gemansam standard.

Det där att Nvidia skulle stödja försöken att kära PhysX på ATI-kort tror jag inte på, det var en kille som kommit en bra bit på vägen för ett år sedan, han fick jobb på Nvidia och sen dess har det varit tyst om saken.

Bäst för oss konsumenter vore givetvis att det gick att köra båda fysikmotorerna på alla typer av grafikkort.
Lösningen blir kanske DX11, om jag förstår det rätt, kommer DX11 få ett API som man kan koppla in tex en fysikmotor på.
Hårdvarustödet kan vara tex ett grafikkort eller varför inte ett fysikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Diablo 3 är ju inte på något sätt krävande ändå, så vilken cpu som helst borde väl kunna räkna fysiken där. Fast oandra sidan spelet är ju inte släppt så inget är ju säkert. Men kollar man på grafiken och känner till blizzards tidigare verk så kommer det inte vara några problem alls att räkna fysiken på cpun. Till skillnad från Mirrors Edge och Cryostasis som faktsikt hackar på ATi kort med physx på.

Som att implantera fysik stöd i ett worms spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

tror inte D3 kommer behöva några extra kort för att lira. blir säkert liknande spec som D2 har plus snäppet högre som den rekar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det där att Nvidia skulle stödja försöken att kära PhysX på ATI-kort tror jag inte på, det var en kille som kommit en bra bit på vägen för ett år sedan, han fick jobb på Nvidia och sen dess har det varit tyst om saken.

Han håller fortfarande på med det. Men han (Regeneration på NGOHQ) vill släppa en så bra "drivrutin" som möjligt. Så som det är på nVidia förlorar du mycket prestanda om du kör med physX på.
Både ATi och Regeneration tycker det är fel, du SKA kunna köra med fysik på utan någon stor prestanda förlust. Det är just därför dom inte har släppt Havok eller physX på ATi + att det inte finns så många spel som stöder physX än.

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Diablo 3 är ju inte på något sätt krävande ändå, så vilken cpu som helst borde väl kunna räkna fysiken där. Fast oandra sidan spelet är ju inte släppt så inget är ju säkert. Men kollar man på grafiken och känner till blizzards tidigare verk så kommer det inte vara några problem alls att räkna fysiken på cpun. Till skillnad från Mirrors Edge och Cryostasis som faktsikt hackar på ATi kort med physx på.

Som att implantera fysik stöd i ett worms spel.

Som tur var är inte D3 det enda spelet som stöder/kommer stöda Havoc, så du kan vara lugn. För övrigt stöder inte Ati kort physx så vitt jag vet (med undantag för eventuella mjukvaruentusiaster som vigt sina liv åt att göra det möjligt).

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd

De borde komma med en standard istället som alla kan använda.
Istället för att segregera marknaden och ha vissa spel för PhysX och andra för Havok.

Det är sån här skit som dödar PC gaming marknaden. Då köper folk hellre spelkonsoler.

Permalänk
Inaktiv

Vad skoj för AMD! Verkar ha varit en hel del nedgångar...

Hoppas inte fysiken i Diablo 3 enbart ska kunna köras på ett AMD kort...

Permalänk
Medlem

Man kanske kan se fram emot mer FPS i Source-baserade spel, i framtiden då?
Inte för att man behöver mer när dom redan går på 100fps+ på dom flesta datorerna idag, när grafiken ändå är maxad.

Men det öppnar ju möjligheten att smacka på fler fysikeffekter i kommande Source-baserade spel (antar att hela source motorn är byggd med Havok, inte bara Half-Life 2?).

Permalänk
Medlem

Tror inte Havok kommer vinna så enkelt
Både EA och Take2 har sagt att dom ska satsa på Physx i framtiden

Visa signatur

Intel E6600 @3,0GHz, GTX 260 SLI, 6 Gb DDR2 800MHz, Western Digital 1 Tb, win7, Xigmatek 850w, XFX 680i, Creative SB X-Fi xtreame

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t22t2
Tror inte Havok kommer vinna så enkelt
Både EA och Take2 har sagt att dom ska satsa på Physx i framtiden

Varför just Physx?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Varför just Physx?

Vet inte med Take2, men EA kanske blev så pass nöjda med fysiken i Mirror's Edge att dom vill fortsätta i samma spår? Jag tycker iaf den var riktigt häftig, spela igenom spelet på 7900GT för grafik och 8600GTS för fysik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det är ju därför det är bra att ATi satsar på Havok. Det går ju bra på CPUer också.

nej det är inte bra alls. du kan inte jämföra med cpuer för att i det här läget så blir spelutvecklare tvungna att välja det första elelr det andra. det kommer att stå typ i spelfodralet om det stödjer havox eller den andra.

jag tycker att det är helt idiotiskt att inte amd och nvidia samarbetar och fixar en standard fysik där de båda kan utnyttja det istället för att slössa bort resurserna för att utveckla eget.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar vara som fighten när Quake kom ut.
Api´n som fans var då:Open GL, Glide, Verite, Dx, och OGL wrapper.
Glide vann hela det racet till 3Dfx fördel.
Men när det sedan kom mera DX spel så dog 3Dfx. Med Riva kretsarna tex, som var en av konkurrenterna. Dom körde 32 bitars färg, som var mera än de 16 bitar som 3Dfx hade. Dock hade 3Dfx svårt att leverera kort, sedan dom gått ihop med en annan tillverkare.......

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Underbart AMD/ATI underbart. det kommer bli helt klart fullt krig i spel och hårdvaro marknaden nu med Havok VS Phys-x. jag själv tror att AMD/ATI med Havok kommer vinna för att Havok finns i nästan alla dom senaste spelen jag vet om och spelar. plus att Havok har funnit en bra tid längre än Phys-x har med nvidia i ratten. det mästa som kommer avgöra seger är om Folket kommer wina på tillvärkana som fan för att få en standard eller vad vi tycker värkar bäst nvidia? eller AMD/ATI?

Permalänk

Men går det inte göra så att om man har ett t.ex Nvidia grafikkort och kör physx på de spel som stöder det, och sedan kör Havok på CPU i de spel som stöder Havok? Hur gör man för övrigt att köra Havok på processorn? Eller görs det automatiskt?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Tycker du Havok är dåligt och du har gordon freeman som avatar?

Här har ati mycket att hämta här! Även om havok inte har haft något bra stöd när det gäller hårdvara, eller var ju snack om det där Havok Fx för en tid sedan. I mina ögon är havok betydligt bättre och ati kommer ge mig en extra glimt i ögat nästa gång jag satsar på hårdvara.

haha jag har Freeman som däckar master chief för att min bror Älskar Halo å hatar Gordon xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Kommer man behöva köpa ny hårdvara för att kunna köra dessa eller hur fungerar det?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
haha jag har Freeman som däckar master chief för att min bror Älskar Halo å hatar Gordon xD

Jaha var det master chief ^^ det förklarar allt.

Permalänk
Medlem

Kan inte microsoft styra upp den här röran med ett direct physics eller något.

Permalänk
Medlem

AHA

nu fattar jag, ATI har sållt kvalitets kort billigt det senaste halvåret. Detta var bara för att de skulle få en större del av marknaden. Nu kommer steg 2, när de har tllräckligt många användare; nu splittar de spelar världen i 2 delar, och hoppas att de flesta är påderas sida.